Verzekeringen prijs. Reizen Personeel en Opleidingen Informatica Nederlandse Scheepshypotheekbank NV kon de Nederlandse Scheepshypo theekbank NV de terughoudendheid van haar geldgevers, ook met betrek king tot condities, definitief overwin nen. Daar stond tegenover dat ook zij zich niet kon onttrekken aan de algeme ne tendens van margeverkrapping bin nen het bankwezen. De aanhoudend sombere vooruitzichten voor grote de len van de scheepvaartsector leidden daarnaast tot een daling van de uit staande kredietverlening van de bank. Per saldo kwamen zowel de rente- en provisiewinst als het bruto resultaat la ger uit dan vorig jaar. Ontwikkelingen in de debiteurenportefeuille noopten de Fusies en investeringen Zowel de omzet als het provisie inkomen uit de assurantiebemiddeling vertoonden in 1986 met 12 (11)% res pectievelijk 10 (8)% een duidelijke toe neming. In combinatie met de voort gaande verbetering van de doelmatig heid van de bedrijfsvoering gaf dit een gunstiger economisch resultaat. In de verslagperiode werd met de intro ductie van de autopolis het pakket Rabopolissen voor de particuliere con sument nagenoeg gecompleteerd. On verminderd blijft het streven er op ge richt deze standaardprodukten concur rerend te doen zijn in voorwaarden en De verkoop van vakantiereizen via onze organisatie gaf in het verslagjaar een duidelijke stijging te zien. In totaal boek ten 700 000 (675 000) personen in 1986 via de Rabobankorganisatie een reis. Voor onze provisie-inkomsten was het daarenboven gunstig dat het aan deel van de pakketreizen toenam en dat de gemiddelde reissom bij autoreizen hoger was. Het totaal aantal personeelsleden bij de Rabobankorganisatie steeg met 1 425 (1 331) personen naar 31 967. Hierin zijn 600 (477) personen begrepen die op onze internationale vestigingen werkzaam zijn. Het in 1985 beduidend opgelopen groeitempo bleef dus onver minderd hoog. Dit is vooral toe te schrij ven aan de verdere toeneming van ons activiteitenniveau, zowel in het traditio nele bedrijf als bij de provisieprodukten en bij onze buitenlandse kantoren. Daarnaast speelden de voortgaande ar beidsduurverkorting en de kwalitatieve uitbreiding van onze dienstverlening hierbij een rol. Kwaliteitsverbetering vereist met name meer kennis en vaar digheid van de medewerkers. Om dit laatste te realiseren werd ook in het verslagjaar weer meer tijd besteed aan opleidingsactiviteiten. Het beleid bleef gericht op het bevorde ren van werken in deeltijd daar waar dat op verantwoorde wijze mogelijk was en zulks door de betreffende medewerkers werd gewenst. Ten gevolge van de ver anderde situatie op de arbeidsmarkt nam de belangstelling daarvoor overi gens duidelijk af, vooral bij schoolverla ters. Het deeltijdpercentage bij onze or ganisatie steeg nog wel tot 19 (18), maar minder dan in de voorafgaande ja ren. Uiteraard groeide het aantal perso neelsleden zodoende opnieuw sterker dan het aantal volledige arbeids plaatsen. In 1986 is begonnen met de uitvoering van het nieuwe lange-termijnplan auto matisering. In dit plan is de richting aan gegeven van de automatisering van de Rabobankorganisatie voor de komende vijf tien jaar. In het verslagjaar is begonnen met en kele projecten, die betrekking hebben op moderne vormen van bankieren. Ongetwijfeld zullen studies die nu plaatsvinden, leiden tot aanpassingen in de distributieconcepten van de lokale Rabobanken. Immers de ontwikkelin gen op het gebied van elektronisch ban kieren, geld- en betaalautomaten, cre ditcards enz. beïnvloeden de bancaire concurrentieverhoudingen. Wij hebben reeds kunnen vaststellen dat deze mo derne distributievormen de wezenlijke taak van de plaatselijke coöperatieve Rabobank niet zullen aantasten. Inte gendeel, waarschijnlijk zal met deze hulpmiddelen de functie van de Rabo banken binnen de lokale economische gemeenschappen eerder versterkt in houd kunnen krijgen. Gedurende de voorbereidingsperiode van het 'bankkantoor voor de toe komst' vervolgen wij onze weg van het automatiseren van het balieverkeer en het invoeren van het Rabobank Termi nal Netwerk (RTN) met onverminderde kracht. Het opzetten van het RTN is in de tweede helft van 1986 versneld op gang gekomen. Via het RTN kunnen plaatselijke banken en Rabobank Neder land (computer)gegevens uitwisselen met elkaar en met andere organisaties. Voorbeelden van deze toepassingen zijn: een eigen elektronisch post- systeem, het direct opvragen van beurskoersen en directe verbindingen met touroperators. Aan uitbreiding er van wordt voortdurend gewerkt. Bij cir ca 60 banken zijn inmiddels RTN-toepassingen ingevoerd. Rabobank Computerdiensten BV - een dochterinstelling van Rabobank Neder land - stelt zich ten doel nieuwe vor men van dienstverlening op commer ciële basis tot ontwikkeling te brengen. In de verslagperiode heeft deze ven nootschap een belangrijke groei van de omzet kunnen realiseren. Ingevolge een herbezinning op haar taak en werkwijze zal de aansluiting van Rabobank Com puterdiensten op de bestaande bancai re diensten, vooral op het betalingsver keer, verder worden versterkt. In het begin van het verslagjaar ver wierf Rabobank Nederland na een openbaar bod een belang van nagenoeg 100% in de Nederlandse Scheepshypo theekbank NV te Rotterdam. Voorts werd een reeds eerder door Rabobank Nederland verstrekte achtergestelde converteerbare lening volledig omgezet in aandelenkapitaal. Door aansluiting bij onze organisatie vennootschap het resultaat vrijwel ge heel toe te voegen aan de voorziening algemene bedrijfsrisico's. In 1986 vonden er 5 fusies plaats tus sen aangesloten banken. Het aantal banken verminderde daardoor tot 930 (935). De trend van de laatste jaren in de omvang en samenstelling van het binnenlandse vestigingennet zette zich voort. Het totaal aantal verkooppunten daalde wederom licht tot 3 459 (3 467). Ook de langzame verschuiving van kantoren - 2 345 (2 358) - naar zittingen - 1 114 (1 109) - ging door. Op circa 75 plaatsen bieden wij thans door middel van geldautoma ten onze cliënten de mogelijkheid om vierentwintig uur per dag geld op te ne men.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 20