Klankbord Duimen draaien? I" - „J, Een afgewogen formule op basis van het mail-orderprincipe rolde uit de bus. Van Eijndhoven en ADT zijn voorname lijk op eigen kracht gekomen waar ze nu staan. Externe betrokkenen zijn met na me een registeraccountant, Philips en de Rabobank. 'Vanaf het eerste mo ment heb ik een registeraccountant in de arm genomen, voor de rapportage en belastingtechnische zaken,' vertelt Van Eijndhoven, 'daar kun je gewoon niet buiten.' De behoefte aan de inmiddels ver voortgeschreden administratieve automatisering - een ander sterk punt achter de formule - is door de jaren heen vanuit het bedrijf zelf gegroeid en verwoord. Philips voorziet in de behoef te. 'Zonder automatisering werkt onze formule in de huidige omvang zeker niet', verklaart Van Eijndhoven, 'de auto matisering is hand in hand met het be drijf mee ontwikkeld. Het is een 'must' voor de wijze waarop wij onze markt bewerken. En we blijven alert waar het gaat om de toepassing van nieuwe ont wikkelingen op automatiseringsgebied.' Sinds kort neemt ADT een proef met 'voice response' (sprekende computer) voor de orderregistratie en -acceptatie na tien uur 's avonds. Ook wordt ge werkt aan 'desk-top-publishing' voor het in eigen huis opstellen van het informatie-materiaal. En hoe past de Rabobank Oisterwijk in het ADT-plaatje? 'Toen ik destijds m'n plan had opgezet, kwam ik ermee bij de Rabobank Oisterwijk. Een bepaald be drag gevraagd en ook snel gekregen. Dat is geen kwestie van advies vragen, maar van toetsen. Kijk, vanuit haar ei gen know-how snuffelt de bank aan je plannen. Allereerst vanuit het algemeen plaatje van de branche. Maar of dat er nu goed of slecht uitziet, daarnaast kij ken ze bij de Rabobank sterk naar het individu en zijn specifieke argumenten. Zijn de ideeën goed? Is de persoon goed? Als dan het sein op groen springt, is dat voor jezelf wel een teken dat je op een goede weg zit.' 'Die, noem het maar, klankbordfunctie heeft de Rabobank Oisterwijk voor mij altijd gehouden. We voeren regelmatig gesprekken, om bepaalde bancaire za ken door te spreken en eventueel bij te sturen. Zo gemiddeld eens per zes we ken toch wel. De voorbereiding en ver wezenlijking van onze nieuwbouw, nu twee en een half jaar geleden, is ook een mooi voorbeeld van de wisselwer king die je als ondernemer met je bank hebt. Mijn ervaring is dat de Rabobank zeer persoonlijk is in haar dienstver lening. Uit het gesprek komt naar voren dat een ondernemer als Van Eijndhoven een bank des te meer waardeert, wanneer die niet op zijn stoel wil gaan zitten. 'U vindt de Rabobank dus zo'n geschikte bank omdat ze u als ondernemer niet vertelt hoe u uw zaken aan moet pak ken', chargeren we. 'Ik zou het anders formuleren', pareert Van Eijndhoven, 'ik vind de Rabobank zo'n geschikte bank omdat ik er zo'n plezier van heb. De Rabobank regelt veel voor ons. En daar hebben we veel aan. Beter kan eigenlijk niet. Dat past precies.' ADT beschikt inmiddels over een riant eigen vermogen. Het bedrijf behoeft voor financieringen geen beroep op de bank meer te doen. 'We beleggen zelfs nogal wat gelden momenteel', aldus Van Eijndhoven, 'en daar staat de Rabo bank ons wel met specialistische advi sering ter zijde. Dat geldt ook voor het betalingsverkeer. Zowel wat het binnen- als het buitenland betreft, maken we natuurlijk volop gebruik van haar dienst verlening. Dat doet de bank op een uiterst snelle en correcte manier. Omdat wij sterk geautomatiseerd zijn, ver wachten wij ook op dat gebied wat meer van de Rabobank. En ik moet zeg gen, daar wordt buitengewoon alert op ingespeeld. Onlangs zijn we mee gaan draaien in een proefproject om op korte termijn elektronisch bankieren voor be drijven te verwezenlijken. Van Eijndhoven verwacht het binnen landse marktaandeel van ADT in de ko mende jaren nog tot zo'n 25 a 30 pro cent op te kunnen voeren. Op het inter nationale vlak lonken zeker ook nog al lerlei perspectieven. 'Het is zelfs zo dat we op dat gebied de boot wat af moe ten houden', zegt van Eijndhoven. 'Als we te veel in huis halen, gaat dat nu on herroepelijk ten koste van de kwaliteit van de dienstverlening aan onze primai re doelgroep. En dat mag niet gebeuren.' ADT heeft een gevestigde positie ver worven. Gaat de spanning er niet wat af? Van Eijndhoven lijkt niet een man om duimen te gaan draaien. 'Nee, dat ben ik zeker niet van plan', klinkt het re soluut en hij vertrouwt ons toe, 'mo menteel zit ik wel op iets te broeden, iets nieuws. Maar het fijne wil ik er nog niet van kwijt.' De blik in zijn ogen ver raadt wel dat een nieuwe succesformu le zeker tot de mogelijkheden behoort. Een man van ideeën. We zijn benieuwd. AJK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 22