Samenwerking Rabobank en Nederlandse Bloembollen handelaren in de Verenigde Staten Afzetkanalen De nieuwe afzetmarkten Tabel 1: Aantal exporteurs naar grootteklasse omzetklasse 1984 1985 aantal omzet aantal omzet in in minder dan f 1 min. 395 8,8 400* 6,6 f 1 min. -f2 min. 117 9,1 41 6,7 f 2 min. -f5 min. 55 21,1 55 20,3 f 5 min. of meer 46 61,0 49 66,4 totaal 543 100,0 545 100,0 raming Bron: Produktschap voor Siergewassen (PVS) Tabel 2: Invloed van de exporteur op de marketinginstrumenten marketinginstrument directe afzet indirecte afzet prijs 4,2* 3,8 promotie 3,4 2,6 assortiment 4,2 3,5 (klein)verpakking 4,4 3,7 betalingstermijn 4,2 4,0 kwaliteitshandhaving 4,3 4,4 informatieverstrekking 4,1 3,9 *7 geen invloed; 5 veel invloed Sinds begin 1986 is het kantoor in de Verenigde Staten van de Bond van Bloembollenhandelaren gevestigd op het adres van Rabobank Nederland in New York. Ter ondersteuning van de belangenbe hartiging van de Bond van Bloembollen handelaren in de Verenigde Staten en Canada kan een beroep gedaan worden op de heer C. J. M. Jansen, medewerker van Rabobank New York. Deze on dersteuning kan bestaan uit: het verschaffen van informatie en do cumentatie; het ter beschikking stellen van kan toorfaciliteiten; persoonlijke begeleiding ter plaatse. Het kantooradres van de Bond van Bloembollenhandelaren in New York luidt: 245 Park Avenue New York, NY 10167 Telefoon 2126618509 Telex 424337 Fax (212) 8180233 10% van alle exporteurs neemt twee derde van de totale bloembollenexport voor zijn rekening. De totale waarde van de bloembollenex port over het afgelopen seizoen (1985/86) bedroeg f 954 miljoen, 5% meer dan in 1984. Gedurende het sei zoen 1981/82 werd nog voor krap f 700 miljoen aan bloembollen uitgevoerd. De Verenigde Staten is inmiddels ons belangrijkste exportland voor bloembol len. De prijsstijging van Nederlandse bloembollen op de Amerikaanse markt als gevolg van de duurdere gulden zal dit jaar de verkoop hoogstwaarschijnlijk negatief beïnvloeden. Naast de Verenig de Staten zijn de vijf belangrijkste lan den voor de Nederlandse bloembollen export: West-Duitsland, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De afzetkanalen voor bloembollen kun nen onderscheiden worden in directe en indirecte kanalen, waarbij de afzet res pectievelijk zonder en met tussenkomst van een groothandelaar plaatsvindt. Het blijkt dat exporteurs in hun belangrijkste afzetland meestal gebruik maken van directe afzetkanalen. Mogelijke verkla ringen hiervoor zijn: Vertrouwdheid met de markt. De ex porteur zal de afnemers en de afzetka nalen beter kennen dan in een land waarnaar hij relatief weinig exporteert. Hij heeft daarom geen groothandelaar nodig om de klanten te bereiken. Schaalvoordelen. Bij de export van grotere hoeveelheden gaan schaalvoor delen meespelen, zodat het rendabel wordt om rechtstreeks naar de afne mers (broeiers of detaillisten) te ex porteren. Verwacht mag worden dat de invloed van de exporteur op de marketing en af zetbevordering groter is bij directe afzet dan bij indirecte afzet. Tabel 2 laat zien hoe de exporteurs dit ervaren. Met name voor de vier eerstgenoemde marketinginstrumenten geldt dat de in vloed die de exporteur ervaart bij de di recte afzet significant groter is dan de invloed die hij ervaart bij de indirecte af zet. Voor een marketingbeleid met ge bruik van een of meerdere instrumenten uit de rij prijs, promotie, assortiment en (klein)verpakking lijken de beste moge lijkheden te bestaan in een direct ka naal. De exporteur ervaart hier meer invloed. Op de vraag welke instrumenten de ex porteur concreet zou aanwenden om de omzet te vergroten, blijkt echter maar een klein deel prijs en promotie te noe men. Meer dan 70% van de exporteurs kiest namelijk voor omzetvergroting via andere marketinginstrumenten, zoals een breder assortiment, betalingstermij nen, informatieverstrekking en kwali teitshandhaving. Anders gezegd door het leveren van meer service en kwali teit. Hieruit volgt dat de exporteur wel iswaar meer invloed ervaart in het ge bruik van bepaalde marketinginstru menten bij de directe afzet maar dat hij weinig gebruik lijkt te maken van die ex tra invloed. De export van bloembollen groeit nog steeds. Huidige afzetmarkten die door exporteurs als groeimarkten worden aangemerkt, zijn: de broeierijverkoop en de droogver- koop in de Verenigde Staten en het Ver enigd Koninkrijk;

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 33