Een helder en doorzichtig produkt Rabobank Lijfrente Koopsompolis Medio oktober heeft de Rabo bank een nieuwe loot aan de produktenstam toegevoegd. De Rabo Lijfrente Koopsompolis. In dit artikel wordt ingegaan op de achtergronden en de constructie van deze nieuwe dienst. Cliëntenwensen Uitgangspunten vanuit de bank Constructie van het produkt en Koopsompolis is een ver- zekeringsprodukt dat is be doeld om te voorzien in de behoefte aan een extra aan vulling op de oudedagvoor- ziening van cliënten. Ook kan het worden gebruikt om geld apart te zetten voor financie ring van bijvoorbeeld de studiekosten van kinderen. Door het storten van de eenmalige koopsom die aftrekbaar is van de in komstenbelasting (in 1986 tot maxi maal f 16 697,-) komt er na een af gesproken periode een door rente flink aangegroeid bedrag ter beschikking. Daarmee wordt in principe een lijfrente ofte wel periodieke uitkering gekocht. Deze uitkering is dan wel belast. Voor de uitkering bij overlijden voor de gekozen einddatum kan in het algemeen worden gekozen uit twee vormen: a. De gemengde vorm. Hierbij wordt bij eerder overlijden ongeveer hetzelfde be drag uitgekeerd als op de einddatum bij in leven zijn. b. De restitutievorm. Hierbij wordt bij eerder overlijden voor de einddatum meestal de koopsom gerestitueerd. Op zich is tot nu toe een produkt be schreven zoals er jaarlijks tegen het ein de van het jaar vele worden aangebo den. De Rabo Lijfrente Koopsompolis voegt echter een zowel voor de cliënt als voor de bank unieke en aantrekkelij ke variant aan de markt toe. Ten einde te voldoen aan de heersende fiscale wet geving en de eisen van het structuurbe leid dat de samenwerkingspatronen tus sen banken en verzekeraars regelt, ver koopt de Rabobankorganisatie als be middelaar onder eigen naam deze koop sompolis van onze primaire verzeke ringsmaatschappijen Interpolis/BTL, De Twaalf Gewesten en Avéro-verzekerin- gen. Hoewel het spaardeel wordt be legd bij de lokale Rabobank dragen de verzekeraars formeel de verantwoorde lijkheid voor de uitbetaling aan de cliënt. Als primair vertrekpunt bij de produkt- ontwikkeling voor spaarprodukten gel den altijd de wensen en behoeften van de cliënt. Als belangrijkste motief komt dan direct naar voren het zorgen voor (een aanvulling op) de oudedagsvoor ziening en het zorgen voor een grotere hoeveelheid geld voor het afdekken van grotere uitgaven op ver in de toekomst gelegen tijdstippen. Daar deze voorzie ningen vaak ook aanwezig moeten zijn in het geval de cliënt overlijdt moet er een combinatie tot stand worden ge bracht, overigens ook uit fiscaal oog punt, met de dekking van het overlij- densrisico. Een andere belangrijke consumenten wens betreft het rendement. Dat moet adequaat zijn in die zin dat de klant bij zijn keuze naast de hoogte van de eind- uitkering ook aspecten als afkoopwaar- de, betrouwbaarheid van de aanbieder en goede advisering laat meetellen. Voorts blijkt uit eerdere ervaringen die we als bank hebben (bij de introductie van bijvoorbeeld 'Een Nieuwe Kijk op Sparen' in april 1984) dat de consument in toenemende mate behoefte heeft aan duidelijke en doorzichtige produkten. Met betrekking tot verzekeringsproduk- ten wordt die wens door cliënten extra onderstreept. Marktonderzoek bij potentiële cliënten bevestigde de gekozen uitgangspunten en gaf bovendien aan, dat cliënten geen bezwaren van welke aard dan ook za gen in aanbieding van dit verzeke- ringsprodukt via de bank. Eén van de wezenskenmerken van de Coöperatieve Rabobankorganisatie is dat de aangesloten bank in de plaatselij ke gemeenschap haar middelen aan trekt en deze middelen ook plaatselijk werkzaam laat zijn. Aan te trekken gel den dienen derhalve direct bij de lokale bank terecht te komen. Deze wens leef de gezien de discussie rondom de con tractuele besparingen uiteraard ook voor de Rabo Lijfrente Koopsompolis. Als gevolg van de concurrentie aan de uitzettingenzijde (woninghypotheken) bestaat er verder voor de Rabobank organisatie grote behoefte aan midde len met lange rentefixatietermijn. Bijna vanzelfsprekend is, dat het te ont wikkelen produkt in juridisch-fiscale zin aan alle ter zake geldende eisen moet voldoen. Pas dan kunnen ook de fiscale voordelen worden genoten. Bovendien moet worden voldaan aan door de Ne- derlandsche Bank en de Verzekerings kamer, deels nog voortkomend uit het vigerende structuurbeleid, geformuleer de eisen. Het werd om meerdere redenen niet zin vol geacht het produkt qua voorwaar den en tarief marktverstorend te laten zijn. Tot slot moest het voor de bank minstens zo rendabel zijn als de huidige door de bemiddeling van de bank ver kochte koopsompolissen van verze keraars. Tijdens de ontwikkeling werd duidelijk dat een combinatie van uitgangspunten en van bij de bank aanwezige techni sche mogelijkheden extra voordelen met zich zou brengen. In de kern van de zaak verschillen de financiële ingrediën Drs. R. van Diem Creditgelden

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 22