12 Elke schaal zijn kansen Ongebruikelijke instrumenten nodig Vooral binnen de industrie zien we steeds meer structurele netwerken tussen ondernemingen van uiteenlopende grootte ontstaan. leid is van de functionele betekenis van het MKB in onze economie. Het is wel licht zinvol hierbij te blijven stilstaan. In de eerste plaats wordt steeds duide lijker dat het MKB een belangrijke scha kei vormt in het totale produktie- en dis tributieproces. Vooral binnen de in dustrie ontstaan steeds meer structure le netwerken tussen ondernemingen van uiteenlopende grootte. De externe organisatie van de produktie begint me de onder invloed van technologische ontwikkelingen kenmerken te vertonen van georganiseerde intermediaire leve ringen tussen zelfstandige ondernemin gen. Daarbij worden zowel bedrijfsfunc- ties als halffabrikaten door grote onder nemingen uitbesteed aan ondernemin gen van een kleinere omvang. Veel MKB-ondernemingen in de industrie le veren dan ook een groot deel van hun afzet als toeleveringen aan het grootbe drijf. De flexibiliteit van het MKB wordt dan door het grootbedrijf gebruikt om zelf snel te kunnen aanpassen en veran deren wanneer de markt dat eist. Klein, middelgroot en groot hebben elkaar dus gevonden in een functionele samenwer king. Zo'n samenwerking vereist echter een evenwichtige opbouw van de in dustriële bedrijven naar grootte en daar om dient een effectief overheidsbeleid elke schaal zijn kansen te bieden. Het gaat in feite om een tot nu toe nogal veronachtzaamde complementariteit. Een tweede reden voor zorg ligt in het feit dat het MKB in het distributieproces een belangrijke rol vervult. De laatste ja ren laten echter een verschraling zien van het voorzieningenniveau als het gaat om de detailhandel. Juist in deze sector loopt het marktaandeel van de MKB-ondernemingen onder invloed van margeverlaging en opvoering van de 'kritische omzet' gestadig terug. Dit gaat gepaard met het verdwijnen van een fijnmazig distributienet in platte landskernen en in sommige binnenste den. Op grond van beslissingen die op louter bedrijfseconomische calculaties gebaseerd zijn, komt deze distributie infrastructuur in gevaar. Vandaar dat overheidsbeleid hier een functie heeft ten einde deze infrastructuur op een mi nimum niveau te garanderen. Tenslotte kan niemand meer heen om het feit dat zeer veel produktieproces- sen in het MKB gekenmerkt worden door een hoge mate van arbeidsinten sief ondernemen. Niet alleen in de sec tor van de persoonlijke commerciële dienstverlening doet zich dit voor, maar ook op andere gebieden. In de persoon lijke commerciële dienstverlening (kap per, tuinman, loodgieter, schilder, repa raties van auto's, etc.) moet voorts een hevige concurrentie worden gevoerd met de zwarte sector van onze econo mie. Dé oorzaak hiervan ligt in de gunstige prijs/kwaliteitsverhouding van 'zwart' ten opzichte van 'wit'. Via de maatschappelijke financieringsstruc tuur van allerlei collectieve uitgaven en ten gevolge van een hoog niveau van deze uitgaven zijn de arbeidskosten in deze sector te hoog geworden. Sectora le differentiatie van arbeidskosten zou noodzakelijk zijn om aan deze problema tiek het hoofd te kunnen bieden, maar de WRR ziet in ons land hiervoor geen mogelijkheden. We hebben teveel met elkaar het een aan het ander gekoppeld, en daardoor is heel wat bewegingsruim te verloren gegaan. Zoals ook in het buitenland blijkt, zal een forse groei van de werkgelegenheid juist in deze sector zich moeten voor doen willen we met een grote mate van zekerheid de werkloosheid duurzaam kunnen bestrijden. Maar dan zullen de (arbeids)kosten ook duurzaam omlaag moeten. Om hiertoe te komen zijn vrij wel zeker ongebruikelijke politieke in strumenten nodig, zoals naar sector ge differentieerde BTW-tarieven op EG niveau en op de langere termijn een ge deeltelijk basisinkomen. Ontmoediging van de zwarte economie en bemoediging van het reguliere MKB in de sector van de persoonlijke com merciële dienstverlening worden niet bereikt door de vestigingseisen te ver scherpen. Hier moet de oorzaak worden aangepakt en dat is een zaak van kostenverhoudingen. Wie daaraan blijft voorbijgaan presenteert de natie op den duur een zeer hoge rekening.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 12