34 A/s voorbeeld van en voor exporterend Neder/and voor de tv-camera's over het voetlicht. clips' geldt het tegenovergestelde. Al- dus heeft Van den Berg op basis van een persoonlijke beoordeling een we reldwijd net van verkoopkantoren inge schakeld, dat met een centrale, uitgeba lanceerde marketingondersteuning van uit Wijk bij Duurstede de 'markclips' verkoopt. Van de Verenigde Staten tot Japan. Al 60% van de produktie gaat zodoende naar het buitenland en on langs werden twee extra produktielijnen in bedrijf genomen. In de prijzen en adviseurs In 1986 viel AB Screen de Exportprijs Utrecht - een initiatief van de Kamer van Koophandel en Export Samenwer king Utrecht ten deel vanwege de ge leverde prestaties. Ook in het Tros- televisieprogramma 'Aktua Export' wer den Van den Berg en zijn 'markclip' als een voorbeeld van en voor exporterend Nederland over het voetlicht gebracht. Van den Berg: 'Dat was ook ongeveer het moment waarop ik bij mezelf dacht: nu komt het erop aan de zaken onder controle te houden. En onlangs ben ik erin geslaagd twee vaste adviseurs van kaliber aan te trekken. Mensen van naam. Adviseurs waar menige multina tional jaloers op zou zijn. Het zijn man nen waar ik heel anders mee praat dan met specialisten als een accountant of belasting-adviseur die een meer kort stondige, ad-hoc betrokkenheid bij ons bedrijf hebben. In het stadium waarin ik mij nu bevind, kun je het gewoon niet langer in je eentje doen. Je hebt gesprekpartners nodig, mensen die constant met je meekijken. Dat is wel wennen, hoor, maar ik voel wel de steun in m'n rug.' Een vijfjarenplan is het eerste tastbare resultaat geweest van de advisering. Al les is in kaart gebracht, er is een prog nose gemaakt en nieuwe lijnen zijn uit gezet. Of Van den Berg niet het gevoel heeft dat hij de zaak uit handen heeft gegeven? 'Ik zie dat niet als een kwestie van uit handen geven. Ik ben bepaald geen allesweter. Er zijn nu allerlei zaken betreffende de bedrijfsvoering die goed beredeneerd moeten gebeuren. Dat doe ik met mijn adviseurs. Daarbij voel ik ook de behoefte om terug naar de schoolbanken te gaan. Dingen leren op het gebied van het financiële traject en wat planning betreft.' Nieuwe plannen voor de toekomst Het bedrijfspand in Wijk bij Duurstede wordt te klein voor AB Screen. Van den Berg is aan het omzien naar mogelijkhe den voor een nieuwe vestiging. Hij j denkt aan een nieuw te bouwen be drijfsruimte van zo'n 5000 mz. Het con tact met de bank komt weer ter sprake, j 'De eerste gesprekken met de Rabo bank Wijk bij Duurstede had ik al achter de rug voor ik één concrete stap had ge I daan. Dat is dus mijn idee van samen werking. Ik heb m'n vijfjarenplan uit de doeken gedaan en afgestemd of de bank het ook een haalbare zaak vindt. Dat is een klankbordfunctie van de bank die mij altijd zeer welkom geweest is. Als financier beziet zij natuurlijk de za ken vanuit een ander gezichtspunt en met andere belangen dan ik. Maar dat ervaar ik vanuit een goede zakelijke ver standhouding als de onze als zeer posi tief. Vanuit de bank wordt er ook dit maal weer positief aangekeken tegen mijn plannen.' AB Screen heeft met de 'markclip' de wind vol in haar zeilen gekregen. Toch is Van den Berg het succes zeker niet naar het hoofd gestegen. In ons gesprek komt hij over als iemand die bijzonder goed van zichzelf weet waar zijn sterke en zwakke punten liggen. 'Een manager pur sang ben ik bepaald niet en ik zal het waarschijnlijk niet worden ook.' Van den Berg is meer een ontwerper, een uitdenker. Op dat terrein zal men hem niet van advies hoeven te dienen. Tij dens het gesprek werd hij eventjes door de bedrijfsleider weggeroepen. Een praktisch probleempje bij het installeren van een nieuwe machine. Van den Berg draait er z'n hand niet voor om. Op zijn eigen wijze en met zijn innovatief ver mogen zal hij AB Screen verder loodsen naar een toekomst die nog wie weet wat aan nieuwe ideeën zal gaan brengen. AJK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 34