80 I1 Kwaliteit als internationaal visitekaartje Verbruik snijbloemen per hoofd van de bevolking in 1985 x f 1, - bedrag aantal stelen Aantal x 1 200 150 100 50 consument aan snijbloemen bedroegen in 1985 naar schatting f 70 per hoofd van de bevolking. Daarmee ligt de con sumptie van snijbloemen in Nederland beduidend hoger dan in het buitenland, behalve Zwitserland waar het be- stedingspeil hetzelfde is. De grafiek il lustreert dat op diverse buitenlandse markten, zeker waar het inkomen per hoofd van de bevolking op een vergelijk baar of hoger niveau ligt, nog duide lijke groeimogelijkheden aanwezig zijn voor de Nederlandse snijbloemen. Zowel in binnen- als buitenland wordt getracht het bloemenverbruik door mid del van gerichte promotiecampagnes te bevorderen. Het beleid hiervoor wordt ontwikkeld door de Bloemen Marketing organisatie Holland (BMH) en de promotie-activiteiten worden veelal uit gevoerd door het Bloemenbureau Hol land. Tal van activiteiten worden onder nomen om de afzet van Nederlandse bloemkwekerijprodukten te bevorderen. Door middel van overleg door de organi saties van produktie en handel wordt getracht te komen tot een zo efficiënt en gecoördineerd mogelijk beleid op het gebied van marketing en promotie. In de periode tot 1990 zal de produktie en aanvoer van snijbloemen verder stij gen. Het areaal snijbloemen onder glas en in sterkere mate het areaal snij- en zomerbloemen in de volle grond zal ver der worden uitgebreid. Daarbij zal het aantal bedrijven naar verwachting licht afnemen. Zeker bij de snijbloementeelt onder glas zal de produktiviteit verder stijgen. De rentabiliteit van de bedrijven staat op korte termijn nog onder druk, vooral om dat de buitenlandse afzet stagneert. Ook een te forse stijging van de aanvoer als gevolg van een sterke uitbreiding van de produktie kan de opbrengstprij- zen negatief beïnvloeden. Van groot be lang is de ontwikkeling van de kostprijs van het produkt; beheersing van arbeids- en energiekosten vraagt onver minderd grote aandacht. De eisen aan de kwaliteiten van de ondernemer zul len nog toenemen. Opleiding, ervaring, voortdurende bijscholing en flexibiliteit zijn voorwaarden om te komen tot een optimale bedrijfsvoering. De factor kwa liteit, waarvoor de basis op de teeltbe- drijven wordt gelegd, zal in de internati onale concurrentie een nog voornamere rol gaan spelen. Voor de export van de snijbloemen zijn verdere groeimogelijkheden aanwezig, zij het dat deze groei zich de komende jaren gemiddeld op een lager niveau zal bevinden dan de afgelopen tijd het geval was. Een groei van circa 3% per jaar lijkt evenwel haalbaar. De beste kansen voor de export zullen vooralsnog in Eu ropa liggen. Op onze belangrijkste afzet markt West-Duitsland kan gestreefd worden naar behoud van het marktaan deel. Frankrijk, Engeland, Italië, Zwitser land en Spanje zijn duidelijke groei markten. Daarbij is het presenteren vari een hoogwaardig kwaliteitsprodukt tegen een concurrerende prijs het voor naamste wapen in de internationale concurrentiestrijd. Een verregaande samenwerking binnen de bedrijfskolom zal ertoe moeten lei den, dat de groeimogelijkheden ten vol le kunnen worden benut. De overheid en overige instanties zullen nauw bij de ze samenwerking betrokken moeten worden. Vanuit haar verbondenheid met de sector zal ook de Rabobankorganisa tie ontwikkelingen in die richting blijven stimuleren. Mede gezien de flexibiliteit en de kracht die de sector in het verle den heeft getoond, kan de toekomst met vertrouwen tegemoet worden gezien.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 19