v S®
iPfS
Visserij kent specifieke risico's
fff J 5
Netten en navigatieapparatuur, waarvan de waarde at gauw enige tonnen kan
belopen, vormen specifieke risico-objecten bij de verzekering van de zeevisserij.
volgens Engels recht en Engelse condi
ties verzekerd. Mede gelet op de hoge
verzekerde sommen worden deze sche
pen in de praktijk bijna uitsluitend in co-
assurantie bij verzekeraars bij de assu
rantiebeurzen in Amsterdam of Rotter
dam en Visserij-onderlingen onderge
bracht. Vaak blijkt dan nog, dat de Ne
derlandse assurantiemarkt in zijn geheel
onvoldoende capaciteit kan bieden, zo
dat een belangrijk deel van het risico in
co-assurantie ondergebracht moet wor
den in het buitenland, (bijvoorbeeld
Lloyds etc.). Het zoeken van de juiste
verzekeraars en het verzorgen van een
adequate dekking van dit soort bijzon
dere risico's is een van de functies,
waarin de makelaar zijn waarde zal be
wijzen.
Bij de dekking hoort onlosmakelijk het
prijsaspect, de hoogte van de premie.
Op grond van de slechte resultaten heb
ben verzekeraars een aantal jaren gele
den zich genoodzaakt gezien hun pre
mies fors bij te stellen, het 'eigen risico'
te verhogen en aanpassingen in de ver
leende dekking door te voeren. Deson
danks zijn op de Nederlandse assuran
tiemarkt de premies en voorwaarden in
vergelijking met de buitenlandse markt
gunstig. Daarom zal altijd eerst getracht
worden dekking te vinden via onze ei
gen markt, alvorens elders faciliteiten te
zoeken. De makelaar heeft de taak een
prijsstelling te realiseren, die in relatie
tot de dekking gunstig is, waarbij de be
trouwbaarheid en continuïteit van de
verzekeraars voorop moet staan.
Visserijschepen hebben vaak meer het
karakter van drijvende produktiefabrie
ken dan van vissende transportmidde
len. Daarom heeft schade diepgaande
financiële consequenties en is een goe
de verzekering nodig. De aard van de re
latief meest voorkomende schadesoor-
ten, zoals brand, stranden, zinken en
machineschade door overbelasting van
de motoren blijkt al snel tot zeer grote
schadebedragen te lijden.
Ook kan aansprakelijkheid uit hoofde
van aanvaring tot grote schade leiden.
Het begrip 'aanvaring' wordt naar En
gels recht en verzekeringscondities be
perkter gezien dan naar Nederlands
recht en condities. Zo wordt bijvoor
beeld volgens Nederlandse verzekering
scondities de schade bij aanvaring van
bijvoorbeeld boeien, pieren en sluisdeu
ren wel 'standaard' gedekt, terwijl het
volgens Engelse condities geheel afhan
kelijk is van de gekozen dekking.
Zo zijn er tal van voetangels en klem
men in de verzekeringsproblematiek, die
met behulp van een deskundige
assurantie-makelaar opgelost kunnen
worden. Bijzondere aandachtspunten
zijn bijvoorbeeld de aansprakelijkheid
voor dood en letsel van opvarenden,
eventuele milieuverontreiniging, de
opruimingskosten van het wrak en der
gelijke, die als regel niet of slechts be
perkt meeverzekerd zijn onder de casco
verzekering van het schip. Een goede
oplossing biedt het mede afsluiten van
een P&l (Protection and Indemnity) dek
king, waardoor de aansprakelijkheid van
de reder/eigenaar wordt verzekerd.
Een aan de visserij verbonden risico be
treft ook schade aan netten. Deze wor
den alleen verzekerd tegen het risico
van geheel verloren gaan en dan nog al
leen als het schip zelf ook schade heeft.
Het zonder meer verloren gaan van een
net is dus niet gedekt. Een ander risico
dat vissers lopen, is dat bommen en an
der achtergebleven oorlogstuig in de
netten meeopgevist worden. Het ver
dient aanbeveling dit risico uitdrukkelijk
mee te verzekeren.
Het verzekeren van visserijschepen is
een complex gebeuren, dat veel kennis
en ervaring in deze specifieke markt ver
eist. Het is een van de terreinen waarop
Bruns ten Brink als 'eigen' makelaar bin
nen de coöperatieve Rabobankorganisa-
tie, thuis is.