Bank uit Beeld twijfeld een waardevolle informatiebron zijn. Met het verstrekken van de Werkmap Bedrijfsovername op speciale voorlich tingsbijeenkomsten, of het anderzins bij een goede gelegenheid persoonlijk aan belangstellenden ter hand stellen ervan, bewijst de plaatselijke Rabobank agrari sche relaties die zich in de materie wil len verdiepen een goede dienst. Het zal zeker bijdragen aan goed doordachte en vruchtbare bedrijfsovernames. Nu en in de toekomst. Stichting Fagoed Begin maart is het vastgoedbeleggings fonds Fagoed van start gegaan. In dit fonds participeren institutionele beleg gers. Met het door hen verstrekte ver mogen kan het fonds landbouwgronden aankopen, die vervolgens in erfpacht aan boeren worden uitgegeven. Het fonds is gedegen voorbereid door de Stichting Fagoed, een samenwer kingsverband van het Koninklijk Neder lands Landbouwcomité, de Katholieke Nederlandse Boeren- en Tuindersbond, Heidemij Nederland, NOVO, Avéro Ver zekeringen, Agro-Pool en Rabobank Ne derland. Het doel van deze stichting is het stimuleren en ontplooien van activi teiten met betrekking tot beleggingen in agrarisch onroerend goed. Met het van de grond tillen van het Fagoed-fonds, waarin overigens door Rabobank Neder land niet wordt geparticipeerd, heeft de stichting een belangrijk doel bereikt. Er is voor de landbouwsector een nieuw produkt met eigen kenmerken beschik baar gekomen, waardoor langdurige fi nanciering van landbouwgrond mogelijk wordt in situaties waar de normale bankfinanciering geen oplossing kan bieden. Het karakteristieke aspect in het erf pachtcontract van Fagoed heeft betrek king op het periodiek (terug)kooprecht van de boer. Een dergelijk optierecht is bij leasing een gebruikelijke voorwaarde. Er is echter sprake van innovatie nu dit element wordt opgenomen in een erf pachtscontract, waarbij de canon is ge baseerd op het uitgangspunt, dat land bouwgrond waardevast is. Voor pensioenfondsen en verzeke ringsmaatschappijen is het beleggen in landbouwgrond niet nieuw. Veelal werd op individuele basis en op directe wijze belegd. De beleggers, die thans voor al gemene rekening in Fagoed participe ren, beleggen op indirecte wijze in on roerend goed, waarbij het bestuur, het beheer en de exploitatie van het fonds zijn uitbesteed aan de Heidemij te Arn hem. Door de introductie van het (te rug (kooprecht heeft Fagoed het feit dat de boer hecht aan de eigendom van de grond, naar waarde ingeschat. Het belangrijkste instrument waarmee de plaatselijke coöperatieve Raboban- ken hun vooraanstaande marktposities hebben opgebouwd, is de persoonlijke dienstverlening. Daarbij zijn van belang het grote aantal vestigingen - het dicht bij de cliënt staan - alsmede goed op geleide medewerkers, die inspelen op de individuele wensen van de cliënten. De medewerkers kunnen beschikken over hulpmiddelen bij de advisering van cliënten over de financiële diensten waaraan behoefte bestaat. Te denken valt hierbij aan moderne computermo dellen, foldermateriaal maar ook publi citeit. De publiciteit in de vorm van zowel ad vertenties in kranten en tijdschriften als van radio- en televisiereclame heeft voor onze marktbewerking een on dersteunende functie. Wanneer het er om gaat cliënten en potentiële cliënten snel op de hoogte te stellen van nieuwe produkten of tariefwijzigingen of in al gemene zin te informeren over onze dienstverleningsmogelijkheden, is publi citeit in massamedia geschikt ter voor bereiding op persoonlijke contacten. De publiciteitsuitingen van de Rabo bank worden voor en na plaatsing of uitzending getest. Door middel van reclame-onderzoek kan worden vast gesteld hoe de boodschap is overgeko men bij het publiek c.q. het bedrijfsle ven. De huidige Rabobankpubliciteit be reikt tevredenstellende resultaten. Het was dan ook verbazingwekkend uit een kranteartikel te moeten vernemen dat uit een ander onderzoek zou zijn geble ken, dat Rabobank tv-spots tot de slechtste televisiespots van 1986 zou den behoren. Verificatie leerde ons dat hier van een merkwaardig misverstand sprake was. Het betreffende onder zoeksrapport toont namelijk juist aan dat de herinneringsscore van de drie ge meten Rabobankspots zelfs goed valt te noemen met een gemiddelde herinne ringsscore van circa 48%, ten opzichte van een gemiddelde van 44% voor alle onderzochte spots van banken en verze keringsmaatschappijen. De Rabo blaast dus haar partij mee. Ook in de STER.B

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 7