Specialistische taak in een groeiende markt Het Syndicaatsbedrijf De laatste jaren hebben steeds meer ondernemingen en instellingen de weg naar de beurs als bron van vermogen gevonden. De sterke groei van de Parallelmarkt is daarvan de beste illustratie voor wat de aandelenfinanciering betreft. In de twee laatste maanden van 1986 werden niet minder dan 8 ondernemingen op de beurs geïntroduceerd. Maar ook in de obligatiesector is een aantal nieuwkomers op de effectenbeurs verschenen. Bij de uitgifte van nieuwe aandelen en obligaties speelt het bankwezen een belangrijke, intermediaire rol. bank gezien, betreft dit deel lijkheden. Er is dan ook nog steeds een j groot aantal dat het goed doet, waarvan sommige zelfs bijzonder goed. De belangrijkste voorwaarde voor het goed functioneren is, dat de onderne mer beschikt over een aantal goede kwaliteiten die in praktijk moeten wor den gebracht en uitgebuit. Zo moet een speciaalzaak voorop lopen bij het intro duceren van nieuwe produkten, die een weerspiegeling zijn van de veranderen de verbruiksgewoonten. Ontwikkelin gen in de vraag van de consumenten vinden namelijk niet zomaar plaats; zij zijn het resultaat van een bij de consu ment aanwezige latente behoefte, waar op door de detaillist door middel van distributie en presentatie wordt in gespeeld. De ondernemer moet hierbij op grond van zijn vakmanschap aanvoelen of het al dan niet een goed produkt is en bij een positieve uitslag moet hij het ook nog weten te verkopen. Hierbij komt het aan op vakmanschap wat tevens in houdt dat de ondernemer ter zake kun dig kan adviseren. In de profilering van de speciaalzaak naar de consument speelt die adviesfunctie een grote rol. Het gaat er steeds meer om dat de on dernemer zijn produkt een stuk toege voegde waarde kan meegegeven. Het geven van advies is daar een onderdeel van, evenals het verkopen van kwalita tief goede artikelen. De grootste aantrekkingskracht van de speciaalzaken op de consumenten gaat immers uit van een kwalitatief goed en tevens breed assortiment. Prijs speelt nog wel een rol maar niet meer de be langrijkste. Om nu met de goede kwali- teitsprodukten ook nog omzet te ma ken, komt de voorwaarde van een goed vestigingspunt om de hoek kijken. Het vestigingspunt en het gevoerde assorti ment moeten afgestemd zijn op het ko- perspubliek. In het algemeen geldt dat de speciaalza ken de grootste kans van slagen hebben wanneer ze in een goede winkelconcen tratie zijn gevestigd en voortdurend in spelen op het nog steeds in beweging zijnde markt- en aankoopgedrag van de consument. Voorbeelden hiervan zijn het verkopen van kleinere porties voor een- en tweepersoonshuishoudens, kant-en-klaar, voorgesneden, half-berei- de en gezonde, ambachtelijk bereide produkten. Niet altijd zal een ondernemer alle nood zakelijke kwaliteiten zelf hebben. Sa menwerking met andere speciaalzaken zal dan in een aantal gevallen uitkomst kunnen bieden. Een nieuwe ontwikke ling is dat de samenwerking zover gaat dat een aantal speciaalzaken gezamen lijk een winkelpand huurt en ieder de ei gen versgroep verkoopt, de zogenaam de versmarkt Deze ontwikkeling is dui delijk in gang gezet door ondernemers die flexibel zijn en beschikken over crea tief vakmanschap. In het algemeen zijn dat de eigenschappen die de beste kan sen bieden voor een voortbestaan op langere termijn. missies, die aan de markt worden gebracht, spreken het meest tot de verbeelding, wanneer er vanuit het oog punt van de belegger naar wordt gekeken. Vanuit de van het emissiebedrijf de 'verkoopkant'. Aan de andere zijde, de 'inkoopkant' dus, ligt het syndicaatsbe drijf. Een syndicaat bestaat uit een groep banken, die zich met de organisa tie van de plaatsing van de aandelen en obligaties belasten. Binnen het syndi caat, dat 5 a 15 banken kan omvatten speelt de syndicaatsleider een promi nente rol. De functie van een syndicaat valt in twee hoofdmoten uiteen: Enerzijds het voorbereiden van transac ties, zoals emissies en beursintroduc ties, en anderzijds het garanderen van de plaatsbaarheid van emissies. Verre weg de meeste emissies voor de parti culiere sector worden door het bank wezen overgenomen en daarin ligt een belangrijke bestaansgrond voor het syn dicaatsbedrijf. Waarom worden syndicaten in het emissiebedrijf gevormd? In principe zou een onderneming haar aandelen of een debitrice haar obliga ties ook zelf kunnen plaatsen. Dit vergt echter een hooggekwalificeerde erva ring die de emitterende onderneming of instelling in de normale, dagelijkse prak tijk onvoldoende kan opbouwen. De faalkans, waarbij de reputatie van het bedrijf in het geding is, wordt dan veel te groot. In de regel zal in zo'n situatie een syndi caat van banken worden gevormd, die de emissie overneemt en vervolgens plaatst. Meestal gaat namelijk de om vang van de transactie de plaatsings kracht of de bereidheid tot het aangaan van risico's van een individuele bank instelling te boven. Een andere reden tot syndicaatsvor ming is gelegen in het feit dat de emit- tent niet alleen bancaire relaties onder houdt met de syndicaatsleider, maar ook met andere banken, die via hun aanwezigheid in het syndicaat hun goe de betrekkingen met de emittent ge waardeerd zien. Aan emissies, maar vooral aan beursin troducties zitten namelijk niet te onder schatten publicitaire aspecten. Een on derneming die naar de beurs wil zal al heel lang van te voren aan haar public relations gaan werken. Ook de publica tie van het prospectus en het plaatsen van advertenties zijn publicitaire activi teiten rond een emissie. Elke bank ziet daarin uiteraard graag haar naam verte genwoordigd. Drs. R. F. M J. van den Berg Emissies en Syndicaten n

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 14