Marktgerichte houding Vertrouwensman van het maatschappelijk belang én de ondernemer. een maatschap verenigd hebben. Daar voor in de plaats komt het beeld van een efficiënt geleide onderneming met hooggekwalificeerd personeel. Het loslaten van de maatschapsstructuur vergemakkelijkt het aantrekken van vreemd kapitaal, bijvoorbeeld voor de geautomatiseerde informatieverwer king. Accountantskantoren zijn als onderne mingen gericht op continuïteit van hun bestaan en van de relatie met de op drachtgever. Om het voortbestaan van de onderneming te waarborgen is een gezonde bedrijfsvoering onontbeerlijk. Ook voor het accountantskantoor zijn commerciële doelstellingen van levens belang. In de accountantsbranche is de commerciële doelstelling lange tijd on dergeschikt geweest aan de al eerder genoemde maatschappelijke functie die de accountant vervult. Dit heeft onder meer geresulteerd in een reclameverbod en in een zekere terughoudendheid op het gebied van klantenwerving. De accountant is naast vakman ook on dernemer geworden. Het oorspronkelij ke werkterrein van de accountant controleren - biedt beperkte groeimo gelijkheden. Ook de onderlinge concur rentie, vaak vanuit het buitenland, leidt ertoe dat accountantskantoren de laatste jaren hun activiteitenpakket heb ben uitgebreid. Schaalvergroting en pro- duktverbreding zijn vaak de enige mo gelijkheid om de toenemende exploita tielasten van een accountantskantoor, bijvoorbeeld verbonden aan geautoma tiseerde informatieverwerking en aan opleiding van personeel, te kunnen dragen. Specialisatie en verbreding van het dienstenpakket leiden tot behoefte aan produktbekendheid. Er wordt dan ook gedacht aan het opheffen van het recla meverbod. Dat accountants genuanceerd denken over een eventuele afschaffing van het reclameverbod blijkt uit het antwoord op de vraag hierover (tabel 4). Slechts één op de vijf accountants is voorstander van een algehele opheffing van het verbod. Hun motivatie is dat er toch al verkapte reclame is, veelal indi rect via personeelsadvertenties. Degenen die wijzigingen willen aan brengen zonder tot volledige afschaf fing te willen overgaan, denken aan re clame in beperkte mate, alleen gericht op naambekendheid, geen prijsreclame, niet ten koste van andere kantoren, be scheiden en passend bij het beroep. Tabel 4. Beoordeling reclameverbod voor accountants Beroepsgroep NIvRA IMOvAA Totaal - verbod moet gehandhaafd blijven 30% 47% 40% - verbod moet gewijzigd worden zonder geheel af te schaffen 46% 35% 39% - verbod moet worden afgeschaft 24% 18% 20% De in het voorgaande besproken branche-ontwikkelingen doen in de ac countantswereld het nodige stof op waaien. Voorstanders van een verdere vercommercialisering en verbreding van het accountantsvak stuiten op collega's die van mening zijn dat deze ontwikke ling de accountant te zeer in een dub belrol dwingt: controleren én adviseren bij dezelfde cliënt. Of, naar analogie van Limpergs leer, vertrouwensman van het maatschappelijk belang én van de on dernemer. In de inleiding van dit artikel is er op ge wezen dat de positie, waarin de accoun tant zich bevindt, interessante perspec tieven biedt. De misverstanden over de accountantsverklaring tonen echter, dat deze positie ook problemen met zich kan meebrengen. In feite bestaan deze problemen uit het moeten dienen van meerdere bazen, die verschillende eisen stellen. Op de eerste plaats de onderne mer, in wiens opdracht en voor wiens rekening de accountant ten minste de wettelijk vereiste stukken moet opstel len. Op de tweede plaats zijn dat de re laties van de onderneming, zoals de le veranciers, afnemers, overheid, finan ciers en aandeelhouders, die behalve aan een goede verantwoording behoef te hebben aan achtergrond- en toe komstgerichte informatie. Het dienen van meerdere bazen is in de praktijk wel mogelijk, maar het vraagt een behoedzaam manoeuvreren en een gedegen kennis van hetgeen verwacht of gevraagd wordt. De afgelopen jaren hebben aangetoond dat weten wat de klant wil van levens belang is voor op continuïteit gerichte ondernemingen. Het niet voldoen aan de wensen van de markt kan het einde van het bedrijf betekenen. Een commer ciële, marktgerichte houding is een bestaansvoorwaarde. Het bedrijfsleven en vooral het midden- en kleinbedrijf dat zich geen eigen staf diensten kan veroorloven, heeft behoef te aan betrouwbare, kundige specia listen die op een breed scala van disci plines hun diensten willen aanbieden. De accountant kan op dit gebied een grote rol spelen. Vooruitgang en risico nemen zijn on losmakelijk met elkaar verbonden. Een goed inzicht in de aard en de omvang van de kansen én bedreigingen is van belang voor een strategische routebe paling. Daarom is het toe te juichen dat in de accountantswereld over de aard van de accountantsprofessie uitvoerig en diepgaand wordt gediscussieerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 16