Nieuwe thema's lijke Gebieden (ILG), waarin 4 bestaande instituten op gaan. Probleem bij dit soort onderzoek is dat er weinig kans bestaat op medefinanciering vanuit de marktsec tor. De overheid is wel gehouden een belangrijk deel van de financiering te blijven verzorgen. Toch is ten aanzien van natuur en landschap de belangstelling bij brede lagen van de bevolking zo groot, dat er eigenlijk ook eens gedacht zou moeten worden aan een soort profijtbeginsel. Bijvoorbeeld om onderzoek te betalen. 'Voor niets gaat de zon op' moet de vroege vogel toch ook aanspreken. In het landbouwkundig onderzoek zullen de komende jaren de volgende bijzondere thema's meer nadruk krijgen: oplossing voor de verzurings- en mestproblematiek verbetering van de bouwplanproblematiek in de ak kerbouw door: een meer op preventie gerichte gewas bescherming en verbreding van het bouwplan met in dustriegewassen. Verder krijgt de ondersteuning van nieuwe, vooralsnog kleine agrarische bedrijfstakken meer accent. Bij het verwerkingsonderzoek krijgt de verwerking van vlees meer prioriteit. Tenslotte komt er uiteraard ook in het landbouwkundig onderzoek meer de toepassing van de biotechnologie en inpassing van de informatica in de agrarische sector. Het zal duidelijk zijn dat bij dit soort onderzoek de sa menwerking tussen het onderzoek van de overheid en de research binnen het bedrijfsleven belangrijk is. Voor het onderzoek en het bedrijfsleven liggen hier kansen om op te pakken. Omdat we enige dagen eerder een keurige brief had den ontvangen, kwam het niet helemaal als een ver rassing. Toch keek ik op toen op een vroege ochtend een niet geringe kolonne auto's, waaronder bussen en vrachtwagens beladen met grote kisten en kabel haspels, het plein voor de bank opdraaide. De film, het circus van deze tijd, bezocht ons lieflijk dorpje en voor onze deur parkeerde een oude autobus, waarin de gehele dag zo leek het wel broodjes werden gesmeerd en ketels koffie klaargemaakt. Filmers in ons dorp, en dit keer ging het niet om een onnozel shotje van het fraaie polderlandschap of een paar dartele koeien ter wille van de echte boter of een vernieuwd wasmiddel. Nee, dit was een speelfilm en twee hoofdrolspelers zouden in een auto knetterende ruzie krijgen, een noodstop maken op het pleintje, waarna zij beledigd zou weglopen gevolgd door de soebattende chauffeur. Waarom nu juist ons plein voor die scène was uitver koren zal wel altijd een geheim blijven van de mensen die op locatiejacht zijn. Is het u trouwens ooit opgeval len dat ze in die films ook vaak een aardig Spaans bad plaatsje of zo als locatie hebbenIn dit geval werd, zo bleek later, hiervoor een aangenaam wintersportoord gekozen. Het verhaal had zeker zo goed tot een dra matisch hoogtepunt kunnen komen tijdens een rustig midweek arrangement op een van de Waddeneilan den. Maar ja, dat reizen hoort kennelijk bij het grote le ven van de filmwereld. Bij ons duurde het spektakel overigens maar een enke le dag, wat volgens de ineens alom aanwezige insiders betekende dat het hooguit ging om enkele minuten van de totale film. Toch meegenomen vond ik en pro beerde nog even of de bank er een wat actievere rol in kon spelen. Een enkel regeltje bij de aftiteling is nooit weg. Maar dat had de buurman allemaal al gere geld, daar stroomden de kabels bij bossen naar buiten en de spelers en technici naar binnen voor een hart- versterkinkje op zijn tijd. Verborgen reclame is trou wens moeilijk, want ik zag hoe een van die druk in de weer zijnde dames met twee potloden achter de oren en eentje in haar mond wet driemaal een pakje sigaret ten verplaatste dat een van de spelers nonchalant op de motorkap deponeerde, kennelijk omdat het merkje niet duidelijk genoeg uitkwam. Er was verder een drukte van belang, men l/ep rond met camera's, lampen en kabels, microfoons en mij onbekende instrumenten. Kreten zoals geluid klaar, camera klaar, attentie, actie schalden over het pleintje. Een man met een soort verrekijkertje riep vanaf een autodak voortdurend dat er hoeken moesten worden ingevuld en totaalshots gemaakt. De hoofdrolspeelster kwam nog in eigen persoon bij ons een eurocheque wisselen en was in het echt net zo aardig en vriendelijk als op het witte doek. Kortom, we hadden de dag van ons leven. Later zag ik haar nog terug bij de première, omringd door fans en fotografen. Ja, u leest het goed: we gin gen naar de première. Vraag mij niet wat ik heb moe ten doen om twee kaartjes te bemachtigen voor dat feestelijke gebeuren in Utrecht; neem er genoegen mee dat ik er geen fatsoensnormen voor heb over treden. Bij de Jaarbeurs wachtten tientallen opgewonden kij kers, iets wat ik bij een algemene vergadering nooit heb meegemaakt. Ze stonden er ook niet voor ons, maar voor de stralende sterren en het applaus dat klonk toen we binnenschreden was duidelijk bedoeld voor de minister-president die vlak achter ons liep. Na afloop was er champagne en kon je leuk allerlei be roemdheden van dichtbij bekijken. Voor mij was de lol er toen al af. Negentig minuten lang had ik vol aan dacht zitten kijken naar een overigens alleraardigste film. Er werd heel wat afgerost en gereden in snelle wagens, maar geen ervan bereikte ooit ons pleintje. Bij het applaus aan het einde begreep ik, dat we ten offer waren gevallen aan de guillotine van de montagetafel. Wij niet dus, maar dat verdraaide pakje sigaretten was er mooi in gebleven. Niet op de motorkap weliswaar, maar op een keukentafel tussen de theekopjes en de suikerpot. Cas Sier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 38