I [rABOPOUS RABOPOL1S RABOPOUS voor woonhuis "inboedel RABOPOUS Kostenverlaging door optimale samenwerking De derde weg Geleidelijk en harmonieus I Ongevallen Aansprakelijkheids- verzekering voor particulieren. Bromfiets- verzekering Overlijdens- risicoverzekenngi Ongevallen verzekering Caravan verzekering 1 Verhoging van de concurrentiekracht ten einde een sterkere marktpositie te verkrijgen. Ook van verzekeringspro- dukten kan dan een meer wervende kracht uitgaan. Dit laatste is onder an dere van belang voor een goed functio neren van het geïntegreerd relatie beheer. Het gaat erom deze twee doelstellingen op evenwichtige wijze te combineren. De rentabiliteit van de assurantiebemid deling kan nog verder worden verbe terd. De directe kosten worden welis waar door de opbrengsten gedekt. Maar als de overheadkosten en een reële mar ge mede in beschouwing worden geno men, kan thans nog niet worden gesproken van een toereikende bijdrage aan het bedrijfsresultaat. De verhoging van de concurrentiekracht door afzet van kwalitatief goede produkten die zich op een voor de consument herken baar gunstig prijsniveau bevinden, kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Kostenverlaging is dus een belangrijk onderdeel van het beleid. Dit kan door het voortbrengingsproces van verzeke ringen bij de tussenpersoon en de maat schappij als één geheel te bezien. Bin nen dit proces kunnen dan de werk zaamheden worden gerationaliseerd en kan worden voorkomen dat, zoals nu het geval is, bepaalde taken dubbel wor den verricht. Een goede en evenwichtige verdeling van taken tussen de verzekeraar (de risi codrager) en de bankorganisatie (het af zetkanaal) kan leiden tot kostenbespa ring op het terrein van marketing, oplei ding, administratie, publiciteit en techni sche werkzaamheden. Processen die nu nog worden uitgevoerd door de verzeke raar en de tussenpersoon afzonderlijk, worden ineengeschoven. Bij de tussen persoon kunnen een groot aantal admi nistratieve taken vervallen en de pa pierstroom kan tot een minimum wor den beperkt. Bij de verzekeraars kunnen taken vervallen in het commerciële tra ject, onder andere op het terrein van marketing. In wezen is dus deze nieuwe werkwijze - ook wel nieuw assurantiebemidde lingsmodel genoemd - een wederzijd se verplichting tussen onze organisatie en de onderlinge verzekeraars om door hechte samenwerking kosten te bespa ren en daarmee de gezamenlijke concur rentiepositie te versterken. De nieuwe werkwijze kan worden om schreven als een combinatie van profes sionele advisering en administratieve direct-writing. Het is een 'derde weg' tussen het klassieke bemiddelingspa troon van de conventionele assurantie kantoren en de zuivere vorm van direct- writing in. Dit assurantiebemiddelingsmodel eist vanzelfsprekend wel een bewuste keu ze, zowel van de Rabobankorganisatie als van de onderlinge verzekeraars. Een aantal onderlingen heeft deze keuze nog niet gemaakt. Vanzelfsprekend zullen de aangesloten banken alleen tot een nauwere samen werking komen met die onderlingen die de principiële keuze van de banken beantwoorden met een even duidelijke stellingname en het nieuwe assurantie bemiddelingsmodel in de volle breedte accepteren. In dat kader is Rabobank Nederland ook voorstander van een ver dergaande samenwerking tussen de on derlinge verzekeraars. Het is verheu gend dat sommige verzekeraars hun krachten bundelen om hun marktpositie te versterken. Overigens staat onze organisatie niet al leen in het streven naar kostenreductie. Ook bij andere banken valt een concen tratie waar te nemen van maatschappij en waarmee wordt samengewerkt. Ook de grote verzekeringsconcerns wil len de kosten, die zich in Nederland in vergelijking met andere landen op een hoog niveau bevinden, beperken. Er wordt de laatste tijd dan ook herhaalde lijk gewezen op de noodzaak voor tus senpersonen om de keuze in aantal ver zekeraars te beperken. Marktverzadiging verhoogt de concur rentie en dwingt alle mededingers tot kostenbeheersing om het produkt tegen een aantrekkelijke prijs te kunnen aan bieden. Wie op het punt van de kosten beheersing het snelst opereert, heeft een voorsprong en kan aan marktaan deel winnen. De Rabobankorganisatie zal haar positie versterken indien zij erin slaagt het nieu we beleid voortvarend te concretiseren. Ook hier geldt echter, dat voortvarend- heid gekoppeld moet worden aan om zichtigheid. Door onze beleidskeuze kunnen verhoudingen met andere marktpartijen aanscherpen. Het is ten opzichte van de commerciële maat schappijen geboden behoedzaam te manoeuvreren om fricties niet groter te doen zijn dan nodig. Onze organisatie dient als grootste Nederlandse bemid delaar bestaande marktverhoudingen mede in beschouwing te nemen. Zeker omdat zowel banken als verzekeraars beide belangrijke rollen vervullen in het totale financiële bestel. Bij de invulling van premies, provisies en kortingen zal dit gegeven moeten worden mee- gewogen. Het is van belang dat een geleidelijke en harmonieuze aanpassing wordt gekozen met oog voor het belang van elke indivi duele maatschappij.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 31