Het informatiebeleid Mensenwerk De computer speelt bij de bedrijfsvoering van de groothandel een niet weg te denken rol. butieconcept toe te laten. Bij de distri butie van witgoed en audio/videoappa- ratuur ziet men vooral onder druk van lage marges een duidelijke concentra tietendens. Zo schrijft de markt steeds de meest geëigende structuur voor. De alerte groothandelaar onderkent dat tijdig. In de prijs die de groothandelaar voor zijn assortiment calculeert, zal via de marge zijn toegevoegde waarde tot uit drukking moeten komen. Als onder in vloed van de 'just-in-time'-filosofie de in dustrie de voorraden halffabrikaten ver laagt en daarvoor terugvalt op zijn leve ranciers, dan zal daar een prijs tegen over moeten staan, die de groothandel en andere toeleveranciers moeten door berekenen voor hun stijgende voorraad- kosten. Als een groothandelaar de fi nancieringsfunctie 'opgedrongen' krijgt, dan zal dit in de prijs tot uitdrukking moeten komen. Het is de taak van de groothandelaar om zijn klant aan de hand van harde cijfers op de realiteit van dit principe te wijzen. In het algemeen kan men stellen, dat de in het commerciële plan geïntegreerde fysieke distributie de tweede pijler vormt, waarop een succesvolle groot handel is gegrondvest. Zonder een doelmatig informatie systeem is een bedrijf van enige om vang onbestuurbaar. Het is de derde pij ler, waarop het succes van een modern groothandelsbedrijf rust. Een doelmatig informatiesysteem dient niet alleen aan eisen van administratieve aard te vol doen, maar zal ook stuur en manage mentinformatie moeten leveren. Vaak zijn informatiesystemen wat het admi nistratieve aspect betreft goed door dacht en opgezet. De markt biedt ook een ruime keuze aan goede toepassin gen. Een bezwaar zou hooguit de on overzichtelijkheid van het aanbod kun nen zijn, maar daarin moet een deskun dig adviseur zijn weg wel kunnen vinden. Een efficiënte fysieke distributie vraagt echter om aangepaste besturingssyste men, waarbij het mogelijk is met norm tijden voor deelhandelingen te werken. Zo kan niet alleen een historisch pro- duktiviteitsoverzicht beschikbaar ko men, maar ook een bezettingsplanning per activiteit. Op dit punt is nog veel te ontwikkelen. Software, die deze problematiek aan kan, is tot nu toe alleen als maatwerk voor individuele bedrijven ontwikkeld. Ook specifieke managementinformatie is nog slechts in beperkte mate te ver krijgen uit standaardsystemen. Het gaat daarbij om voorraadbewakingssyste- men, die niet alleen gebaseerd zijn op historische gegevens, maar waarbij met behulp van de computer ook vraag- voorspellingen kunnen worden uitge werkt en op hun consequenties kunnen worden getoetst. Ook wordt hier gedoeld op het actieve gebruik van simulatietechnieken en op systemen waarbij veel gedetailleerder dan thans mogelijk is, kosten kunnen worden toegerekend aan kostenplaat- sen en kostendragers, zoals activiteiten en afnemersgroepen. Met dergelijke in formatie wordt het mogelijk marke- tingsconcepten en fysieke distributie systemen op hun effectiviteit, kosten consequenties en winstbijdrage te ana lyseren. Hierdoor wordt het tevens mo gelijk de kwaliteit van management- beslissingen belangrijk te verbeteren. Zal in de komende jaren de koopman nu door de computer vervangen worden? Zal commerciële intuïtie verdrongen worden door computerberekeningen? Allerminst natuurlijk, de groothandel zal altijd zijn kracht blijven ontlenen aan mensen met een heldere commerciële visie en een aansprekend distributie concept. Systemen zullen daarbij on dersteunend werken. Groothandelen blijft mensenwerk, het werk van goed opgeleide, goed gemotiveerde mensen, die zich realiseren, dat zij bestaan bij de gratie van hun dienstverlenende functie. Voor het management ligt daar de taak individuen op een zinvolle doelmatige wijze te laten samenwerken, met duide lijke en inspirerende doelstellingen in een bedrijfsklimaat waarin de mens van het einde van de twintigste eeuw tot zijn recht kan komen. 'Vertrouwen op een oude naam, op ou de relaties, op oude kapitaalkracht is volkomen misplaatst; slechts door een voortdurende bedrijvigheid tot het zoe ken maar nieuwe banen kan de tussen handel zich handhaven', aldus Prof. N. J. Polak in 1924!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 16