Invoer 32,3 miljard) Uitvoer 33,8 miljard) machines 21% aardolie 45% graan 17% wapens 16% metalen 14% aardgas 12% aardolie 10% machines 9% overig voedsel 9% chemische produkten 4% chemische produkten 8% metalen 3% consumptiegoederen 8% hout en papier 3% overige agrarische consumptiegoederen 2% grondstoffen (niet eetbaar) 8% overige 5% overige 6% Bron: PlanEcon Tabel 1 Samenstelling niet-socialistische handel Sovjet Unie (1985) Grootschalige mechanisatie op staatsboerderijen, die zowel in aantal ais in belang zijn toegenomen. Tabel 2 Positie Sovjet Unie t.o.v. het Westerse bankwezen (in miljarden dollars) Verplichtingen Vorderingen Netto schuld december 1984 16,6 11,3 5,3 juni 1985 18,9 9,6 9,3 december 1985 22,7 13,1 9,6 juni 1986 26,3 13,4 12,9 september 1986 28,5 13,8 14,7 Bron: B/S eerste fase wordt gedebatteerd over hervormingen, maar omdat niet ge wacht kon worden op de uitkomsten van de discussie werd al direct een aan tal maatregelen genomen. De nadruk lag daarbij op de 'human factor': men sen moeten harder werken met de hui dige beschikbare middelen. In dit kader passen de vele personele veranderin gen, de stroomlijning van ministeries en de maatregelen gericht op verbetering van de discipline en tegen het alcohol gebruik. Tevens zullen in deze fase de lonen meer afhankelijk worden gesteld van de geleverde prestaties en zullen de privileges van partijleden worden ver minderd. Dit alles onder een gelijktijdige verbetering van de voedselvoorziening en het aanbod van andere consumptie goederen (anders heeft de loonpolitiek geen effect). Over de tweede fase, de economische hervormingen, ontstaat steeds meer duidelijkheid. Leek het aanvankelijk dat uitsluitend zou worden gestreefd naar vervolmaking van het bestaande systeem (de Oostduitse weg), steeds meer ontstaat de indruk dat elementen uit het vrijere Hongaarse model worden toegevoegd. De tot nu toe meest in het oog springende hervormingen zijn: Liberalisatie van de buitenlandse han del. Per 1 januari 1987 is het monopolie van het Ministerie van Buitenlandse Handel afgeschaft. Ruim twintig over heidsdiensten en zeventig grote staats bedrijven mogen nu binnen zekere gren zen zelfstandig buitenlandse han delstransacties afsluiten. Het doel hier van is om eerder en beter toegang te krijgen tot technologisch hoogwaardige goederen zowel voor de militaire pro- duktie als voor het vervaardigen van be tere exportprodukten om de afhankelijk heid van energie-export te verminderen. Overigens heeft de liberalisatie slechts betrekking op een klein gedeelte van de buitenlandse handel (circa 10%); 'Joint ventures'. Onder bepaalde voor waarden is het sinds kort aan Westerse bedrijven toegestaan om met Sovjet- bedrijven in de Sovjet Unie joint ventu res te vormen. De voorwaarden zijn echter dermate strikt dat niet is te ver wachten dat er veel tot stand zullen ko men. Ervaringen in een aantal Oosteuro- pese landen wijzen uit dat het opzetten van een joint venture een langdurige kwestie is. Met het toestaan ervan streeft de Sovjet Unie hetzelfde doel na Vervolg op pagina 26

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 16