'Zelf goed contact houden met financier een normale zaak' AB Screen: met 'markclip' schot in de roos 'In 1972 besloten mijn vrouw en ik om bij de 'maagzwerenclub' te gaan. We namen een extra hypotheek op ons huis en gingen onze 'memoblocs' produceren.' De heer A. van den Berg, directeur en oprichter van AB Screen te Wijk bij Duurstede, blikt met deze ietwat cryptische formulering terug in de tijd. Een maagzweer heeft hij tot op heden niet. Wel een 'kleinschalige' multinational, die met de 'markclip' - een unieke innovatie van Van den Berg - over de hete wereld goede zaken doet. Hoe is deze succesvolle ondernemer gekomen waar hij nu is? Zijn relatie met de Rabobank typeert hij als volgt: 'M'n bank zie ik als een soort aandeelhouder, een financier die ik als vanzelfsprekend zelf op hoogte breng van alles wat van belang is en waarmee ik een goed, maar zakelijk contact op prijs stel.' Dat klikte 'Originele roestvrij staaltjes'. en vernieuwend denker. Zo kan Van den Berg (41) mis schien goed worden gety peerd. Maar tegelijkertijd is hij een man die volgens principes denkt, met een eigen kijk op zijn onderneming. Het be drijfspand van AB Screen op het industrieterrein heeft hij bijvoor beeld altijd in privé gehouden. 'Voor de financiering moest ik privé borg staan, dus heb ik gezegd: dan wil ik het ook in privé bezitten. Belastingtechnisch onge woon, dat weet ik, maar voor mij een kwestie van principe.' Van den Berg denkt dingen uit en als hij het heeft gevonden, zorgt hij vervolgens dat er een produkt kan komen door zelf de benodigde machines ervoor te ont werpen en te laten bouwen. Dat deed hij in 1972 zo met het 'memobloc' en vier jaar geleden met de 'markclip' deed hij het weer. En met name dit laatste produkt - 'een origineel roestvrij staal tje' - is een schot in de roos gebleken. Deze paperclip met commerciële lading wordt over de gehele wereld door tal van gerenommeerde bedrijven en instel lingen afgenomen. Bij AB Screen wer ken inmiddels 21 mensen. De zaken zijn zo omvangrijk geworden dat Van den Berg onlangs besloot twee adviseurs van kaliber in te schakelen. In 1972 startten Van den Berg en z'n vrouw de produktie van hun 'memo blocs' op een locatie in de stad Utrecht. De zaken gingen meteen goed. 'Toen ben ik al direct geconfronteerd met de noodzaak van een goede vertrouwens relatie die je met een bank moet heb ben,' zegt Van den Berg nu. 'De bank waar ik zat, stelde zich niet bepaald coöperatief op en deed erg moeilijk over een extra krediet dat ik nodig had om de produktie verder op te voeren. Toen ben

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 32