Etentje 'Markclip' Directeur A. van den Berg met de Exportprijs Utrecht: 60% van de produktie naar het buitenland. ik eens bij de Rabobank in mijn woon plaats Meerkerk gaan praten. Daar klik te het meteen en we zijn toen in een houten loods in Meerkerk verder gegaan met de produktie.' Heeft Van den Berg zich in die beginpe riode al laten bijstaan door mensen die hem van advies dienden? 'We hadden direct al een technische man in dienst genomen. Die is nu de produktieleider. Allerlei praktische problemen los ik met hem op. Verder heb ik vrijwel vanaf het eerste moment een boekhouder inge schakeld. Daar heb ik ook veel aan ge had. Veel tips van gekregen. En als je gaat groeien, kun je ook niet om een be lastingadviseur heen. De overstap naar de BV-vorm doe je bijvoorbeeld op een gegeven moment in overleg met hem.' De afzet van de 'memoblocs' verliep zo voorspoedig dat AB Screen de houten loods in Meerkerk kon gaan verruilen voor een nieuw te bouwen bedrijfspand in Wijk bij Duurstede. Voor Van den Berg betekende het een overstap naar de Rabobank aldaar. Bijzonder tevreden kijkt hij daarop terug: 'Ik zie de bank als een financier, een soort aandeelhouder, die recht heeft op alle relevante informa tie betreffende het bedrijf waar geld in gestoken is. Als 'aandeelhouder' is de bank betrokken bij de goede en slechte tijden en daarom onderhoud ik vanuit mezelf een goed contact. Ik zal niet wachten tot ze bellen. Het resultaat is dat er een goede vertrouwensrelatie kan groeien op een strikt zakelijke basis. Dat stel ik op prijs. Die ervaring had ik in Meerkerk en in Wijk bij Duurstede er vaar ik hetzelfde. Het resultaat is dat dingen gemakkelijker gaan. Die overstap van de ene naar de andere Rabobank was vanuit die vertrouwensrelatie geen enkel punt. De beide directeuren kenden elkaar niet persoonlijk, maar in een tele foongesprek tussen beide ik zat er zelf bij - vond de overdracht als vanzelf plaats. Dat terwijl, louter op basis van zekerheden gezien, mijn kredietwaardig heid toch niet overhield. Maar door die vertrouwensrelatie, het kijken naar de persoon in kwestie, kan er veel tot stand komen. Via de Rabobank Wijk bij Duurstede kon ik m'n (dure) bouwplan nen - 1000 m2 - gaan verwezenlijken. Toen alles achter de rug was, heb ik de beide directeuren met elkaar in contact gebracht door een etentje te organise ren. Dat was een mooi moment.' Toen Van den Berg na tien jaar 'memo- blocks' zijn eigen originele ideeën over de aloude paperclip wilde gaan concre tiseren, was er opnieuw een forse kre dietbehoefte. Deze unieke vinding droeg een dermate grote belofte in zich, dat de Rabobank Wijk bij Duurstede er vanaf het begin in heeft geloofd. 'Het heeft nog wel wat overtuigingskracht ge vergd, want het project was zeer om vangrijk en niet geheel van risico's ont bloot,' vertelt Van den Berg. 'Daarvoor moest Rabobank Nederland in de plan nen gekend worden. Maar de visie van de plaatselijke bank op basis van onze vertrouwensrelatie heeft wederom de doorslag gegeven.' 'Voor mezelf was het toch ook wel een hele onderneming, het ontwikkelen van de machines en alles wat er nog bij komt kijken. Maar de reacties uit de markt op de 'markclip' waren direct goed. En daarnaast waren er ook ande re belangstellenden voor wie de finan ciering geen punt zou zijn geweest. Dat alles gaf mij het idee dat ik op een goed spoor zat.' Inmiddels - vier jaar later - wordt de 'markclip' over de gehele wereld ver kocht. AB Screen heeft er een geweldi ge internationale dimensie bij gekregen. De 'memoblocs' zijn een puur binnen landse aangelegenheid - voor export niet interessant - maar voor de 'mark-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 33