men van de op het buitenland gerichte promotionele activiteiten. In deze geval len neemt de EVD (een deel van) de kosten van zulke acties voor haar reke ning. Daardoor wordt deelname door kleinere (beginnende) exporteurs be taalbaar. Presentatie en advisering De organisatie van dergelijke manifesta ties ligt vaak bij het Nederlands Cen trum voor Handelsbevordering, het NCH. Zij regelt die Nederlandse ten toonstellingen en deelnemingen aan handelsbeurzen in het buitenland. Daar bij adviseert ze de ondernemers ten aanzien van de beurs, maar ook met be trekking tot voorbereiding bij export en follow-up bij concrete orders. Het dienstenpakket van het NCH is daartoe dit jaar uitgebreid: desgewenst assisteert het Centrum de ondernemer bij zijn bedrijfsanalyse t.a.v. exporteren, verricht het marktonderzoek en advi seert bij het opstellen van het export marketingplan. Binnen het kader van het NCH opereren tevens een groot aantal kamers en insti tuten, die zich op afzonderlijke landen of landengroepen toeleggen. Daarnaast zijn er de zelfstandig opere rende Kamers van Koophandel voor de volgende landen: West-Duitsland, Bel gië, Engeland, Frankrijk, Spanje en de Verenigde Staten. Zij zijn gevestigd in de landen zelf en hebben veelal een goed overzicht over de betreffende markt, de lokale omstandigheden en de distributiekanalen. Deze Kamers verrichten hun diensten tegen betaling, echter de ondernemer die lid wordt van de betreffende Kamer krijgt een interessant aangepast tarief. In Nederland zijn de branche-organisa ties en produktschappen op dit gebied actief ten aanzien van gemeenschappe lijke promotie-activiteiten, gericht op het buitenland. Gewoonlijk beschikken zij over praktische commerciële infor matie over markten en mogelijkheden op hun specifieke gebied. Voorbereid over de grens Voor de agrarische sectoren is het Mi nisterie van Landbouw en Visserij een belangrijke bron van informatie en ad vies. De diverse onderafdelingen van de Hoofdafdeling Export Bevordering en Economische Samenwerking (HEBES), richten zich op marktonderzoek, kwaliteits-, gezondheids- en etikette ringsaangelegenheden. Tevens worden er tentoonstellingen en inkomende en uitgaande missies georganiseerd voor deze doelgroep. En niet te vergeten de landbouw- en handelsattachés bij Nederlandse am bassades: deze komen regelmatig naar Nederland en geven dan informatie en praktische tips op door o.a. EVD en Fe- nedex georganiseerde bijeenkomsten. Zij kunnen met name van nut zijn bij contacten met en informatie over over heden in de landen waar zij werkzaam zijn. De Fenedex vervult een aparte functie. Deze instelling geeft adviezen, mede op grond van de exportervaringen van haar leden, en organiseert tal van cursussen en seminars. Bijvoorbeeld over docu menten bij export, douanezaken, juridi sche aspecten en exportmarktonder zoek. Vooral deze laatstgenoemde bij eenkomsten bieden de ondernemer de mogelijkheid om in contact te komen met (andere) exporteurs, hetgeen zeker van grote waarde is voor die landen, waar het hebben en bewerken van per soonlijke relaties belangrijker is dan het bewandelen van de formele weg. In dit verband is het zinvol te wijzen op het boekje 'Nederland over de grens (verkrijgbaar bij de EVD en Kamers van Koophandel): hierin wordt onder meer informatie per land gegeven en wordt ingegaan op culturele en commerciële gebruiken. Met name bij het zakendoen met en het wonen en werken in niet-westerse lan den is er sprake van grote cultuurver schillen. Het Koninklijk Instituut voor de Tropen kan daarbij adviezen en begelei ding geven en organiseert cursussen en taaltrainingen. Met de blik op het eigen bedrijf Voor de zogenaamde desk-research in het bedrijf zijn hierboven al enige be langrijke informatie- en hulpbronnen aan de orde gekomen. Echter bij de op zet en uitbouw van export door de on dernemer komen normaliter nog vele praktische zaken aan de orde, waarin andere instellingen en bedrijven zich hebben gespecialiseerd. In de fase van exportoriëntatie wordt onderzocht of er aanpassingen nodig (en haalbaar) zijn in het eigen bedrijf. Met betrekking tot de eigen organisatie kunnen organisatie-adviesbureaus wor den ingeschakeld. Als produkten kunnen of moeten wor den aangepast kan de ondernemer bij voorbeeld contact opnemen met TNO, Technische Universiteiten, Transferpun ten etc. Door de verkoop over de grens krijgt de onderneming meer afnemers, dus meer facturen, documenten en een omvang rijker administratie. Wellicht kan de ad ministratieve verwerking geautomati seerd worden, of biedt de Lage Landen Factors uitkomst. De ondernemer kan in elk van de fasen van de export andere problemen tegen komen. Verpakking, transport, octrooi en, publiciteit en relatie-onderzoek om enkele te noemen. En telkens zoekt hij een adequaat antwoord. Planmatig Het ligt voor de hand dat een onderne mer die wil gaan exporteren, zijn licht zal opsteken bij zijn bank. Het is veelal een eerste stap die helderheid kan bren gen omtrent het bos en de bomen in de exportadvieswereld. De Rabobank is die ondernemer graag van dienst om hem goed te adviseren, ook op exportgebied. Met parate kennis van landen, internati onaal betalingsverkeer en valutazaken. Maar ook met kennis van en contacten met tal van instanties in binnen- en bui tenland, die de Nederlandse (beginnen de) exporteurs kunnen adviseren en be geleiden. Globaal kan gesteld worden, dat de bui tenlandse markten aan de ondernemer, die een goed produkt heeft en een ge zonde basis, goede kansen bieden, om te beginnen binnen de EG. En gebruik makend van de internationale ervaring van de Rabobank komen we samen, planmatig, verder.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 31