Varen voor de Scheepvaart en Nederland zijn twee begrippen die hand in hand gaan. Overzeese handel is dan over het algemeen het eerste waar we aan denken. Maar ook in ons waterrijke land zelf is, en wordt nog altijd, heel wat af gevaren. Een scheepvaart die zich voor een niet onbelangrijk deel laat terugvoeren op een agrarische lading. Een treffende illustratie hiervan vinden we in de ontwikkeling van ons 100-jarig veilingwezen, waar we in het aprilnummer reeds uitgebreid bij stilstonden. De oude Broeker Veiling, die deze zomer het middelpunt van de festiviteiten rondom het jubileum zal zijn, verrees destijds te midden van een wirwar van waterwegen, waar over agrarische grondstoffen en produkten hun weg vonden. n grote delen van ons land heeft het vervoer per schip een buiten gewoon belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de land- en tuinbouw. Met name in waterrijke provincies als Noord- en Zuid- Holland, Friesland en Zeeland was de scheepvaart veelal de enige mogelijkheid om de aan- en afvoer van produkten en grondstoffen in de agrari sche gebieden te regelen. Droogleggingen, herverkavelingen en de bouw van oeververbindingen hebben het belang van de agrarische scheep vaart doen afnemen. Maar de vele spe cifieke en vaak per streek verschillende vaartuigen die werden gebruikt, treffen we nog aan als folklore of in musea. In het Maritiem Museum 'Prins Hendrik' aan de Rotterdamse Leuvehaven, dat onlangs haar nieuwe gebouw opende, wordt de eeuwenoude relatie tussen de Nederlanders en het water door middel van talrijke wetens- en bezienswaardig heden inzichtelijk gemaakt. Voor de Rabobank Rotterdam en Rabobank Ne derland was de opening van hun beider kantoren aan de Leuvehaven in 1982 aanleiding om hun buur in staat te stel len de collectie uit te breiden met een prachtig model van een 'Hollandsche tweedekker', een 17de eeuws oorlogs schip. Daarnaast beschikt het museum over een haven en een kade, waar een twintigtal schepen uit de periode 1850 1950 afgemeerd liggen. Het ram- schip 'De Buffel' uit de vorige eeuw is misschien wel het meest tot de verbeel ding sprekende voorbeeld. Naast een blijvende basistentoonstel ling over schip en vaarweg, bemanning en navigatie, houdt het Maritiem Mu seum de vaart erin door alle overige ex posities steeds te veranderen. 'Varen voor de boeren' is het motto van de eerste grote wisseltentoonstelling, die staat van 1 mei tot 12 augustus. Het gebeuren is gewijd aan de bijna verdwe nen regionale scheepvaart in het Zuid hollands polderlandschap. Het gaat met name om het poldergebied rond de dor pen Zoeterwoude, Stompwijk, Hazers- woude, Benthuizen en Boskoop in het zuidelijk deel van het Hoogheemraad schap van Rijnland. Beeld uit het verleden: schipper C. van Vetzen bij 'het eiland' in Zoeterwoude, lossend bij een tuinder (1890).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 26