Export Exporteurs van snijbloemen Omzetklasse in 1985 Buitenlandse markten: specifieke problemen De binnenlandse markt Promotie Het laatste kwartaal van 1986 bedraagt de prijs van het aardgas (gekoppeld aan de prijs van aardolie) 15,7 cent per m3, een niveau dat sinds 1979 niet meer zo laag is geweest. Met de huidige insta biele situatie op de oliemarkt kan daar evenwel snel verandering in optreden. Het is daarom van levensbelang dat ook de komende jaren de aandacht voor een zo energiezuinig mogelijke produktie niet verslapt. Het energie-aandeel in de kostprijs kan dan ook op de langere ter mijn beter beheersbaar blijven, hetgeen onze internationale concurrentiepositie duidelijk ten goede komt. De afzet naar het buitenland is de laatste jaren fors toegenomen. In 1985 werd een totale exportwaarde bereikt van f 2,5 miljard, tegen f 344 miljoen in 1970. In de periode 1975-1985 is slechts incidenteel sprake geweest van een groei van de export met minder dan 10%. De spreiding over de afzetmarkten is daarbij steeds groter geworden; des ondanks gaat nog steeds de helft van de bloemenexport naar West-Duitsland. Ook het geboden assortiment is steeds breder geworden. Zowel de exporteurs die de bloemen door uitventen zo snel mogelijk trachten te verkopen, de zoge naamde lijnrijders, als de exporteurs die op bestelling leveren, de zogenaamde verzendexporteurs, zijn daarbij in aantal toegenomen. De aantrekkingskracht die uitging van de sterke groei in de be drijfstak speelde daarbij waarschijnlijk een rol. f 20 miljoen of meer f 10 tot 20 miljoen f 5 tot 10 miljoen f 1 tot 5 miljoen Subtotaal tot f 1 miljoen Totaal Uit de tabel blijkt dat er sprake is van een sterke omzetconcentratie bij de grote bedrijven. Bijna 75% van de tota le export wordt verzorgd door slechts 10% van de bedrijven. Gemiddeld is de omzet van de bedrijven sedert 1970 fors gestegen. De export van snijbloemen kent, naast de forse groei, ook haar specifieke pro blemen. Een voorbeeld hiervan is de lange debiteurentermijn bij de verzend exporteurs. Deze bedroeg in 1985 ge middeld reeds zo'n 50 dagen, hetgeen feitelijk veel te lang is voor een dagvers produkt. Voor de exporteurs kan dit lei den tot aanzienlijke financieringsproble men. Steeds vaker is het noodzakelijk een beroep te doen op Staatsgarantie, terwijl een goede debiteurenverzekering (veelal via de Nederlandsche Crediet- verzekering Maatschappij) ook onont beerlijk is. Deze problematiek vereist een gezamenlijke aanpak van de sector, bijvoorbeeld door het maken van af spraken ten aanzien van leveringscondi ties. Strakke naleving van deze afspra ken is dan evenwel noodzaak, want in dividuele afwijkingen hiervan berokke nen de gehele sector schade. Zowel door het gestegen aantal Neder landse exporteurs als door het groeien de aanbod uit het buitenland (onder an dere Colombia en Israël) is de concur rentie op de afzetmarkten beduidend toegenomen. Ook problemen van phyto-sanitaire aard (onder andere in Japan en de Verenigde Staten) belem meren vaak een vlotte afzet. De valutai- re risico's vormen daarnaast nog een ei gensoortige problematiek, terwijl ook het protectionisme op sommige mark ten, in de vorm van sterk toegenomen administratieve handelingen (de z.g. Aantal Aandeel exporteurs export (in 20 35,0 42 22,1 58 15,7 237 19,8 357 92,5 910 7,5 1267 100,0 'non-tariff barriers'), extra belemme rend werkt. Naast exporteurs zijn er groothandela ren die uitsluitend op de binnenlandse markt opereren. In 1985 bedroeg de omzet aan snijbloemen van de binnen landse groothandel circa f 550 miljoen. Ook hierbij zijn er die op bestelling leve ren en anderen die als lijnrijder werken. In de bloemenhandel zijn tevens com missionairs actief, die voor eigen risico bloemen voor derden kopen en hiervoor commissie in rekening brengen. In de binnenlandse groothandel is eveneens sprake van grote concurrentie. Zo wordt de groothandel regelmatig uitge schakeld, doordat detaillisten op de vei lingen inkopen. Naar schatting betreft dit ongeveer één derde deel van de bin nenlandse bestedingen. Deze inkopen vinden grotendeels plaats op de koop centra, zoals die in een aantal bloemen veilingen zijn gevestigd. Deze koopcen tra maken de laatste tijd een forse groei door. De toename van het aantal handelaren op de binnenlandse markt heeft de con currentie uiteraard doen toenemen. De traditionele grossiers trachten hierop te reageren door meer service aan hun af nemers te bieden, een completer pak ket te voeren of hun afnemers vaker te bezoeken. In 1985 bedroegen de binnenlandse bestedingen aan snijbloemen ruim f 1 miljard. De gespecialiseerde detailhan del kent ruim 8500 verkooppunten waarvan er 3200 tot de ambulante han del behoren. De gemiddelde omzet van de bloemendetailhandel groeit sinds enige jaren nauwelijks meer waardoor de te behalen marges onder druk staan. Uit modelberekeningen van het Land bouw Economisch Instituut (LEI) komt naar voren, dat in de vraag naar Neder landse snijbloemen een toename ver wacht mag worden van 2)4% per jaar. Bij de afzetontwikkeling zijn kwaliteit - door de consument vaak gemeten in factoren als kleur, versheid, grootte en houdbaarheid - verpakking en het win keitype van grote invloed. Reclame inspanningen en assortimentswijzigin gen spelen eveneens een grote rol. Voor de bloemendetaillist die zijn verko pen wil vergroten, blijkt met name ken nis van zijn klanten van belang. Hij moet weten hoe de markt is verdeeld en op welke doelgroep hij zich wil richten. Zo wel de verbruikersmarkt als de ge schenkenmarkt bieden nog afzetmoge lijkheden en lenen zich goed voor pro motie. Assortiment, winkelinrichting, buitenpresentatie en geleverde service zijn elementen die hierbij een belangrij ke rol vervullen. De bestedingen van de Nederlandse Bron: Bedrijfschap voor de Groothandel in Bloemkwekerijprodukten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 18