De groothandel een springlevende branche «4 14 Het gaat goed in de groothandel, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. De werkgelegenheid in de branche neemt verder toe. Ook de ondernemers zelf uiten zich hierover desgevraagd positief. Toch is de mening van buitenstaanders over de groothandel niet altijd zo positief. Rechtstreekse levering van fabrikant aan gebruiker zou tot aanzienlijke kostenbesparingen leiden, uitschakeling van de groothandelaar zou de fabrikant een veel directere invloed op de markt geven, detaillisten zouden goedkoper kunnen inkopen als zij zich in inkoopcombinaties verenigen en meer van dergelijke redeneringen, die erop neerkomen, dat de groothandelaar een overbodige en achterhaalde functie vervult en maar beter van het toneel kan verdwijnen Nu wordt er al sinds de eeuwwisseling aan de rol van groothandel als nuttige schakel in de bedrijfskolom getwijfeld. Hoe kan het dan, dat vandaag de dag meer dan 300 000 mensen werk vinden in de groothandel, in meer dan 45 000 bedrijven en zou de groothandels functie heel eenvoudig kunnen omschrijven als het kopen op condities van de fabrikant en het verkopen op condities van de gebruiker. Die condities blijken in de praktijk bijna nooit goed op elkaar aan te sluiten, er is een schakel nodig, die transformeert. Dit nu, is een typische handelsfunctie. Vaak wordt die functie in een zelfstandig bedrijf uitgeoefend, maar er zijn ook veel situaties in de markt, waarbij geen behoefte blijkt te bestaan aan een dergelijke zelfstandige schakel. Een voorbeeld daarvan is de le vensmiddelendistributie, waarbij de rol van de groothandel als zelfstandige on derneming bescheiden is. Het al of niet zelfstandig bestaan van een handelsfunctie in de bedrijfskolom is uitsluitend een kwestie van doelma tigheid. Er kan en mag geen sprake zijn van verworven rechten, traditie of een gevestigde positie. Het recht om de functie te mogen uitoefenen dient steeds weer vanuit het oogpunt van doelmatigheid te worden aangetoond. Daarbij zal de moderne groothandelaar zijn positie moeten funderen op drie pij lers: een zorgvuldig bij de behoeften van de markt aansluitend commercieel be leid, optimale beheersing van de fysieke distributie en die twee ondersteund door een doelmatig informatiesysteem. Commercieel beleid Allereerste vereiste voor een sterke po sitie is, dat de groothandelaar een eigen commercieel beleid voert en niet op treedt als een verlengstuk van zijn leve rancier of als marionet voor zijn klant. Voorbeelden van branches, waarin voor een eigen commercieel beleid van de ondernemer vrijwel geen ruimte is, zijn Th. A. Moor Organisatie Advies bureau Nederlandse Groothandel

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 14