Ondiepe, rijke zee Een mooi teven benadrukt schipper Tams, 'het gaat er om dat je weet - ervaren hebt - waar je bemanning'en je schip voor staan. Per slot van rekening draag je als schipper de verantwoordelijkheid voor beide.' Zes koppen telt de Goeree 7, inclusief de schipper. 207 netto ton meet dit schip, dat in 1974 werd gebouwd. Een 1600 pk krachtbron zorgt sinds 1980 voor de voortstuwing. Toch een relatief korte termijn investering. De motor wordt in tien jaar afgeschreven, vooral op verzekeringstechnische gronden. Dan moet er weer zo'n miljoen worden geïnvesteerd. Maar de 'Jacob', zoals de Goeree 7 genoemd is naar zijn vader, is een goed en rendabel schip, aldus Hans Tanis. Geen enkel probleem bij de afzet van c Deze is inmiddels vervangen door een z.g. 'zeedagenregeling'. Schipper Tanis is daar wel gelukkig mee: 'Ik mag nu per kwartaal in totaal 43 dagen vissen. Dat komt goed uit in verband met slechte weersomstandigheden.' Gevolg is wel weer dat de dagen die een kotter op zee is, beter benut kunnen worden. Betere vangsten dus en dan is de cirkel weer rond. Sinds de invoering van de EG-con- tingentering in 1975 is er binnen het visserijgebeuren wel het een en ander veranderd. Tot die tijd zat er een min of meer vanzelfsprekende continuïteit in: een goede schipper met een of meer zo nen die later zelf ook schipper werden. Zo heeft Hans Tanis drie broers, ieder ook met een eigen schip. En eens hoopt ook hij zijn twee zonen op een eigen schip te helpen. 'Maar waar halen we het quotum vandaan, als we een nieuw schip in de vaart brengen? Het is niet al leen de investering in het schip van vijf a zes miljoen, maar ook nog eens enkele miljoenen voor aankoop van quotum. Momenteel zit het er gewoonweg niet in. Onze hoop is vooral gevestigd op gevangen vis. verruiming of afschaffing van de contin- gentering in de niet al te ver verwijderde toekomst. Maar voorlopig zitten we tot 1992 vast aan de huidige quotumre geling.' Hans Tanis blikt weg over het water. 'De Noordzee is een ondiepe, rijke zee. De afgelopen winter heb ik bijzonder goede scholvangsten gehad. Kabeljauw valt er ook meer dan genoeg te vangen. De biologen zijn wat optimistischer. De zee herstelt zich sneller dan we met z'n al len gedacht hadden. Ik zie de quota nog wel ruimer worden. Als we het milieu de kans geven en ophouden met maar raak te lozen, is er hoop.' Hans Tanis staat er uitdrukkelijk bij stil: 'protesteren ligt niet gemakkelijk in on ze kring. Vanuit onze geloofsovertui ging. Maar als je ziet wat de heden daagse mens in het milieu aanricht, kun je niet stil blijven. Als de zee niet meer kan leven, is het land ook praktisch dood. Daarom zijn we met onze plaatse lijke visserijvereniging lid geworden van een organisatie als 'Green Peace'. Het is goed als op een bepaald moment het 'tot hier en niet verder' met daden on derstreept wordt. Het is een zaak van levensbelang, niet alleen voor de visser maar voor de mensheid.' Om zijn woorden kracht bij te zetten, wijst hij op zijn eigen 'vuilwatertanks'. De vissers lozen zelf al lang niet meer op zee. Waar ook zij vroeger niet zo nauw keken, zijn ze nu uiterst zorgvul dig geworden met het niet langer over boord zetten van allerlei verontreinigen de zaken. Het is aan schipper Hans Tanis te mer ken dat hij leeft voor de visserij, zijn kot ter, de zee. 'Klagen, nee, dat mag ik niet,' vertrouwt hij ons toe, 'het is een mooi leven.' Staande op de brug, zijn domein, verhaalt hij hoe hij als kleine jongen bij z'n vader op het schip kwam. 'Je begon, en dat is tegenwoordig nog zo, als koksjongen en liep in een aantal jaren het hele schip door. Zo krijg je zo'n schip in je vingers.' Al de technologie aan boord van een moderne kotter doet vermoeden dat er nog wel wat meer no dig is om de zaak onder controle te hou den. 'Het is gewoon zo dat je het meeste al doende in de praktijk leert,' Al met al zijn kotters miljoenenbedrij ven, maar tegelijkertijd slechts notedop jes op die onmetelijke Noordzee, waar ze vaak ten prooi zijn aan de elementen. Het is waarschijnlijk die strijd met de elementen die het leven van de visser zo eerlijk maakt. Die zes mannen, die 's maandagsochtend nog in het holst van de nacht het zeegat uittrekken, zijn vier dagen lang op elkaar aangewezen. Of het nu vriest, regent of stormt, ze doen hun werk temidden van het weidse wa ter. Aangewezen op elkaar en op dat no- tedopje. AJK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 22