Visie op Grafische Industrie
Hoewel ik hunker van verlangen om u deelgenoot te
maken van de ervaringen tijdens mijn verblijf in een
oord dat zich niet ten onrechte multifunctioneel com
plex noemt, zat ik zwijgen.
Voorlopig zwijgen wel te verstaan, omdat als u dit on
der ogen krijgt het niet lang meer zal duren of de
laatste honderdvijftig deelnemers aan de Rabo-
managementconferentie pakken hun koffertje voor
een paar nachtjes logeren in een van de beide ideologi
sche beautyfarms van onze organisatie, ik schrijf dit
omdat hier sprake is van een van de massaalste
cosmetische operaties uit de geschiedenis van de we
tenschap, goed voor een vermelding in de eerstvolgen
de uitgave van het Guinness recordboek. De poging
dus om alle neuzen dezelfde kant uit te laten wijzen.
Maar zoals gezegd, ik zwijg en zal me beheersen tot
een volgend nummer. Bovendien staat mijn neus al
lang de goeie kant op. Wel heb ik nog die stijve nek
van het voortdurend omhoog kijken naar het audio
visuele podium.
Dat gaf van de week nog wat last toen ik ter gelegen
heid van de 250ste tienerrekening een aantal jongelui
ontving. Ze vergezelden het feestvarken dat een
draagbaar stereomeubel zou ontvangen, waarvan de
kleuren wedijverden met de potentiële geluidssterkte.
Het was met zorg uitgekozen door Riekie, die niet al
leen kan bogen op een grote kennis van het heden
daagse popwezen, maar bovendien kennis heeft aan
een jongen die in die branche werkzaam is en er dus
alles van weet.
Cola, chips en kleine geschenken voor de trawanten
van beiderlei kunne moesten het feest vervolmaken.
Met een korte toespraak overhandigde ik het apparaat
aan zijn nieuwe eigenaar en nodigde deze uit om ook
een paar woordjes te spreken. Hij bleek echter te be
horen tot het type dat niet in de wieg is gelegd voor
het betere spreken in het openbaar. Zijn rooie kop en
zwijgen spraken boekdelen, maar zijn schoolmaatjes
bleven onbarmhartig. Hij redde zich door aan te kondi
gen, dat-ie niets te zeggen had maar wel een leuke
mop wist.
Ik hield even mijn hart vast toen hij begon
De breedbekkikker was voor het eerst op stap en zag
een koe. Hij vroeg wie ze was en wat ze at. Het ant
woord luidde: ik ben een koe en ik eet gras. Even later
ontmoette hij een kip en stelde dezelfde vragen. Ik ben
een kip en ik vind mais erg lekker, was het antwoord.
Toen zag hij een ooievaar en vroeg ook aan hem wie
hij was en wat hij at. De ooievaar gaf terug: ik ben een
ooievaar en ik eet breedbekkikkers. De breedbekkikker
versaagde niet, keek omhoog naar de ooievaar en riep
met een klein tuitmondje: die heb ik hier al een hele
tijd niet meer gezien!
Het mopje ontleent zijn aardigheid vooral aan de bij
passende mimiek. Twee vingers in de mondhoeken
dienen het spreken van de kikker te benadrukken, be
halve uiteraard bij de laatste zin, die om het aller
kleinste pruimemondje vraagt.
Er werd royaal gelachen en daarna verdrongen meer
jongelui zich rond de microfoon om hun eigen humor
istische bijdrage te geven. Ze bleven netjes en ik kon
dus nog even bij de breedbekkikker toeven, die in mijn
gedachten allegorische allures kreeg. Voor mij lag de
overeenkomst tussen dat beestje en mijns gelijken in
eens voor de hand. We zijn beroepsmatig nieuwsgierig
en willen graag breed geïnformeerd zijn, zowel maat
schappelijk als over onze potentiële leden/cliënten. We
zitten nooit stil, zijn immer op zoek naar nieuwe moge
lijkheden voor ons kredietbedrijfje en maken daar ook
geen geheim van. En last but not least dienen we
steeds bedacht te zijn op ontmoetingen met ooievaars
in velerlei verschijningsvormen, die ons graag zouden
ophappen danwel onze vliegjes proberen af te snoe
pen. We laten dan niet het achterste van onze tong
zien, maar zetten een zeer zuinig mondje. Ja, we zijn
een soort breedbankkikkers, want we kwaken met z'n
allen nog heel wat af ook.
Cas Sier
Vervolg van pagina 7
heidskosten tot 2010 is te verwachten.
De heer Heringa prees de kwaliteit van
de studie en de actualiteitswaarde van
dit onderwerp.
Een prijs werd eveneens toegekend aan
de heer W. C. Zwanenburg, die een
scriptie samenstelde onder de titel 'Re
cente ontwikkelingen op de internatio
nale financiële markten: de securitiza-
tion of lending'. In dit geval werd de op
tiek gericht op de 'securitization trend',
de verschuiving van de kredietverlening
in syndicaatsverband naar verhandelba
re schuldtitels.
De jury toonde zich zeer ingenomen
met het uitstekende inzicht, dat het
werkstuk geeft in de ontwikkelingen
vanaf het begin van de jaren tachtig en
waarvoor thans (nog) geen standaard
werk voorhanden is. 'Misschien is dit
voortreffelijke werkstuk daar een aanzet
voor', suggereerde de heer Heringa.
Van 6 t/m 10 april 1987 werd in de RAI
te Amsterdam de Grafivak 87 gehou
den. In het kader van deze beurs ver
scheen de Visie op de Grafische in
dustrie die door de afdeling Bedrijfstak-
onderzoek van Rabobank Nederland is
ontwikkeld.
Drukwerk komt in verschillende vormen
op de markt, zoals tijdschriften, kran
ten, boeken en folders. In tegenstelling
tot wat men veelal denkt, zijn het niet
alleen de drukkerijen die grafische pro-
dukten vervaardigen. Ook drukvoorbe-
reidingsbedrijven (zoals zetterijen) en
afwerkingsbedrijven dragen bij aan de
totstandkoming van een grafisch pro-
dukt. De drukkerijsector is echter wel de
grootste binnen de grafische industrie;
circa 80% van de grafische bedrijven
zijn drukkerijen, waarvan het merendeel
de offset techniek gebruikt.
De grafische werkzaamheden worden
sterk beïnvloed door technologische
ontwikkelingen. Er wordt dan ook volop
geïnvesteerd. Met name in de sfeer van
de drukvoorbereiding, waar de ontwik
kelingen het snelst gaan; er kunnen gro
te besparingen worden gerealiseerd, zo
wel in tijd als werk. Een van de gevolgen
hiervan zal kunnen zijn dat de invloed
van diepdruk in het drukwerkpakket in
de toekomst weer zal toenemen, van