3 uit 3000 H. de Jong: Ook thuis op het coöperatieve wegennet tijd geven we elkaar om dit verande ringsproces door te maken? Beter luidt nog de vraag: 'hoeveel tijd hebben we, gelet op datgene wat om ons heen gebeurt?' werk en taakopvatting centrale bank in verlengde van leden- banken Het antwoord is niet in maanden of ja ren uit te drukken. Wel is duidelijk dat afgedwongen veranderingen - we doen het maar want we kunnen niet an ders meer - het slechtste is wat ons kan overkomen. Daarom zullen we ons mentaal moeten instellen en inzetten voor de noodzakelijke veranderingen die wij nu zichtbaar al kunnen aangeven. Daar zullen dan vanzelf bijkomen die veranderingen, die zich nu nog niet con creet in een veranderend gedrag en/of beleid laten vertalen. Het meest voor de hand liggend en dus gevaarlijk, is een opzet die uitgaat van verdere verfijning van regels en richtlijnen. We kunnen daarbij leren van de onge lukkige weg die anderen zijn gegaan. Want overheid en bedrijfsleven staan voor dezelfde aanpassingsproblemen als wij. Veelal reageert men op verande ringen met nieuwe regels. Een voor beeld is de overheid. Een overheid die wil dereguleren en privatiseren, mag vanuit die nieuwe conceptie niet tegelij kertijd uit angst dat het mis gaat, nieu we en ingewikkelder regels stellen. Dit is ook van toepassing voor het toezicht van de Nederlandsche Bank op het bankwezen. coöperatieve voorsprong op basis van toekomstvaste doelstelling, sterke financiële basis en unieke structuur Wij als Rabobankorganisatie zijn bereid onze kennis en ons intellect in te zetten om de maatschappelijke vraagstukken, waar we als Nederlandse samenleving voor staan, te helpen ontrafelen en vorm te geven aan nieuwe oplos singsstructuren en impulsen. Wij vragen van de overheid en alle rele vante partijen dezelfde bereidheid. Dat zal van allen durf, fantasie en creati viteit vragen! Het niet zoeken naar nieu we structuren zal in het tijdsgewricht waarin we leven, fataal zijn. Wij treden de veranderingen met vertrouwen tege moet op basis van onze coöperatieve voorsprong, die zich laat vertalen als toekomstvaste doelstelling, sterke fi nanciële basis en een structuur die aan sluit bij de kracht van onze samenleving waar wij vandaag, in deze vergadering van onze Rabobankorganisatie, de re presentanten van mogen zijn. 'Wat mij ieder jaar opvalt als ik hier heen rijd en in de buurt van Utrecht kom, zijn al die auto's met drie perso nen erin', zegt Hans de Jong 145), voor zitter van het bestuur van de Rabobank in Ridderkerk. Wellicht is het aan zijn professionele achtergrond toe te schrij ven, dat hem de bezettingsgraad per vervoermiddel intrigeert, want in het dagelijks leven is De Jong directeur van De Jong Intra Vakanties. Hij heeft dus veelzijdige relaties met de Rabobank: naast cliënt, lid en voorzitter is hij ook toeleverancier van reisprodukten, met name van busreizen. met Holland International, waarbij het busreizenpakket van Holland Internatio nal in De Jong Intra wordt geïntegreerd waardoor een van Europa's grootste bustouroperators ontstaat. De Jong ziet binnen zijn onderneming marketing en produktontwikkeling als persoonlijke aandachtsgebieden. 'Je doet dat samen met anderen binnen het bedrijf, waarbij voor mij de grote lijnen de belangrijkste zijn, hoewel je de de tails toch niet uit het oog mag verliezen.' Kwaliteitsbewaking heeft dan ook een hoge prioriteit. 'De cliënt is zo gewend geraakt om te onderscheiden, niet al- De Jong behoort tot de derde generatie binnen het familie(bus)bedrijf, dat vanaf de start van de onderneming - 64 jaar geleden - een aantal lijnen in de regio ten zuiden van Rotterdam verzorgt. Zelf heeft hij 25 jaar geleden een strategi sche bijstelling doorgevoerd door naast het reguliere busvervoer ook complete vakantiereizen te gaan verzorgen. Eerst op bescheiden schaal, maar het succes Het niet lang op zich wachten. Jaarlijks reizen nu zo'n 135 000 mensen met De Jong naar hun vakantiebestemming. Nog maar enkele weken geleden werd weer een belangrijke stap gezet: beslo ten werd tot een hechte samenwerking leen op prijs, maar ook op kwaliteit. Daarom moet je op dat punt steeds uiterst alert blijven, anders breekt 't je op.' Naast marketing vraagt ook de financie ring van de onderneming De Jong's aandacht. 'Je bent voortdurend aan het investeren in nieuwe projecten, nieuwe bestemmingen, en je moet hopen dat dat het verwachte rendement oplevert. Daar komt nog bij dat we in het reizen duidelijke pieken en dalen kennen, die gevolgen hebben voor de liquiditeit van de onderneming.' Jaarlijks moet fors geïnvesteerd worden in de reisgidsen en publiciteit; er moeten vooruitbetalingen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 17