Fysieke distributie de tabaksbranche en de zoetwaren- branche. Hier bestaat de taak van de groothandel voornamelijk uit ordernote ring en fysieke distributie. Aan de ande re kant van het scala van mogelijkheden is de groothandel in woningtextiel te noemen, die zich in de markt profileert met toonzalen waarin collecties van fa brikanten naast eigen merken worden getoond. De groothandel stelt zich hier veel breder op, zowel naar de producent toe als naar de gebruiker. Een groothandelaar die zich een sterke positie wil verwerven zal zich zo breed mogelijk moeten opstellen. Hij zal voor zichzelf een zo groot mogelijke com merciële ruimte moeten scheppen, zo dat hij een belangrijke en niet te passe ren schakel wordt in het voortbren- gingsproces, dat begint bij de oerprodu- cent en eindigt bij de consument, of de gebruiker. Commerciële beleidsvorming, het geven van richting aan het marketingbeleid van een groothandelsonderneming, dient in de huidige tijd grote aandacht van het management te krijgen. Het gaat daarbij primair om een wijze van denken vanuit behoeften, wensen en verlangens die in de markt al of niet la tent aanwezig zijn. Dat eist het voortdu rend alert zijn op veranderingen en ten densen en het vertalen daarvan in kan sen en bedreigingen voor het eigen be drijf. Dat kan heel concreet inhouden, dat de groothandelaar een initiërende rol kan spelen bij produktontwikkeling, verpakking, presentatie en prijsstelling. De belangrijke rol die enkele impor teurs/groothandelaren in de audio branche op dit gebied vervullen, is een sprekend voorbeeld van succesvol ope reren in de markt vanuit de groothandel. Bedreigingen liggen in het ontbreken van een breed zicht op langere termijn. Dat kan blijken uit symptomen, die men dagelijks in bedrijven kan waarnemen: het bezig zijn met problemen van van daag zonder aandacht te besteden aan beleidsvorming op langere ter mijn, het nemen van voor de continuïteit van de onderneming belangrijke be slissingen zonder dat voldoende infor matie is verzameld over de mogelijke consequenties, het uitsluitend denken aan commer ciële successen op korte termijn, te weinig aandacht voor spreiding van klanten en leveranciers, te weinig aandacht voor scholing en motivatie van het personeel, het steeds weer met bewonderens waardige creativiteit en improvisatie talent oplossen van gevolgen, zonder de oorzaken van problemen op te sporen. Commercieel beleid is veel meer, dan het zo scherp mogelijk inkopen en op zo gunstig mogelijke voorwaarden verko pen. Het is het zich zo nauwkeurig mo gelijk voorstellen van de plaats en func tie die men in de bedrijfskolom wil be kleden en vervolgens het zo doelgericht en consequent mogelijk inzetten van al le beschikbare middelen en talenten. Alleen als men zonneklaar kan aanto nen, dat men in de bedrijfskolom zijn functie beter (dat hoeft niet altijd goed koper te zijn!) kan vervullen dan een an der, is er een basis voor een levensvat baar bedrijf. Een van de kernactiviteiten van een voorraadhoudende groothandel is het zo efficiënt mogelijk laten verlopen van de goederenstroom tussen producent en uiteindelijke verbruiker. Het gaat daarbij niet om deel-optimalisatie van afzonderlijke processen zoals inkopen en bestellen, ontvangst van goederen, opslaan, orderverzamelen en afleveren, maar om een integraal concept. Ener zijds is daarvoor de behoeftenbevredi- ging van de klant het uitgangspunt en anderzijds dient de efficiency van de goederenstroom, het zichtbare transfor matieproces, zo veel mogelijk te worden bevorderd. Men zal daarbij uitgaan van de 'marketing mix', de bekende P's, pro- dukt/assortiment, plaats/distributie, pro motie en prijs. Daarbij zal ieder assorti ment zijn eigen eisen stellen. De groente-exporteur eist vooral snelheid. De werkzaamheden in het bedrijf verto nen dagelijks een piek, waarop de be zetting en de outillage zijn afgestemd. Dat is geen verspilling, maar een dwin gende eis van het concept. Als een technische groothandel veel ar tikelen in voorraad houdt met een lage omzetsnelheid, dan lijkt dat op het eerste gezicht niet efficiënt. Maar het kan heel goed zijn, dat dat nu juist on derdeel is van het totale concept. Be paalde onderdelen moeten altijd lever baar zijn. Een managementfilosofie als de 'just in time'-benadering zal de func tie van de groothandel alleen maar ver sterken en biedt zo kansen aan andere schakels in de bedrijfskolom. De farma ceutische groothandel voert een assor timent, dat weer andere specifieke ei sen stelt. Daar is beschikbaarheid, ge combineerd met een zeer snelle uitleve ring, op elk tijdstip vereist. In alle geval len gaat het erom, binnen het gekozen concept optimaal te handelen. Ook de vanuit het marketingconcept gekozen distributiemethode stelt zijn ei sen aan de fysieke distributie. De distributie van automaterialen heeft zich in de praktijk regionaal ontwikkeld, niet in de laatste plaats door de behoef te van klanten aan afhaalmogelijkhe- den. De verkoop van Personal Compu ters betekende voor de fabrikanten/im porteurs de ontwikkeling van een ge heel nieuw distributieconcept. In korte tijd ontstond de computershop en ook voor de alerte regionale groothandel in kantoorapparatuur ontstonden nieuwe kansen. In de woninginrichtingbranche bleek de markt een meer geconcentreerd distri-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 15