de Rabobank staat voor een fase, waar in we samen op weg moeten om de bank verder te ontwikkelen en aan te passen aan de eisen van de tijd.' 'Allen die in onze bankorganisatie be slissingen moeten nemen - dat zijn er heel veel - moeten zich een goed beeld vormen van wat er aan ontwikkelingen en uitdagingen in de pijplijn zit. We heb ben een goede onderlinge uitwisseling van waarnemingen nodig. Vandaar die acht conferenties, die er dit jaar zullen komen. De directeuren van aangesloten banken en de leidinggevenden van Rabobank Nederland gaan zich daar ge zamenlijk oriënteren. Op de bestuur dersconferenties zullen dezelfde the ma's aan de orde worden gesteld als op de professionele managementconfe renties.' 'Zo'n bezinning acht ik van zeer groot belang. Wat zijn de consequenties van de veranderingen, hoe moeten wij daar op inspelen? En daarbij gezamenlijk zicht houden op onze coöperatieve Rabo-identiteit! Want die identiteit en de Rabo-cultuur, zoals we die met zijn allen door de tijd heen gevormd hebben, zijn belangrijke gegevens voor de wijze, waarop wij de toekomst zullen moeten ingaan. Gezamenlijk zicht op de toe komst, dat is het wat we in 1987 met deze conferenties willen bereiken. Dat is waard om je voor in te spannen!' Over de elektronica als middel om ban caire diensten te distribueren, kan Wijf fels al iets meer meedelen. Hij signa leerde het belang ervan reeds duidelijk vorig jaar in ons septembernummer. 'Vergeet niet, we praten hier over een lange-termijnontwikkeling, waar echter op korte termijn al een begin van uitvoe ring aan wordt gegeven.' 'Voor 1987 verwacht ik bij ons een for se uitbreiding van het aantal geldauto maten. Die worden een belangrijk on derdeel van ons distributienet. In het bankwezen zullen we ook voortgang zien met betaalautomaten. De in frastructuur wordt ontwikkeld. Nieuwe automatische betaaldiensten krijgen concreet vorm.' 'Bij ons zijn de hoofdlijnen van de 'elek tronische distributie' van bankdiensten vorig jaar aan de orde gesteld en onder schreven. Vijf projectgroepen (bijvoor beeld cash-management) zijn onder lei ding van een stuurgroep aan de slag. Het duurt nog even, maar de uitvoering komt in de loop van 1987 successieve lijk ook op lokaal niveau aan de orde. We zitten op schema! Ik twijfel er geen mo ment aan, dat de integratie van de nieu we ontwikkelingen met onze bestaande distributiesystemen geleidelijk voort gang zal maken. Onze banken zullen, zeg in 1995, een heel ander 'aanzicht' bieden.' 'Een van de redenen om in de particulie re sector wat haast te maken met de elektronische distributie, is het reduce ren van de kosten van het betalingsver keer. Zoals bekend komen die kosten nu volledig op de banken neer. Ik vind overigens ook, dat wij naar onze cliën ten toe alle mogelijkheden moeten be nutten om de efficiency van dat verkeer te verhogen.' Omdat de schaduwkanten van de hoge Ifiscalelasten in ons land recent in de aandacht kwamen, met name in hun effect op de samenleving, vragen we er Wijffels' mening over. 'Kijk, in het algemeen geldt: hoe hoger de belasting, hoe hoger de premie op ontduiken. Ik denk dat er tussen be lastingdruk en 'ontduiking' een zekere correlatie bestaat.' 'De weg, die de overheid lijkt te willen gaan - steeds verdergaande controles en invasie van privé-gegevens van de mensen - komt me heel moeizaam voor. Je belast op die manier gemakke lijk de sfeer in de hele samenleving. En als je zo te eenzijdig te werk gaat, pak je de zaak toch niet in de kern aan.' 'De fiscale wetgeving zou zich meer moeten oriënteren op wat mensen rede lijk vinden. Oog hebben voor het rechts gevoel van de mensen. In onze eigen banksfeer staat vast, dat veel mensen het onbillijk vinden, dat zij belasting moeten betalen op rente over het spaar geld van hun kinderen. Zij begrijpen ook niet waarom ze belast worden voor de rente over een spaartegoed, dat ze voor onvoorziene gevallen, die 'iedereen kun nen overkomen' hebben opgebouwd. Daarom meen ik dat de wetgever er ver standig aan zal doen, het probleem van verzwijging van rentelasten niet op te lossen door rigoureuze controle, maar door zich te laten leiden door wat alge meen als redelijk wordt ervaren. De 'echte' fraude - zwart geld - en ont duikingsgevallen verwarre men niet met gevallen waarin de gewone rechtvaar digheid bescherming moet bieden. Dit laatste pleit er m.i. voor om de rente vrijstelling te verbeteren, de spaartegoe den van kinderen als regel niet te be lasten, de saldering van spaar(credit) rente met debetrente op te heffen en de vrijgestelde bedragen te verhogen. Zo breng je de wetgeving in overeenstem ming met de algemeen gangbare gevoe lens van wat redelijk en billijk is.' 'Ja, ik heb het idee, dat in de Tweede Ka mer begrip begint te ontstaan voor dit soort situaties. Ik ben niet zonder hoop. Op dit terrein hechten wij er zeer aan dat de Kamer in de beschouwingen wordt betrokken. Want door een aan eenschakeling van maatregelen is het maatschappelijk fiscale klimaat van on ze banken al relatief verslechterd. Denk bijvoorbeeld aan de legitimatieplicht voor toonderpapier, aan de opheffing van de spaarbankvrijstelling voor ons heel belangrijk -, aan de plicht informa tie te verstrekken aan de fiscus over spaarders.' 'Wij vervullen een maatschappelijke functie, zeker met het verlenen van kre dieten. Als onze positie op de middelen markt verslechtert, komen we met onze 'transformatie functie' in problemen. Middelen zijn voor ons essentieel, wij moeten die ook het volle pond geven. Essentieel, want zij maken onze primai re functie, die van de kredietverlening, mogelijk.' Managementconferenties: gezamenlijk zicht houden op onze coöperatieve identiteit.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1987 | | pagina 10