gaan die versterken en vereenvoudigen.
We hebben ons rekenschap gegeven
van de discussies op dit punt. Eerst
moesten we even de tijd nemen om op
grond van ervaringen gefundeerde
bijstellingen te kunnen plegen.
Op dit ogenblik loopt een evaluerend
onderzoek, waarbij wij kijken naar een
viertal punten. In de eerste plaats is het
onderzoek gericht op de financie
ringsstructuur en de kredietbehoefte
van het MKB. Daarnaast kijken we naar
de effectiviteit van de verstrekte garan
ties en kredieten. Voorts wordt de uit
voering van de kredietbeschikking door
de banken onder de loep genomen en
tenslotte vindt een beoordeling plaats
van de macro-economische betekenis
van de regeling. De evaluatie is in over
leg met de banken opgezet. Het veld
werk is enkele weken geleden afgerond;
nu zijn we bezig met de analyse van het
geheel en rapportage, vervolgens gaat
het rapport naar de Tweede Kamer.
De kritiek van de banken luidde, dat het
allemaal te ingewikkeld was. Dat is ook
onze conclusie. Daar proberen we wat
aan te doen. Maar bedenk wel, je geeft
garanties, dus je moet wel zekerheden
inbouwen dat de regeling overeen
komstig haar doel wordt uitgevoerd.
Een specifiek punt zijn de kleinere kre
dieten. We hebben het dan over lenin
gen van f 60 000 tot f 100 000. De
Kamer heeft de betekenis daarvan, en
de interesse daarvoor onderstreept. Het
krijgt onze volle aandacht.
Begin volgend jaar komen we met een
nieuwe kredietregeling. We zijn daar
over volop in gesprek met de banken.
Het streven is om per 1 januari aan
staande op een nieuwe leest verder te
gaan. Maar ik zeg erbij: te grote tijds
druk op de onderhandelingen is niet
goed.'
De overheid speelt in het stimuleren
van het midden- en kleinbedrijf in deze
dynamische tijd een eigen rol. Waar lig
gen voor u als staatssecretaris met het
MKB als aandachtsgebied de accen
ten?
'Voor ons staat centraal, dat je als over
heid moet zorgen voor een goed
sociaal-economisch klimaat en in posi
tieve zin moet reageren op initiatieven
van het bedrijfsleven. Dat betekent dat
het beleid gericht is op economische
groei, prijsstabiliteit, streven naar zoveel
mogelijk werkgelegenheid, zorgen voor
een evenwichtige betalingsbalans. De
inkomstenverdeling speelt daarbij ook
een rol. Dat sociaal-economische kli
maat is één zaak van de overheid.
Tweede punt is, dat de collectieve
lastendruk beheersbaar blijft. Kijk naar
wat er nu in augustus is afgesproken:
belastingverlaging! Jarenlang hebben
de augustusdiscussies in het teken
gestaan van lastenverzwaring. Voor het
eerst na de oorlog zien we nu een
lastenverlichting en ik denk dat het van
groot belang is dat dat nu eindelijke
eens gerealiseerd is. Loonkostenmati
ging is het devies. Alleen op die manier
kan je effectief wat aan het grijze en
zwarte circuit doen. Wij schatten dat
daar zo'n honderdduizend arbeidsplaat
sen zitten. En dat is nogal wat. Die zul
je natuurlijk nooit allemaal terugwinnen,
maar het betekent wel dat het de moei
te waard is zowel voor het MKB, als in
de sociale structuur, daar aandacht aan
te geven.
Ik weet dat de organisaties in dat ver
band gesuggereerd hebben de BTW-
tarieven te bezien. Daar hebben we ken
nis van genomen, maar men moet zich
realiseren dat één BTW-procentpunt
voor de schatkist een ontzettend groot
bedrag vertegenwoordigt. Bij het lage
tarief is een procent-punt al zo'n f 650
miljoen, bij het hoge tarief ongeveer
f 1600 miljoen.
Het probleem is, dat de loonkosten te
hoog zijn geworden. Je zal dus naar die
bron terug moeten om het grijze en
zwarte circuit in te dammen. Het moet
- met andere woorden - aantrekkelijk
gemaakt worden om mensen in het nor
male circuit te gaan aantrekken.'
Het overheidsbeleid wordt verlegd van
defensief naar offensief
'Vroeger was het vooral een kwestie
van 'bijlappen' als het niet goed ging.
Nü springen we er vooral in als er
perspectieven zijn voor nieuwe ontwik
kelingen. Feitelijk ligt het iets genuan
ceerder dan defensief versus offensief.
Je hebt natuurlijk ook te maken met
continuïteit en dan moet je ook aanslui
ten op de moderne ontwikkelingen. Je
realiseren wat de markt doet, wat je col
lega of je concurrent doet en tijdig de
bakens verzetten.
Daarom moet het hele MKB-traject
goed geprofessionaliseerd zijn: goede
voorlichting, goede adviesstructuur om
de mensen daarvan tijdig te doordrin
gen. Dat geldt niet alleen voor de over
heid, ook voor de banken en ook voor
andere instellingen. Dat ze mensen
goed weten te bereiken, daar hecht ik
grote waarde aan. Dat bedoel ik ook
met het offensieve. Daar moeten alle
partijen oog voor krijgen.'
PdMM
.streven om de Kredietregeling begin volgend jaar op nieuwe leest te
schoeien: versterkt en vereenvoudigd