de bij de export in te zetten communica tiemiddelen, zoals reclame, direct- marketing, persoonlijke verkoop en beurzen, op het programma. In het ka der hiervan sprak prof. dr. B. Bakker, bui tengewoon hoogleraar Commerciële Beleidsvorming aan de Erasmus Univer siteit, over de communicatieve aspec ten rond de export. Hij wees er onder meer op dat de exporteur, alvorens een mediakeuze te doen, zich eerst zal die nen af te vragen met wie hij wil commu niceren en wat hij als informatie wil overdragen. Daarbij hoeft de marketing- doelgroep zeker niet altijd precies over een te komen met de communicatie doelgroep. Het is een materie waarbij met name de grotere reclamebureaus in Nederland, die vaak onderdeel zijn van een internationale organisatie, de expor teur behulpzaam kunnen zijn. Door in schakeling van bureaus in het buiten land kunnen zij bijvoorbeeld zelfs we reldwijde marktinventarisaties laten maken. De vraag hoe de exporteur optimaal ge bruik kan maken van bestaande markt informatiebronnen in Nederland leverde discussiestof tijdens een andere bijeen komst op 11 november. Het blijkt dat véél informatie over markten in het bui tenland reeds aanwezig is bij de diverse voorlichtingsinstellingen en databan ken. Zo is nuttige landeninformatie voor weinig geld beschikbaar bij de Export- bevorderings- en Voorlichtingsdienst (EVD). Een voorbeeld van een databank is het Holland Trade System. Mr. C. J. M. Smits, office-manager in Den Haag van het Holland Trade System, gaf een toe lichting op dit geautomatiseerde infor matiesysteem, dat primair wordt ge bruikt voor handelsbemiddelingsdoel- einden. Het bevat 'export-profielen' van exporterende bedrijven in Nederland. Op basis van gerichte handelsaanvra- gen uit het buitenland maakt het Hol land Trade System een selectie van Ne derlandse exporteurs die het produkt kunnen leveren en informeert de expor teur omtrent de aanvraag. De heer Smits stond met name stil bij de onlangs bekend geworden uit komsten van de 'export-monitor' die het NIPO in opdracht van EVD per kwartaal publiceert. Hieruit komt naar voren dat ondernemers slechts in zeer beperkte mate gebruik maken van beschikbare export-informatie. De naambekendheid van instellingen en instanties die zich met het verstrekken van die informatie Vervolg op pagina 38 Voor de 10e maal verschijnt Cijfers Trends als onderstreping van de reeds veel lan ger bestaande relatie van de Rabobank met het midden- en kleinbedrijf. Een gebeur tenis die aanleiding geeft om in deze kolom eens iets langer stil te staan bij die sec tor van het bedrijfsleven. Te meer ook omdat in de loop van de jaren de Rabobank is uitgegroeid tot de belangrijkste bankier van het midden en kleinbedrijf. Ongeveer een derde van die groep ondernemers heeft de Rabobank immers als hoofdbankier. Het midden- en kleinbedrijf is een dynamische sector. Dit valt af te meten aan de hoge toe- en uittreding van bedrijven, het brede scala aan ontwikkelde nieuwe pro dukten, nieuwe organisatievormen en de steeds professionelere wijze waarop deze ondernemers zich in de markt presenteren. Die veelzijdige bedrijvigheid draagt in zeer belangrijke mate bij tot de economische ontwikkeling van ons land. De sector is goed voor ongeveer een derde van het nationaal inkomen en verantwoordelijk voor meer dan 40% van de werkgelegenheid. In de voorbije periode van 10 a 15 jaar is het aantal bedrijven in Nederland fors ge groeid. Mede door deze ontwikkeling is het midden- en kleinbedrijf van een traditio neel op ambacht en handel gerichte bedrijfstak uitgegroeid tot een sterk gediversifi ceerde sector, waarin dienstverlenende bedrijven een zeer belangrijke rol zijn gaan spelen. Door de gemiddeld genomen grote flexibiliteit in bedrijfsvoering, veerkracht in on dernemerschap en relatief sterk eigen vermogen zijn veel bedrijven, zelfs in de struc tureel minder perspectief biedende bedrijfstakken, in