we ondertussen al een rijkgeschakeerde goede ervaring opgedaan. Binnen het Directoraat Bedrijven van Rabobank Ne derland worden deze produkten ver zorgd door 'Relatiebeheer Aangesloten Banken'. Die naam is veelzeggend: het gaat er om dat de cliënten van de plaat selijke Rabobank de bankdiensten krij gen waar zij behoefte aan hebben. Maar dan wel zodanig, dat de bankiersrelatie tussen die Rabobank en haar cliënt vol ledig blijft bestaanI Het is en blijft de cliënt van de bank, en deze is en blijft de bankier van de cliënt. Voortdurend wordt door ons ge- I wer^t aan de verdere verfijning van dat meta-instrument. Logisch, want het moet de Rabobanken in staat stellen ook aan de bancaire behoeften van haar grote cliënten te voldoen. Ik ben eens nagegaan hoe het de plaatse lijke Rabobank van die grote onderne mer uit mijn beginverhaaltje is vergaan. Het bedrijf heeft een financieringsbe hoefte welke de middelen van de bank te boven gaan. Bovendien is de financie ring voor de bank een meer dan normaal risico. De onderneming is gezond en de onder nemer weet wat ie doet. Wij weten ech ter met zijn allen dat ondernemen ook betekent verantwoorderisico's ne men. De zaken kunnen soms anders uit pakken dan redelijkerwijze verwacht mocht worden. Tegen deze achtergrond betekent het grote obligo voor de plaat selijke bank in kwestie een groot risico. En ten slotte vraagt de ondernemer een gespecialiseerd relatiebeheer. Regelma tig komt hij met nieuwe zaken. Denk je dat je met hem kunt gaan praten over het versnellen van de betalingen uit Ita lië, staat zijn hoofd vooral naar de moge Iijk heden van leasing van de nieuw aan te schaffen inpakmachine. Het zal dui delijk zijn dat ook het kredietbeheer niet altijd even eenvoudig is. Al met al heeft de plaatselijke bank wel even geaarzeld of zij dit bedrijf zou kun nen bedienen. Want ondernemen is per slot niet alleen grenzen verleggen. Je moet eerst en vooral je grenzen kennen. Toch is zij achteraf zeer gelukkig de stap genomen te hebben. De relatie levert nog al wat provisie op. Dat is nooit weg wanneer de rentemarges verkrappen. Maar bovenal blijkt de bediening van de ze cliënt ook invloed te hebben op ande re zaken. Zo is de buitenland-deskun digheid op de bank toegenomen. En in het relatiebeheer zijn al een aantal zaken gepasseerd welke van pas zijn gekomen bij andere cliënten. De plaatselijke bank bedient deze relatie samen met Rabobank Nederland. Deze neemt voor een zodanig bedrag deel in het obligo, dat het resterende risico voor de plaatselijke bank naar reële verhou dingen is teruggebracht. Bovendien werkt de relatiebeheerder van de bank nauw samen met de accountmanager van het Directoraat Bedrijven. Op deze wijze wordt bereikt dat de cliënt ade quaat bediend wordt en dat het krediet- beheer op verantwoorde wijze wordt gevoerd. Uiteraard is ieder geval weer anders. Van belang is echter dat er faciliteiten beschikbaar zijn waardoor de plaatselij ke bank op verantwoorde wijze ook de grote bedrijven in haar werkgebied kan beschouwen als haar relatie. Dat geldt voor de risico's van de debet- en credit- produkten. Dat geldt ook voor het rela tiebeheer. Beide faciliteiten zijn ook afzonderlijk beschikbaar. Een plaatselijke bank kan een beroep doen op ondersteuning bij het relatiebeheer zonder dat Rabobank Nederland participeert in het risico. Dat kan waardevol zijn. Voor de cliënt is de relatiebeheerder zijn contactpersoon op de bank en binnen de bank is de relatie beheerder de projectmanager. Een mo dern werkmodel dat voor ons niets nieuws is. Onze aloude plaatselijke ge bondenheid maakt dat het z.g. 'geïnte greerd relatiebeheer' allang functioneer de voordat het woord werd uitgevon den. Maar het kan voorkomen, dat een bank tijdelijk of blijvend het voor een grote cliënt vereiste relatiebeheer niet geheel op eigen kracht kan leveren. Dat is op zich zelf geen schande, want het moderne account management vereist grote deskundigheid. Het is de gerijpte vorm van relatiebeheer, waarin bank en onderneming samen de hele complexi teit van de financiële behoeften van de onderneming behandelen en daarop adequaat reageren. In zulke gevallen komt naar voren, dat de lokale bank ook hier niet alléén staat, maar onderdeel is van het grote geheel. Zij kan personele ondersteuning ontvangen door ac count-managers verbonden aan Relatie beheer Aangesloten Banken -van Rabo bank Nederland. Het 'typisch-Rabo-achtige' is dat deze ondersteuning weer maatwerk is, aan gepast aan de concrete situatie van de betreffende bank. Die situatie kan van bank tot bank verschillen, omdat de om vang van de Rabobanken verschilt even als de opgedane ervaring met relatiebe heer. Daarom is het zo mooi, dat iedere bank in voorkomende gevallen inciden tele of meer permanente deskundigheid van Rabobank Nederland zal kunnen 'inhuren'. Ondernemen is grenzen ver/eg- X I gen' heet deze maand het thema van ons blad. Treffend, hoe zeer dit ook voor de Rabobanken zelf op blijkt te gaan. Kan ook niet anders, want ons bedrijf, het bankieren, is immers zelf ook ondernemen. Onze hele ontwikke lingsgeschiedenis, van kleine platte landsbankjes tot wat we nu zijn, is vol van verschuivende grenzen. Daardoor werd iedere keer ons 'activiteitenterrein' weer groter. En we hebben die ruimte benut. Volgens de regels der kunst op gevuld. Als we het a/s afzonderlijke ban ken niet alleen konden, deden we het door samenwerking binnen onze organi satie. Ik vind mijn onderwerp, Rabobank en de grote cliënt, daarvan een spre kend en actueel voorbeeld. Ook hierom, omdat de eigen, zelfstandi ge plaats van iedere bank volledig in tact wordt gelaten. Deze houdt de eind verantwoordelijkheid, tegenover haar relatie en voor het produkt en de bege leiding die zij die relatie biedt. Het 'zelf doen' blijft voorop staan. Maar net zo min als ieder bijkantoor van een andere bankinstelling operationeel en be heerstechnisch alles in huis heeft, zo kan ook de lokale Rabobank voor geval len komen te staan, waarin zij on dersteuning nodig heeft. Daarvoor zijn de metaprodukten van Relatiebeheer Aangesloten Banken ontworpen. De Ra bobank kan de gewenste ondersteuning halen bij de landelijke samenwerking in Rabobank Nederland. Voor de cliënten, in ons verband met name voor de cliënten die 'te groot groeien', betekent dit dat zij 'kwaliteit en continuïteitsgarantie' dichtbij huis, bij de Rabobank in hun vestigingsplaats kunnen vinden. Dat bevordert snel wer ken bij een bank die van nature cliëntge richt denkt, flexibel is, maatwerk levert en een redelijke prijspolitiek voorstaat. Deels ook uit eigen contacten met ver schillende Rabobanken weet ik dat er onder ons groot enthousiasme is de mogelijkheden van de 'wijkende gren zen' te benutten. Welnu, de verfijnde meta-intrumenten kunnen daarbij prima van pas komen. Het zijn instrumenten, die uiteindelijk bedoeld zijn om bevruch tend te werken op wat het team van re latiebeheerders van de bank zelf al doet. JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 5