at ons bezighoudt... i HU Ondernemen en grenzen verleggen Exportplan COMMUNICATIEMEDIA RECLAME DIRECT MAIL PERS. VERKOOP BEURZEN De uitgave 'Cijfers Trends' door de af deling Bedrijfstakonderzoek van Rabo bank Nederland vormt jaarlijks een waardevolle bundeling van kennis en in zichten over het voor onze economie zo wezenlijke midden- en kleinbedrijf. De ervaring heeft geleerd dat het op deze wijze presenteren van gegevens die bin nen de Rabobankorganisatie vanuit haar nauwe banden met de sector verzameld en bewerkt worden, in brede kring waardering ontmoet. Zo'n publikatie blijkt met name op prijs gesteld te wor den door bedrijven uit de diverse bran ches en de hun adviserende organisa ties en instellingen, die er een nuttig ge bruik van maken. 'Cijfers Trends' verschijnt dit jaar voor de tiende maal. In een andere formule en een nieuw eigentijds jasje. De vijftig beschreven bedrijfstakken zijn thans ge groepeerd in een zestal sectoren - in dustrie, bouwnijverheid, groothandel, detailhandel (food/non-food) en dien sten - met een schat aan toegespitste informatie. De praktische gebruikswaar de is bovendien verbreed doordat alle zes sectoren in een afzonderlijke bro chure verkrijgbaar zijn. Dit nummer van ons blad haakt in op de presentatie van de nieuwe 'Cijfers Trends'. 'Ondernemen grenzen ver leggen' luidt het motto dat we aan de inhoud meegeven. Wie ondernemen zegt, zegt grenzen verleggen. De dyna miek van het ondernemerschap resul teert in het genereren van groei die wordt bereikt door het telkens opnieuw verleggen van grenzen: grenzen van produktieprocessen, grenzen van mark ten. Innoveren en exporteren zijn pro cessen die aan grensverleggend bezig zijn ten grondslag liggen. De noodzaak daartoe dient zich des te sterker aan nu, na een aantal jaren pas op de plaats, voor de Nederlandse economie een pe riode is aangebroken waarin expansie meer kansen heeft. Van het bedrijfsle ven wordt verwacht dat het juist nu met kracht zoekt naar mogelijkheden voor vernieuwing en uitbreiding. Informatie kan de ondernemer helpen zicht daarop te krijgen. De artikelen in deze speciale aflevering willen zowel vanuit de theorie als de praktijk daaraan bijdragen. Diver se factoren die het verleggen van gren zen, binnen de onderneming en daarbui ten, kunnen bemoeilijken en bevorde ren, komen aan de orde. Innoveren en exporteren zijn daarbij steeds terugke rende begrippen. Innoveren en exporteren. Voor de Rabo bank zijn het kernen in de dienstverle ning waaromheen een arsenaal aan ken nis en een scala van bankdiensten in voortdurende staat van paraatheid wor den gehouden. Instrumenten waarmee de Rabobank, overeenkomstig haar coöperatieve taakstelling, bij kan dragen aan het verwezenlijken van groei door ondernemingen. Een taakstelling die te vens impliceert dat betrokkenheid en continuïteit, zo toe te juichen in de rela tie tussen ondernemer en bank, zijn gewaarborgd. Een stevig fundament waarop de ondernemer door de jaren heen zijn groei, zijn verleggen van gren zen, kan plannen. Ondernemers die exporteren en daar met elkaar van gedachten over wisse len. Dat is een in een notedop de ge dachte achter de NIMEG, de internatio nale marketing en exportgroep van de NIMA. Door over het doen te praten, tracht de NIMEG een planmatige en systematische verkoop van Nederland se produkten naar het buitenland te be vorderen. Rabobank Nederland verleent regelmatig gastvrijheid voor studiebij eenkomsten, die in het kader van de NIMEG worden georganiseerd. Tijdens meerdere bijeenkomsten dit jaar is de wijze waarop een exportplan tot stand komt onderwerp van gesprek ge weest. Wat geldt voor de afzet van pro dukten in het binnenland geldt net zo goed voor de verkoop aan het buiten land: ook bij export hoort een planmati ge aanpak. Zo stonden op 11 september wÊmmÊË

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 2