J>0 400 350 300 250 200 150 100 0 Uitvoer boomkwekerijprodukten 450 x f 1 miljoen Bron: PVS 77/78 78/79 79/80 80/81 81/82 82/83 83/84 84/85 85/86 86/87 ontstaan van boomteeltprodukten die goed geschikt zijn als kamerplanten. Dit is een veelbelovende ontwikkeling die, wanneer de consument nog beter ver trouwd raakt met de mogelijkheden van bijvoorbeeld kamerconiferen, een be langrijke afzet kan gaan opleveren. Een toenemende export De export van boomkwekerijprodukten kan in de periode tot 1990 verder groei en, waarbij een toename van gemiddeld 4% per jaar zeer wel haalbaar lijkt. De ontwikkeling van nieuwe afzetmarkten en nieuwe afzetkanalen is van groot be lang. Bestaande markten als Duitsland, Frankrijk en Italië lijken verdere groeimo gelijkheden te bieden. Vooral Denemar ken is een belangrijke nieuwe groei markt, maar ook naar de Verenigde Sta ten en Canada lijkt een verdere export- groei mogelijk. Floogwaardige kwaliteit, een concurre Containerteelt: Clematis Alpina. rende aanbiedingsprijs en gerichte pro motie (geconcentreerd in Plant Propa ganda Hollandzijn de werktuigen waarmee ons land de buitenlandse markten moet bewerken. Daarnaast leent de Nederlandse infrastructuur en de vakkennis van de sector zich er uit stekend voor om een internationale cen trumfunctie te vervullen in de handel en distributie van boomkwekerijprodukten. Continuering van de sterke positie van de Nederlandse boomkwekerij in de intra-Europese handel lijkt daarom goed mogelijk. Dit vereist evenwel een meer efficiënte afzetstructuur dan de huidige, te complexe markt. Promotie: groen is teven! Door middel van promotiecampagnes wordt getracht de afzet van boomkwe kerijprodukten zowel bij binnen- als bij buitenlandse consumenten te bevorde ren. Het Marketing Team Boomkwekerij tracht hiervoor mogelijkheden aan te geven. Promotie-activiteiten worden uit gevoerd door de Stichting Plant Publici teit Holland te Boskoop. Veelal in samenwerking met het Produktschap voor Siergewassen vindt onderzoek plaats en worden enquêtes gehouden om het inzicht in de afzet van bomen en planten te vergroten. Door middel van overleg tussen produktie en handel wordt getracht het beleid op het gebied van marketing en promotie te optimali seren. De indruk bestaat dat hier nog ruimte is voor efficiencyverbetering. Meer gezamenlijke initiatieven, het creë ren van voldoende budget voor promo tiedoeleinden, pakkende reclameslo gans en een op juiste wijze gecoördi neerde aanpak van de totale promotie kunnen de bekendheid en daarmee de afzetmogelijkheden van het Nederland se boomkwekerijprodukt in het buiten land nog belangrijk doen toenemen. Tentoonstellingen als de Flora Nova en de in 1992 te houden Floriade (waar miljoenen bezoekers zullen komen) vor men een uitstekende mogelijkheid om deze unieke sector te promoten. Concentreren en coöpereren De Nederlandse boomkwekerij neemt momenteel een sterke internationale concurrentiepositie in. Om deze positie verder te continueren en te versterken lijkt het wenselijk de afzetstructuur te optimaliseren. Voor die produkten waar voor dit mogelijk is, zou kunnen worden getracht te komen tot een zo doorzich tig mogelijke markt met een grotere concentratie van vraag en aanbod. De afzet door middel van een veiling systeem zou hier een goede oplossing kunnen vormen. Momenteel lijkt er al een tendens gaande in deze richting; met name pot- en containerprodukten (vooral de visueel aantrekkelijke produk ten) worden in toenemende mate via de veiling verhandeld. Bij de overige boom kwekerijprodukten, veruit de grootste categorie, lijkt de invoering van een centraal-voorraadregistratiesysteem een belangrijke bijdrage aan het tot stand komen van een meer inzichtelijke markt. Een grotere specialisatie in be paalde gewassen of produktgroepen aan produktiezijde geeft eveneens posi tieve effecten. Dit kan in belangrijke ma te kwaliteitsverhogend en continuïteits- bevorderend werken. Het optreden van een groep bedrijven als coördinator van de produktiekolom kan een dergelijk proces bevorderen. Voor de boomkwekerij zijn duidelijke groeipotenties aanwezig. Waar het de belangen van de sector als geheel be treft, zal van de bedrijven evenwel een positieve en van een sterke gemeen schapszin getuigende opstelling nodig zijn. De vergelijking met andere sier teeltsectoren geeft aan wat door coöpe ratie tot stand kan worden gebracht. Er liggen goede kansen, maar de boom kwekerijsector zal deze in de eerste plaats zelf aan moeten grijpen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 19