v S® iPfS Visserij kent specifieke risico's fff J 5 Netten en navigatieapparatuur, waarvan de waarde at gauw enige tonnen kan belopen, vormen specifieke risico-objecten bij de verzekering van de zeevisserij. volgens Engels recht en Engelse condi ties verzekerd. Mede gelet op de hoge verzekerde sommen worden deze sche pen in de praktijk bijna uitsluitend in co- assurantie bij verzekeraars bij de assu rantiebeurzen in Amsterdam of Rotter dam en Visserij-onderlingen onderge bracht. Vaak blijkt dan nog, dat de Ne derlandse assurantiemarkt in zijn geheel onvoldoende capaciteit kan bieden, zo dat een belangrijk deel van het risico in co-assurantie ondergebracht moet wor den in het buitenland, (bijvoorbeeld Lloyds etc.). Het zoeken van de juiste verzekeraars en het verzorgen van een adequate dekking van dit soort bijzon dere risico's is een van de functies, waarin de makelaar zijn waarde zal be wijzen. Bij de dekking hoort onlosmakelijk het prijsaspect, de hoogte van de premie. Op grond van de slechte resultaten heb ben verzekeraars een aantal jaren gele den zich genoodzaakt gezien hun pre mies fors bij te stellen, het 'eigen risico' te verhogen en aanpassingen in de ver leende dekking door te voeren. Deson danks zijn op de Nederlandse assuran tiemarkt de premies en voorwaarden in vergelijking met de buitenlandse markt gunstig. Daarom zal altijd eerst getracht worden dekking te vinden via onze ei gen markt, alvorens elders faciliteiten te zoeken. De makelaar heeft de taak een prijsstelling te realiseren, die in relatie tot de dekking gunstig is, waarbij de be trouwbaarheid en continuïteit van de verzekeraars voorop moet staan. Visserijschepen hebben vaak meer het karakter van drijvende produktiefabrie ken dan van vissende transportmidde len. Daarom heeft schade diepgaande financiële consequenties en is een goe de verzekering nodig. De aard van de re latief meest voorkomende schadesoor- ten, zoals brand, stranden, zinken en machineschade door overbelasting van de motoren blijkt al snel tot zeer grote schadebedragen te lijden. Ook kan aansprakelijkheid uit hoofde van aanvaring tot grote schade leiden. Het begrip 'aanvaring' wordt naar En gels recht en verzekeringscondities be perkter gezien dan naar Nederlands recht en condities. Zo wordt bijvoor beeld volgens Nederlandse verzekering scondities de schade bij aanvaring van bijvoorbeeld boeien, pieren en sluisdeu ren wel 'standaard' gedekt, terwijl het volgens Engelse condities geheel afhan kelijk is van de gekozen dekking. Zo zijn er tal van voetangels en klem men in de verzekeringsproblematiek, die met behulp van een deskundige assurantie-makelaar opgelost kunnen worden. Bijzondere aandachtspunten zijn bijvoorbeeld de aansprakelijkheid voor dood en letsel van opvarenden, eventuele milieuverontreiniging, de opruimingskosten van het wrak en der gelijke, die als regel niet of slechts be perkt meeverzekerd zijn onder de casco verzekering van het schip. Een goede oplossing biedt het mede afsluiten van een P&l (Protection and Indemnity) dek king, waardoor de aansprakelijkheid van de reder/eigenaar wordt verzekerd. Een aan de visserij verbonden risico be treft ook schade aan netten. Deze wor den alleen verzekerd tegen het risico van geheel verloren gaan en dan nog al leen als het schip zelf ook schade heeft. Het zonder meer verloren gaan van een net is dus niet gedekt. Een ander risico dat vissers lopen, is dat bommen en an der achtergebleven oorlogstuig in de netten meeopgevist worden. Het ver dient aanbeveling dit risico uitdrukkelijk mee te verzekeren. Het verzekeren van visserijschepen is een complex gebeuren, dat veel kennis en ervaring in deze specifieke markt ver eist. Het is een van de terreinen waarop Bruns ten Brink als 'eigen' makelaar bin nen de coöperatieve Rabobankorganisa- tie, thuis is.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 24