Spanningen in de kottervisserij ais gevolg van overcapaciteit Het jaar 1986 was een goed jaar voor de kottervisserij. Dat was niet in de eerste plaats het gevolg van hogere opbrengsten van de gevangen vis. De besommingen van de kotters daalden in de meeste gevallen, gemiddeld bezien met enkele procenten. Hierin komt mogelijk de inzetvermindering van de vloot, samenhangend met een stilligregeling, tot uiting. De gunstige bedrijfsresultaten in 1986 waren het gevolg van een geweldige daling - een halvering maar liefst - van de brandstofkosten. 17 Drs. W. P. Davidse LEI e kottervisserij kan eigenlijk onverwacht met genoegen terugkijken op het achter ons liggende jaar. De gemiddelde prijs van gasolie daalde van 70 cent per liter in 1985 tot rond 35 cent in 1986. Een kotter van gemiddelde groot te - 900 pk - verbruikt jaarlijks zo'n 600 000 liter gasolie, zodat de lagere prijs een voordeel oplevert van ruim f 200 000. Daarvan profiteert ook de bemanning, als gevolg van het toegepaste deelloon- De kottervisserij in 1985 systeem. De beloning van de beman ning bestaat uit een percentage - 'het deel' - van de besomming, na aftrek van - in hoofdzaak - de oliekosten. Het beeld over 1986 was eind maart nog niet helemaal compleet. Als refe rentie worden in de tabel enkele kerncij fers voor de kottervisserij als geheel over 1985 weergegeven. Het nettoresultaat over 1986 zal, als ge volg van de lagere olieprijs, enkele tien tallen miljoenen guldens hoger uitko men dan in 1985. Opmerkelijk is dat de Aantal schepen 618*) Totaal motorvermogen 529 000 pk Aantal opvarenden 2 980 Totale opbrengst (besomming) f 794 miljoen Totale kosten exclusief deellonen f 570 miljoen Totale arbeidsopbrengst f 224 miljoen w.v. deellonen f 223 miljoen w.v. nettoresultaat f 1 miljoen evenals de volgende twee gegevens gemiddeld over het jaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 17