agboek van 7» kassier ontwikkeling, het toepassen van nieuwe technieken en het inspelen op het uitgestippelde overheidsbeleid. Het landbouwkundig onderzoek op instituten en proefbedrijven leveren feiten en gegevens op waar mee de voorlichting de boer (en tuinder) opgaat. Er zijn bedrijfsvoorlichters met een brede oriëntatie, een soort huisartsfunctie. Deze worden gesteund door specialisten die op bepaalde onderdelen van de agrari sche bedrijfsvoering - bemesting, gewasbescher ming, teelttechniek, veevoeding, enz. - aanvullend advies geven. Vervolgens zijn er deskundigen die een bepaalde bedrijfstak overzien en meer economisch ge oriënteerd zijn. Een dergelijke groep van 25 a 30 man wordt geleid door een landbouwconsulent, meestal een Wageningse ingenieur. Een dertigtal consulent schappen vormt te zamen de Landbouwvoorlichtings- dienst die bestuurd wordt vanuit het Ministerie van Landbouw in Den Haag. Tot voor een aantal jaren werkte de voorlichtings dienst goed. Land- en tuinbouw hebben zich sterk ge moderniseerd waarbij de adviezen van de voorlichting van groot nut waren. Het overheidsbeleid en de bijbe horende maatregelen vroegen evenwel zoveel energie van de voorlichters dat hun eigenlijke adviestaak in het gedrang is gekomen. Mede daardoor heeft de voorlichting de ontwikkeling van de land- en tuinbouw en het niveau van de ondernemers niet op alle terrei nen voldoende kunnen bijbenen. Toeleverende bedrij ven (leveranciers van kweekmateriaal, veevoeders en bestrijdingsmiddelen) gingen hun eigen produktge richte voorlichting verzorgen. Ook op gebieden waarbij van de landbouwvoorlich ting een bijdrage wordt verwacht, zoals de introduktie van nieuwe teelten, de voorlichting rondom automati sering, moet de boer en tuinder zich, vaak gebrekkig, laten adviseren door anderen. De privatiseringsoperatie kan deze ontwikkeling wel licht keren. Er wordt aan gedacht de voorlichting on der te brengen in een stichting bestuurd door overheid en bedrijfsleven. De ambtelijke status van de voorlich ters vervalt hierbij. De overheid blijft voorshands wel zorgdragen voor een belangrijk deel van de financie ring. Het Landbouwschap, dat het bedrijfsleven op dit punt coördineert, wil gelijk met de privatiseringsactie ook de taken van de voorlichting kritisch bezien en de kwaliteit verhogen. De ondersteuning vanuit het on derzoek lijkt verbeterd te kunnen worden. Bepaalde activiteiten van de voorlichting zouden wellicht volle dig overgedragen kunnen worden aan bestaande commerciële diensten. Met een kleinere alerte voor lichtingsdienst kan wellicht meer effect bereikt wor den dan met een wat log apparaat. Nu van de land- en tuinbouw, net als 100 jaar geleden, ingrijpende aan passingen gevraagd worden, blijven onderwijs, onder zoek en voorlichting belangrijke hulpmiddelen. Waard om op moderne wijze hun rol te vervullen. Binnen het globale kader van een ruime liquiditeits positie en mede in het licht van het taakstellend stra tegisch model dat de kern vormt van onze macro- economische herbezinning op het huidige organisatie ontwikkelingsproces, is het a fortiori evident dat de privatiseringsgedachte in het tijdpad van ons speer puntenbeleid opnieuw wordt geïntegreerd binnen de onderbouwing van ons preconcept met betrekking tot de meerjarenraming, hetgeen noodzakelijk is gewor den door de in initiërende zin gevraagde heroverwe gingen rondom de structuurdiscussies over het coö peratief bankieren en het daar, zeker toetsmatig bin nen het spanningsveld van een noodzaak tot verdere kwaliteitsverbetering, in sterke mate aan gerelateerde kostenbeheersingsproceswaarbij men in de min of meer op analytische wijze geformuleerde doelstellin gen in de richting van de generale budgetteringspro- blematiek geenszins mag denken aan een extensieve draagvlakversmalling, doch eerder aan een kwantita tieve uitbouw van die informatiecomponenten welke het, daargelaten andere hierop geformuleerde aandui dingen in het randgebeuren van de fysieke distributie verbetering die de potentie in zich dragen ons stelsel matig het laatste decennium van de eeuw door te slui zen en te zamen met beleidsplanmatig geformuleerde kernpunten een synergetische fase op flexibele wijze te laten expanderen, mogelijk maken dat daarnaast min of meer sonderend gezocht kan worden naar ruimte voor het aandachtsgebied dat in het krachten veld van de trendmatige deregulatie vraagt om een actuele benadering, waarin bijsturing een frequent be oefend commitment eist, dat nauwelijks gelegenheid geeft voor een verdere delegatie en daarnaast meer en meer de exponent kan zijn van een profileringsme thodiek, die eisen stelt aan de didactische kwaliteit van onze extrapolerende benadering wat ik dus bij wijze van handreiking heb gemaakt voor degenen, die straks bij de jaarstukken wellicht wat moeite hebben met het uitspreken van de een voudige waarheid dat we op de kleintjes moeten let ten en ook omdat ik eigenlijk had willen schrijven over de machteloze woede die me bekruipt over het feit dat terreur en misdaad blijken te lonen, zoals vele van mijn collega's en hun medewerkers overigens al aan den lijve hebben ondervonden en waarvoor deze ko lom natuurlijk geheel ongeschikt is en ik al evenmin weet of de naam Sipkema niet nog slechts een vage klank van herkenning oproept als u dit leest en ik ten slotte naar aanleiding van al het bovenstaande nog een beroemde Duitse dichter wil napraten, die ooit over een zangeres opmerkte: ze zingt met het ware gevoel, maar met een valse stem. Cas Sier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 30