staat gebleken de economi sche recessie te overleven. Dit adequaat inspelen op zich wijzigende economische omstandigheden, marktverhoudingen en technologische ontwikkelingen, zal ook in de toekomst noodzakelijk blijven om de belangrijke rol in de nationale economie te kunnen blijven vervullen. De groeimogelijkheden liggen met name op het vlak van produktontwikkeling en het betreden van nieuwe markten, waarbij vergroting van de export een grote uitdaging vormt. Een uitdaging, welke hoge eisen stelt aan het ondernemerschap in al haar facetten. De kwaliteit van de ondernemer zal daarbij van doorslaggevende betekenis zijn. Deze ontwikkeling stelt terecht eisen aan de dienstverlening van de Rabobank. Een sterkere oriëntatie van deze sector op de export eist van haar bank een adequate begeleiding. Onze dienstverlening op het vlak van buitenlands betalingsverkeer en de financiering van exportactiviteiten staat garant voor een dergelijke begeleiding van de exporterende ondernemer. Maar ook op het meer traditionele bankiersvlak dienen zich veranderingen aan. De financiering van een onderneming neemt hierbij een bijzondere plaats in binnen het pakket aan bankdiensten. Met name door het feit, dat het verstrekken van financie ringen met risico's gepaard gaat. De economische teruggang van de jaren zeventig begin tachtig heeft bepaald ook de financiële positie van het midden- en kleinbedrijf aangetast. Het weerstandsvermogen, de solvabiliteit, is flink afgenomen. Door de in veel bedrijven verslechterde financiële verhoudingen en de met de eco nomische opleving gepaard gaande vraag naar vermogen ter financiering van groei en nieuwe bedrijfsactiviteiten, is het voor de bank steeds belangrijker geworden om het oordeel inzake de toekomstige rentabiliteit van een onderneming zo goed moge lijk te onderbouwen. Een beoordeling, gebaseerd op een open communicatie met de ondernemer, op ba sis van kwalitatief gedegen informatie in de vorm van jaarrekeningen, onderne mingsplan en bedrijfstechnische gegevens. Een beoordeling, welke ertoe moet lei den, dat onzekerheid inzake de toekomst wordt omgezet in vertrouwen, waarbij het optimaal geïnformeerd blijven over eikaars positie en presteren, garant dient te staan voor een langdurige zakelijke relatie. Een bijzondere ontwikkeling vormt de stijgende behoefte aan risicodragend vermo gen. Starters, doorstarters, doch ook reeds lang bestaande ondernemingen trachten verschaffers van risicodragend vermogen te interesseren voor hun bedrijfsactivitei ten. Met name investeringen in produktontwikkeling en nieuwe technologieën, di versificaties van bedrijfsactiviteiten en het creëren van nieuwe afzetkanalen hebben de behoefte aan 'ondernemend' vermogen sterk vergroot. De Rabobank heeft hier toe aparte financieringsinstrumenten ontwikkeld in de vorm van de stimuleringsle ning voor de (doorjstarter^en dienstverlening door haar participatiemaatschappijen. Het midden- en kleinbedrijf mag erop rekenen, dat de Rabobankorganisatie haar rol als bankier in de komende jaren met veel elan inhoud zal blijven geven. Dat kan aï leen, wanneer kwalitatief goede diensten worden aangeboden tegen relatief gunsti ge voorwaarden. Dit laatste vormt de dienstverleningsdoelstelling, zoals deze als kern van het coöperatief bankieren is vastgelegd in de beginselverklaring van onze organisatie. De Rabobank biedt het Nederlandse bedrijfsleven een compleet pakket aan bankdiensten aan, waarbij de betrokkenheid en de persoonlijke relatie van de aangesloten banken bij de dienstverlening van wezenlijk belang is. Daarbij staat de continuïteit van de relatie met leden en cliënten voorop. Een relatie, gebaseerd op zorgvuldig en zakelijk omgaan met elkaar, met een open vizier naar de toekomst, niet voorbijgaand aan de lessen en verworvenheden uit het verleden. Drs. P. M. Burghouts

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 3