Afzet: specifieke structuur De binnenlandse markt Éénjarige teelt van het soort Sorbus Thuringiaca Fastigiata. heel vanuit de overheid plaats. Mede j met het oog op de geplande privatise- j ring van een deel der overheidstaken op het gebied van de voorlichting is het noodzakelijk, dat de sector zelf nauw lettend acht geeft op het in stand hou den van voldoende voorlichtingscapa citeit. De toekomst zal steeds zwaardere eisen gaan stellen aan de kwaliteiten van de boomkweker. Opleiding, ervaring, voort durende bijscholing en flexibiliteit zijn daarom voorwaarden om te komen tot een optimale bedrijfsvoering. De kwali teit van de produkten, en hiermee de opbrengstprijs, is direct beïnvloedbaar door de ondernemer. De factor kwaliteit zal, door de hele bedrijfskolom heen, in de internationale concurrentie een steeds voornamere rol gaan spelen. Daarnaast verdient met name het be drijfseconomische aspect van de be drijfsvoering bij de ondernemers in deze branche een grotere aandacht. De Nederlandse boomkwekerij zet haar produkten af via velerlei kanalen. Een centrale afstemming van vraag en aan bod op veilingen, zoals in een aantal an dere sectoren in de tuinbouw, treffen we in deze sector niet aan. Uiteraard hangt dit in belangrijke mate samen met de aard van de produktie. Omdat het niet gaat om een dagvers produkt is on- middellijke verkoop niet direct noodza kelijk. De specifieke afzetstructuur is door de ze veelheid van kanalen weinig inzichte lijk. Een situatie die voor verbetering vatbaar is. Zo neemt de afzet via bloe menveilingen van met name visueel aantrekkelijke gewassen, zoals pot- en containerprodukten, de laatste jaren toe. Vanwege de continuïteit heeft dit een positieve invloed op de markt voor deze gewassen. Bovendien betekent het snellere betaling van de afgeleverde pro dukten. Een ander belangrijk voordeel van de afzet via een veiling is de moge lijkheid de produkten mee te nemen in de bestaande exportlijnen. De binnenlandse afzet kent een drietal afnemerscategorieën: de institutionele gebruikers (de gemeenten bijvoorbeeld), de professionele gebruikers (hoveniers en Staatsbosbeheer) en ten slotte de 'gewone' consument. Bij de institutionele gebruikers lijken de bestedingen de afgelopen jaren enigs zins gestabiliseerd (circa f 35 miljoen jaarlijks), ondanks de bezuinigingen bij een aantal gemeenten. Er treden wel verschuivingen op in het gekochte as sortiment. Zo neemt in dit afzetsegment de vraag naar containerplanten toe. Vanwege de verminderde aanleg van wegen zijn de bestedingen van Rijkswa terstaat voor weg- en kanaalbeplanting iets teruggelopen. De vraag naar boom- kwekerijprodukten voor landschappelij ke aankleding, bosbouw, recreatieve voorzieningen en natuurgebieden zal overigens de komende jaren kunnen toenemen door het streven van de over heid de voorziening in de eigen houtbe hoefte op te voeren. Daarbij zal de voor ziening door gemeentelijke boomkwe kerijen afnemen vanwege privatisering. Dit komt uiteraard de private sector ten goede. De afzet aan professionele gebruikers lijkt de laatste jaren weer wat toe te ne men. Naar schatting omvat deze markt van groenvoorzieners en Staatsbosbe heer een afzet van circa f 30 miljoen a f 35 miljoen per jaar. Er blijkt een duidelijke positieve relatie aanwezig tussen de welvaart (gemeten aan de koopkracht) en de uitgaven aan boomkwekerijprodukten. De toegeno men belangstelling voor het tuingebeu- ren, onder andere door het beschikken over meer vrije tijd, heeft voor een stij gende omzet van de tuincentra en hove niersbedrijven gezorgd. De verwachting is dat deze ontwikkeling zich ook de ko mende tijd zal voortzetten. In 1985 werd in Nederland voor naar schatting f 75 miljoen door consumen ten uitgegeven aan boomkwekerijpro dukten. Gemiddeld werd dus ruim f5,- per hoofd van de bevolking aan boom kwekerijprodukten besteed. Dit staat in schril contrast met de bestedingen aan bloemen en aan planten die in 1985 res pectievelijk circa f 70, - en f 40, - per hoofd bedroegen. Werd in het seizoen 1976/77 nog de helft van de totale bestedingen door particulieren aan 'groene' produkten in het najaar gerealiseerd, in de jaren tach tig is het accent steeds meer naar het voorjaar verschoven. Inmiddels wordt in deze periode circa 70% van de totale aankopen gerealiseerd. Wat betreft het assortiment worden vooral meer vaste planten en minder rozenstruiken en hei de gekocht dan vroeger het geval was. Ook de afzet van boomkwekerijproduk ten blijkt overigens modegevoelige ten densen te vertonen. Het tuincentrum is met 60% der aankopen in de loop der jaren de aankoopplaats bij uitstek geble ken. De kwaliteit van het produkt is daarbij erg belangrijk voor de consu mentenopinie. Kleur, grootte en houd baarheid zijn factoren die bij de afzet- ontwikkeling een grote rol spelen, even als assortimentswijzigingen en niet te vergeten reclame. Produktvernieuwen- de inspanningen hebben geleid tot het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 18