de Rabobank staat voor een fase, waar
in we samen op weg moeten om de
bank verder te ontwikkelen en aan te
passen aan de eisen van de tijd.'
'Allen die in onze bankorganisatie be
slissingen moeten nemen - dat zijn er
heel veel - moeten zich een goed beeld
vormen van wat er aan ontwikkelingen
en uitdagingen in de pijplijn zit. We heb
ben een goede onderlinge uitwisseling
van waarnemingen nodig. Vandaar die
acht conferenties, die er dit jaar zullen
komen. De directeuren van aangesloten
banken en de leidinggevenden van
Rabobank Nederland gaan zich daar ge
zamenlijk oriënteren. Op de bestuur
dersconferenties zullen dezelfde the
ma's aan de orde worden gesteld als op
de professionele managementconfe
renties.'
'Zo'n bezinning acht ik van zeer groot
belang. Wat zijn de consequenties van
de veranderingen, hoe moeten wij daar
op inspelen? En daarbij gezamenlijk
zicht houden op onze coöperatieve
Rabo-identiteit! Want die identiteit en
de Rabo-cultuur, zoals we die met zijn
allen door de tijd heen gevormd hebben,
zijn belangrijke gegevens voor de wijze,
waarop wij de toekomst zullen moeten
ingaan. Gezamenlijk zicht op de toe
komst, dat is het wat we in 1987 met
deze conferenties willen bereiken. Dat is
waard om je voor in te spannen!'
Over de elektronica als middel om ban
caire diensten te distribueren, kan Wijf
fels al iets meer meedelen. Hij signa
leerde het belang ervan reeds duidelijk
vorig jaar in ons septembernummer.
'Vergeet niet, we praten hier over een
lange-termijnontwikkeling, waar echter
op korte termijn al een begin van uitvoe
ring aan wordt gegeven.'
'Voor 1987 verwacht ik bij ons een for
se uitbreiding van het aantal geldauto
maten. Die worden een belangrijk on
derdeel van ons distributienet. In het
bankwezen zullen we ook voortgang
zien met betaalautomaten. De in
frastructuur wordt ontwikkeld. Nieuwe
automatische betaaldiensten krijgen
concreet vorm.'
'Bij ons zijn de hoofdlijnen van de 'elek
tronische distributie' van bankdiensten
vorig jaar aan de orde gesteld en onder
schreven. Vijf projectgroepen (bijvoor
beeld cash-management) zijn onder lei
ding van een stuurgroep aan de slag.
Het duurt nog even, maar de uitvoering
komt in de loop van 1987 successieve
lijk ook op lokaal niveau aan de orde. We
zitten op schema! Ik twijfel er geen mo
ment aan, dat de integratie van de nieu
we ontwikkelingen met onze bestaande
distributiesystemen geleidelijk voort
gang zal maken. Onze banken zullen,
zeg in 1995, een heel ander 'aanzicht'
bieden.'
'Een van de redenen om in de particulie
re sector wat haast te maken met de
elektronische distributie, is het reduce
ren van de kosten van het betalingsver
keer. Zoals bekend komen die kosten nu
volledig op de banken neer. Ik vind
overigens ook, dat wij naar onze cliën
ten toe alle mogelijkheden moeten be
nutten om de efficiency van dat verkeer
te verhogen.'
Omdat de schaduwkanten van de hoge
Ifiscalelasten in ons land recent in de
aandacht kwamen, met name in hun
effect op de samenleving, vragen we er
Wijffels' mening over.
'Kijk, in het algemeen geldt: hoe hoger
de belasting, hoe hoger de premie op
ontduiken. Ik denk dat er tussen be
lastingdruk en 'ontduiking' een zekere
correlatie bestaat.'
'De weg, die de overheid lijkt te willen
gaan - steeds verdergaande controles
en invasie van privé-gegevens van de
mensen - komt me heel moeizaam
voor. Je belast op die manier gemakke
lijk de sfeer in de hele samenleving. En
als je zo te eenzijdig te werk gaat, pak
je de zaak toch niet in de kern aan.'
'De fiscale wetgeving zou zich meer
moeten oriënteren op wat mensen rede
lijk vinden. Oog hebben voor het rechts
gevoel van de mensen. In onze eigen
banksfeer staat vast, dat veel mensen
het onbillijk vinden, dat zij belasting
moeten betalen op rente over het spaar
geld van hun kinderen. Zij begrijpen ook
niet waarom ze belast worden voor de
rente over een spaartegoed, dat ze voor
onvoorziene gevallen, die 'iedereen kun
nen overkomen' hebben opgebouwd.
Daarom meen ik dat de wetgever er ver
standig aan zal doen, het probleem van
verzwijging van rentelasten niet op te
lossen door rigoureuze controle, maar
door zich te laten leiden door wat alge
meen als redelijk wordt ervaren. De
'echte' fraude - zwart geld - en ont
duikingsgevallen verwarre men niet met
gevallen waarin de gewone rechtvaar
digheid bescherming moet bieden. Dit
laatste pleit er m.i. voor om de rente
vrijstelling te verbeteren, de spaartegoe
den van kinderen als regel niet te be
lasten, de saldering van spaar(credit)
rente met debetrente op te heffen en de
vrijgestelde bedragen te verhogen. Zo
breng je de wetgeving in overeenstem
ming met de algemeen gangbare gevoe
lens van wat redelijk en billijk is.'
'Ja, ik heb het idee, dat in de Tweede Ka
mer begrip begint te ontstaan voor dit
soort situaties. Ik ben niet zonder hoop.
Op dit terrein hechten wij er zeer aan
dat de Kamer in de beschouwingen
wordt betrokken. Want door een aan
eenschakeling van maatregelen is het
maatschappelijk fiscale klimaat van on
ze banken al relatief verslechterd. Denk
bijvoorbeeld aan de legitimatieplicht
voor toonderpapier, aan de opheffing
van de spaarbankvrijstelling voor ons
heel belangrijk -, aan de plicht informa
tie te verstrekken aan de fiscus over
spaarders.'
'Wij vervullen een maatschappelijke
functie, zeker met het verlenen van kre
dieten. Als onze positie op de middelen
markt verslechtert, komen we met onze
'transformatie functie' in problemen.
Middelen zijn voor ons essentieel, wij
moeten die ook het volle pond geven.
Essentieel, want zij maken onze primai
re functie, die van de kredietverlening,
mogelijk.'
Managementconferenties: gezamenlijk zicht houden op onze coöperatieve
identiteit.