Spanningen in de kottervisserij
ais gevolg van overcapaciteit
Het jaar 1986 was een goed
jaar voor de kottervisserij. Dat
was niet in de eerste plaats
het gevolg van hogere
opbrengsten van de gevangen
vis. De besommingen van de
kotters daalden in de meeste
gevallen, gemiddeld bezien met
enkele procenten. Hierin komt
mogelijk de inzetvermindering
van de vloot, samenhangend
met een stilligregeling, tot
uiting. De gunstige
bedrijfsresultaten in 1986
waren het gevolg van een
geweldige daling - een
halvering maar liefst - van de
brandstofkosten.
17
Drs. W. P. Davidse
LEI
e kottervisserij kan eigenlijk
onverwacht met genoegen
terugkijken op het achter ons
liggende jaar. De gemiddelde
prijs van gasolie daalde van
70 cent per liter in 1985 tot
rond 35 cent in 1986. Een
kotter van gemiddelde groot
te - 900 pk - verbruikt jaarlijks zo'n
600 000 liter gasolie, zodat de lagere
prijs een voordeel oplevert van ruim
f 200 000.
Daarvan profiteert ook de bemanning,
als gevolg van het toegepaste deelloon-
De kottervisserij in 1985
systeem. De beloning van de beman
ning bestaat uit een percentage - 'het
deel' - van de besomming, na aftrek
van - in hoofdzaak - de oliekosten.
Het beeld over 1986 was eind maart
nog niet helemaal compleet. Als refe
rentie worden in de tabel enkele kerncij
fers voor de kottervisserij als geheel
over 1985 weergegeven.
Het nettoresultaat over 1986 zal, als ge
volg van de lagere olieprijs, enkele tien
tallen miljoenen guldens hoger uitko
men dan in 1985. Opmerkelijk is dat de
Aantal schepen
618*)
Totaal motorvermogen
529 000 pk
Aantal opvarenden
2 980
Totale opbrengst (besomming)
f 794 miljoen
Totale kosten exclusief deellonen
f 570 miljoen
Totale arbeidsopbrengst
f 224 miljoen
w.v. deellonen
f 223 miljoen
w.v. nettoresultaat
f 1 miljoen
evenals de volgende twee gegevens gemiddeld over het jaar.