Economische hervormingen Minister Sisenko van de Gosagroprom wordt hartelijk begroet door de heer Wijffels. geweest om de Sovjet Unie te bewegen meer vanuit Nederland te importeren, maar desondanks schommelt de Neder landse export al geruime tijd tussen de 1 en VA miljard gulden. Door de daling van de olieprijs en de waarde van de US dollar is dit handels balansoverschot met Nederland in 1986 fors teruggelopen naar f 1,8 miljard en dit maakt het voor het Nederlandse be drijfsleven niet eenvoudiger om voet aan de grond te krijgen op de Russische markt. Toch blijft de Sovjet Unie een potentieel interessante markt voor Nederlandse exporteurs op gebieden die in de 5-jarenplannen speciale aandacht krij gen, zoals technologie op het gebied van besparing van grondstoffen en energie, hoogwaardige technologie voor de machinebouw en elektronica (roboti sering) en produkten in de chemische en de voedselverwerkende sector. Een belangrijke plaats wordt in het 12e 5-jarenplan ingeruimd voor de vergro ting van de produktie in de agri-sector. De in dat kader te verwachten investe ringen gaan naar verbetering van de opslagfaciliteiten, grondwerkmachines, irrigatiewerken, kunstmest, gewasbe scherming, plantenteelt en installaties voor de verwerking van landbouwpro- dukten. Voor betrokkenen en gegadigden in de ze sector is het interessant kennis te ne men van het 'lange-termijnprogramma het houden van vee zijn versoepeld. Lo kale autoriteiten, ten slotte, hebben meer vrijheid gekregen om prijzen in de staatswinkels af te stemmen op de vraag. Met deze maatregelen is de Sov jet Unie op de juiste weg, maar ze bete kenen slechts een eerste stap. Buitenlandse handel en schuld Met betrekking tot de buitenlandse han del is een onderscheid van belang tus sen de handel met de socialistische lan den (voornamelijk Oost-Europa) en die betreffende de samenwerking op het gebied van het agro-industrieel com plex' zoals dat recentelijk is overeenge komen tussen de overheden van Neder land en de Sovjet Unie. Bedrijven die overwegen hun export- en importinspanningen op de USSR te rich ten, kunnen bij diverse organisaties en instanties terecht voor waardevolle adressen en informatie omtrent het za kendoen in en met de Sovjet Unie, zoals de Economische Voorlichtingsdienst, het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Landbouw en Visse rij, het Nederlands Centrum voor Han delsbevordering, de Federatie voor Ne derlandse Exporteurs, de Kamers van Koophandel, de Handelsvertegenwoor diging van de Sovjet Ambassade in Ne derland en de grote Nederlandse ban ken. Het is van belang dat de Nederlandse exporteur zich voorbereidt op zaken als countertrade, financieringsvraagstuk ken en internationaal betalingsverkeer. De laatste tijd wordt regelmatig het mo dewoord 'Joint Venture' in de mond ge nomen als de mogelijke sleutel tot suc ces op de Russische markt. Recentelijk zijn in de Sovjet Unie wettelijke bepalin gen gekomen voor Joint Ventures met Westerse bedrijven. Echter hieraan zit ten veel haken en ogen en ervaring met deze vorm van samenwerken moet in feite nog worden opgebouwd. Het zakendoen met bedrijven en han delsorganisaties in de Sovjet Unie is niet slechts een kwestie van meedoen aan een grote Nationale Tentoonstelling, de hoogste functionarissen voor een diner uitnodigen en vervolgens de orders te kunnen noteren. Integendeel, de benadering van de Sovjet-markt vereist een lange adem, een goed produkt, een hele scherpe prijs en goede persoonlijke betrekkingen op operationeel niveau met de handels organisaties. De Rabobank met haar reeds langer bestaande contacten met de Sovjet Unie die snel aan intensiteit winnen, wil ondernemers met oog voor de mogelijkheden van de Sovjet-markt graag ter zijde staan nu het 'ijzeren gor dijn' wat weggetrokken lijkt te worden. met de niet-socialistische landen (het Westen en de Derde Wereld). De socia listische handel heeft een planmatig ka rakter en is gebaseerd op goederenruil: de Sovjet Unie levert vooral energie en grondstoffen en ontvangt met name machines, voedsel en consumptiegoe deren. De niet-socialistische handel, die in 1985 bijna 40% van de totale buiten landse handel uitmaakte, vindt plaats in harde valuta's. In tabel 1 is de samen stelling van deze handel weergegeven. Een verdere geografische uitsplitsing van de uitvoer laat zien dat van de totale uitvoer naar het Westen bijna 80% uit energie(produkten) bestaat. De olieprijs daling, die zich in 1986 voordeed, bete kende dan ook een gevoelig verlies aan harde-valuta-opbrengsten. Schattingen hierover komen uit op een inkomsten derving van 7 miljard ten opzichte van 1985. Dank zij de gestegen olieproduk- tie kon het exportvolume worden ver groot, waardoor enige compensatie werd geboden. De goede graanoogst, met daaraan gekoppeld een verminder de importbehoefte, kwam daarom als een geschenk uit de hemel. De daling van de wisselkoers van de dollar werkte echter weer in het nadeel van de Sov jets. Aangezien hun exportinkomsten (uit energie) voornamelijk in dollars lui den, werd de import, die grotendeels uit West-Europa komt en bijvoorbeeld in marken, franken of guldens moet wor den betaald, relatief fors duurder. De consequentie van bovengenoemde fak- toren was een beperking van het im portvolume, hoewel de omvang van de daling opvallend klein was. Waarschijn lijk wachten de Sovjets zo lang mogelijk met importrestricties om het groei- herstel niet te frustreren. De door het gevoerde beleid ontstane tekorten op de handelsbalans en de lo pende rekening van de betalingsbalans (in harde valuta) worden hoofdzakelijk gefinancierd door het opnemen van le ningen in het Westen. De Westerse ban ken spelen in dit proces een grote rol. In tabel 2 is de Sovjet-positie ten opzichte van het Westerse bankwezen weer gegeven. De totale bruto buitenlandse schuld van de Sovjet Unie, waarbij dus ook de ver plichtingen aan andere crediteuren dan banken worden meegerekend, bedroeg per ultimo 1986 naar schatting 35 miljard. Dit betekent een toename ten opzichte van 1985 van ruim 6 miljard. Een verdere stijging tot ruim 50 mil jard in 1990 ligt in de lijn der verwach tingen. Daarbij wordt uitgegaan van een gemiddelde olieprijs van 18 a 20 per vat. Overigens levert deze bruto buitenlandse schuld gezien de omvang van de Sovjet-economie en gezien de vorderingen van de Sovjets op het bui tenland geen problemen op. Bovendien staat de Sovjet Unie bekend om haar conservatieve schuldenbeleid. Gorbatsjov streeft voor alles naar een hogere groei van de produktie. In twee de instantie moet de kwaliteit van de produktie omhoog. Zijn strategie omvat twee, in elkaar overlopende, fasen. In de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 15