Varen voor de
Scheepvaart en Nederland zijn
twee begrippen die hand in
hand gaan. Overzeese handel
is dan over het algemeen het
eerste waar we aan denken.
Maar ook in ons waterrijke
land zelf is, en wordt nog
altijd, heel wat af gevaren. Een
scheepvaart die zich voor een
niet onbelangrijk deel laat
terugvoeren op een agrarische
lading.
Een treffende illustratie hiervan
vinden we in de ontwikkeling
van ons 100-jarig veilingwezen,
waar we in het aprilnummer
reeds uitgebreid bij stilstonden.
De oude Broeker Veiling, die
deze zomer het middelpunt van
de festiviteiten rondom het
jubileum zal zijn, verrees
destijds te midden van een
wirwar van waterwegen, waar
over agrarische grondstoffen
en produkten hun weg vonden.
n grote delen van ons land heeft
het vervoer per schip een buiten
gewoon belangrijke rol gespeeld in
de ontwikkeling van de land- en
tuinbouw. Met name in waterrijke
provincies als Noord- en Zuid-
Holland, Friesland en Zeeland was
de scheepvaart veelal de enige
mogelijkheid om de aan- en afvoer van
produkten en grondstoffen in de agrari
sche gebieden te regelen.
Droogleggingen, herverkavelingen en de
bouw van oeververbindingen hebben
het belang van de agrarische scheep
vaart doen afnemen. Maar de vele spe
cifieke en vaak per streek verschillende
vaartuigen die werden gebruikt, treffen
we nog aan als folklore of in musea.
In het Maritiem Museum 'Prins Hendrik'
aan de Rotterdamse Leuvehaven, dat
onlangs haar nieuwe gebouw opende,
wordt de eeuwenoude relatie tussen de
Nederlanders en het water door middel
van talrijke wetens- en bezienswaardig
heden inzichtelijk gemaakt. Voor de
Rabobank Rotterdam en Rabobank Ne
derland was de opening van hun beider
kantoren aan de Leuvehaven in 1982
aanleiding om hun buur in staat te stel
len de collectie uit te breiden met een
prachtig model van een 'Hollandsche
tweedekker', een 17de eeuws oorlogs
schip. Daarnaast beschikt het museum
over een haven en een kade, waar een
twintigtal schepen uit de periode
1850 1950 afgemeerd liggen. Het ram-
schip 'De Buffel' uit de vorige eeuw is
misschien wel het meest tot de verbeel
ding sprekende voorbeeld.
Naast een blijvende basistentoonstel
ling over schip en vaarweg, bemanning
en navigatie, houdt het Maritiem Mu
seum de vaart erin door alle overige ex
posities steeds te veranderen.
'Varen voor de boeren' is het motto van
de eerste grote wisseltentoonstelling,
die staat van 1 mei tot 12 augustus. Het
gebeuren is gewijd aan de bijna verdwe
nen regionale scheepvaart in het Zuid
hollands polderlandschap. Het gaat met
name om het poldergebied rond de dor
pen Zoeterwoude, Stompwijk, Hazers-
woude, Benthuizen en Boskoop in het
zuidelijk deel van het Hoogheemraad
schap van Rijnland.
Beeld uit het verleden: schipper C. van Vetzen bij 'het eiland' in Zoeterwoude,
lossend bij een tuinder (1890).