Cultureel aspect bij zakendoen te vaak verwaarloosd ten aan te passen aan de ontwikkelin gen. De internationalisatie van ons bankbedrijf is zo'n voorbeeld. We moch ten daar niet achterblijven, want ook daar moeten we dienstbaar zijn voor on ze leden en cliënten.' 'De functie van lid van de Raad van Be heer bij ons is naar mijn ervaring veel In teressanter dan die van commissaris el ders. Het is beslist geen sinecure, je krijgt elke keer een berg informatie te verwerken en door de hoge frequentie van de vergaderingen en ook door de re gelmatige Centrale Kring- en andere vergaderingen, ga je intensief met 'jouw' organisatie meeleven. Ik heb ook heel goede herinneringen aan de zoge naamde 13 M-procedure, waar ik in mijn functie mee te maken kreeg. Als er tus sen Rabobanken een geschil over hun werkgebieden rijst, dat hun onderlinge harmonie verstoort, moet volgens art. 13 M van de statuten de Raad van Be heer na overleg met de betrokkenen beslissen. Het werk in het kader van die procedure heeft me veel bevrediging ge schonken. Je kreeg van besturen en di recteuren de achtergronden te horen, waaruit geleidelijk een vaste grondslag naar voren kwam voor de te nemen beslissing. Dat was plezierig werken. Ik houd er van te discussiëren, ook al hoeft je eigen mening het niet altijd te winnen.' De vierde carrière lokt 'Ik zal wel wat missen, maar vind het niet erg er nu uit te stappen. Ik heb me er helemaal op voorbereid. Der Mohr hat seine Schuldigkeit getan, der Mohr kann gehen. Mijn opvolger, prof. Moer land, heeft voor mij iets vertrouwds: hij komt uit Zeeland en woont in Gronin gen. Al zal daarmee ons spiegelbeeld wel ophouden.' 'Nu komt er nog mijn vierde carrière. Ik hoop te kunnen bewijzen op latere leef tijd een trouwe echtgenoot, een goede vader en vooral, voor mijn kleinkinde ren, een goede opa te zijn. Daar hoop ik echt goed in te worden.' JRH Zuidoost-Aziëdag trok veel belangstelling Op 27 mei jl. organiseerde Rabobank Nederland een thema-middag in het te ken van Zuidoost-Azië. In haar Utrecht se kantoor bood zij gastvrijheid aan tweehonderd aanwezigen, waarvan 150 bedrijfsrelaties: 115 geïntroduceerd door aangesloten banken en 35 relaties van Rabobank Nederland. Ingeleid door mr. H. J. A. E. M. Klaren- beek, die inging op de achtergronden van de activiteiten van de bank in het Verre Oosten, kwam een viertal gere nommeerde Aziëkenners aan het woord. Vanuit verschillende gezichts hoeken belichtten zij de praktijk van het leggen van contacten en het zakendoen in dit werelddeel. Door de externe sprekers, drs. R A. Slors (Kon. Inst. v.d. Tropen) en de heren Ph. A. Ohlenschlager (Joint Business Council Nederland-Thailand) en R. J. Breesch (CCF) werd vooral het sociaal- culturele aspect genoemd als een van de kritische succesfactoren. Onvol doende aandacht voor de verschillen in normen en waarden heeft in vele geval len tot mislukte pogingen bij het zaken doen met oosterlingen geleid. Mr. G. P. M. van der Schrieck, General Manager Far East met standplaats Sin gapore, bracht in zijn bijdrage de rol van de Rabobank in dit werelddeel naar voren alsook de dienstverlening, die vanuit de kantoren in Singapore, Jakarta en Hongkong wordt verzorgd. Na een paneldiscussie onder voorzitter schap van drs. H. Visser, hoofd van het Directoraat Buitenland, werd de Zuid oost-Aziëdag afgesloten met een infor meel samenzijn, waarbij ruimschoots de gelegenheid bestond om met de spre kers en andere deelnemers van gedach ten te wisselen onder het genot van Oosterse hapjes en toepasselijke mu ziek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 29