Omzetverdubbeling in 5 jaar Restyiing financiële structuur PdMM aan de hand van de ervaringen, die een aantal proefpersonen in de parken op doen. Bovendien geloven we heel sterk in het 'management-on-the-floor'-con- cept. De leiding van de verschillende be drijfsonderdelen moeten van heel nabij (en niet vanuit een kantoor) de gang van zaken observeren en zonodig bijsturen. Zo lukt het ons steeds voorop te blijven lopen. Dat moet ook, want de pionier heeft weliswaar bij de start een voor sprong, maar hij zal er extra hard aan moeten werken om die te behouden. Wij zijn voortdurend bezig kwaliteit voor het geld te leveren; daarop word je ten slotte door de klant beoordeeld.' De groei, die het recreatieconcern heeft doorgemaakt, is imponerend. In harde cijfers: Met de ingebruikneming van het park 'Heijderbos' bij Gennep medio vo rig jaar beschikt de onderneming over 4585 bungalows. Aan het einde van dit jaar zullen er door de ingebruikname van de nieuwe parken in België en Enge land 1200 bij komen. Thans bezit de on derneming 15% van de capaciteit van de georganiseerde bungalowmarkt. Zij weet daarbij de bezettingsgraad zo hoog op te voeren, dat het aandeel in de bungalowvakantiemarkt zelfs 50% be loopt. Ook vanuit het buitenland is de belangstelling groeiende. In 1984 was het buitenlandse aandeel 13%, twee jaar later was dit percentage opgeklom men tot 20%. Jaarlijks verwerkt het concern 330 000 reserveringen (meer dan 1000 per werkdag!) hetgeen resulteert in ca. 8 min. overnachtingen per jaar. De Rabo- bankorganisatïe levert daaraan een werkzame bijdrage van circa een kwart Mr. R. J. H. Jansen: relatie met bank moet duurzaam zijn. van de boekingen, die door middel van een videotexsysteem rechtstreeks in de computers van Sporthuis Centrum wor den gereserveerd. De plannen voor de verdere groei heb ben in het denken van Derksen al duide lijke vormen aangenomen. Niet zozeer voor de plannen van het eerste Center Pare in Frankrijk of het tweede in Enge land: dat is al een beklonken zaak. Zijn blik reikt veel verder, tot in nieuwe ge bieden. De hoofddirecteur: 'We hebben plannen voor centra in heel Europa vol gens het door ons ontwikkelde model: hoogwaardige accommodatie voor zo wel lange als korte verblijfsduur. De groei komt natuurlijk ook in harde guldens tot uitdrukking. Over 1986 be droeg de omzet circa 270 miljoen gul den. Dat is een verdubbeling ten opzich te van vijf jaar geleden. De omzet is on geveer voor de helft afkomstig uit de bungalowverhuur; de horeca, de winkel verkopen en de verhuur van aanvullen de faciliteiten zijn goed voor het com plementaire deel. De cashflow bedroeg over het afgelo pen jaar f 90 miljoen, een bedrag ter grootte van bijna de investering van een compleet park. De cashflow is een van de financieringsbronnen voor de expan sie van de organisatie en de voortduren de 'upgrading' van de bestaande com plexen. De overige fondsen worden be trokken bij banken, waaronder Rabo bank Nederland als een der huisban kiers, en door beursemissies. We zijn inmiddels terechtgekomen op het werkterrein van mr. R. J. H. Jansen, (41), directeur treasurer van het bedrijf. 'Traditioneel financierden wij de onder neming op basis van hypothecaire lenin gen die op het onroerend goed konden worden gevestigd. Maar de groei nam zulke vormen aan, dat de balansverhou dingen scheef dreigden te worden ge trokken. Een achtergestelde lening van de Nationale Investeringsbank heeft wel even ruimte gegeven, maar het was te voorzien, dat de grenzen van de groei in de bestaande financiële structuur toch snel in zicht dreigden te komen. Dat was een van de redenen om in 1985 naar de beurs te gaan; om nieuw eigen vermogen aan te kunnen trekken. Met de verwerving van f 65 miljoen eigen vermogen - het eigen vermogen was f 200 miljoen - mogen we dat best een succesvolle emissie noemen. Trou wens, de nieuwe aandeelhouders zullen van hun vertrouwen in het concern geen spijt gehad hebben, want de koers van destijds is inmiddels verdubbeld. Met de versterking van de structuur werd het ook mogelijk in 1986 f 150 miljoen aan te trekken door de uitgifte van een 3%% achtergestelde conver teerbare obligatielening. Dat gaan we mede gebruiken voor het nieuwe Franse park, waarvan de bouw inmiddels is gestart.' Jansen is persoonlijk betrokken ge weest bij het organiseren van de emis sies, waarbij Rabobank Nederland als co-leader optrad. Zo bevindt hij zich ook op het knooppunt van de geldstromen: kasoverschotten worden op deposito gestald en 'gematched' met de liquidi teitsbehoefte op termijn. De verder gaande internationalisatie van het con cern zal de complexiteit van het 'cash- management' doen toenemen, zodat besloten is binnen afzienbare tijd een treasury-managementsysteem in te voeren. De contacten met de banken zijn van zelfsprekend erg intensief. Zeker met de Rabobankorganisatie die als een der huisbankiers veel raakvlakken met de NV heeft. Niet alleen heeft Rabobank Nederland diverse parken gefinancierd, ook werken plaatselijke Rabobanken mee aan een afstortingsregeling om het betalingsverkeer tussen de parken en de concernadministratie soepel en snel te doen verlopen. Voor een ervaren treasurer als mr. Jan sen is een goede relatie met zijn bank van groot belang. Wat verwacht hij van die financiële partner? 'Het is mijn taak steeds de scherpste condities bij de bank te bereiken', stelt hij uitdagend, echter niet zonder enige nuancering aan te brengen: 'De relatie moet duurzaam zijn. Dat betekent soms wat geven en nemen, want zaken doen moet ten slot te voor beide partijen aantrekkelijk zijn. Dat kan je bereiken door een goed per soonlijk contact. De bank moet er blijk van geven, dat zij de problematiek van de cliënt goed aanvoelt. Zij moet dan ook op eigen initiatief met suggesties komen, waar de cliënt wat aan heeft. Op dat punt doet de Rabobank het goed. Verder is natuurlijk een snelle besluitvorming essentieel en duidelijke offertes. Maar vooral gaat het erom dat er een onderling vertrouwen bestaat. Dat de bank dicht bij de cliënt staat.' In dat opzicht wijken Center Parcs en de Rabobankorganisatie dus niet van el kaar af.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 23