Succesfactoren SATCOM-directeur De Jong: 'Bewust stevig op de rem gestaan'. leder bedrijf vormt een verhaal op zich zelf: geen twee ondernemingen zijn identiek. Toch valt in de ontwikkelings geschiedenis van het drietal beschreven bedrijven een aantal gemeenschappe lijkheden op, die van groot belang zijn voor het welslagen van de onder neming. In de eerste plaats zal het bedrijf grote zorg moeten besteden aan het verwer ven en met name het onderhouden van een eigen positie in de markt. Daarmee wordt ten slotte de continuïteit in be langrijke mate veiliggesteld. De ervarin gen van Hermans geven aan welke pro blemen kunnen ontstaan als om overigens verklaarbare redenen - tijde lijk onvoldoende aandacht wordt gege ven aan de bestaande relatiekring. De marktpositie moet zich in de loop van de jaren uitkristalliseren en zal (in dien nodig) geleidelijk bijgestuurd kun nen worden. Zo heeft De Jong zijn markt verlegd van de 'miljoenen markt' van 27MC-bakjes naar hoog gespeciali seerde apparatuur voor een geselec teerd marktsegment. In alle drie be schreven gevallen is het onderhouden van de (belangrijkste) marktcontacten een primaire zorg van de ondernemer zelf. De drie managers zijn het er allen over eens dat de kwaliteit van de 'factor ar beid' van eminent belang is voor de prestaties van het bedrijf. Deze 'human resources' kunnen bijvoorbeeld aange kocht worden, zoals De Jong de (Japan se) expertise voor satellietcommunica tie via een deelneming verwierf. Het blijft desalniettemin een voortdurende uitdaging om de vakbekwaamheid op peil te houden en de kwaliteitsgerichte attitude te bevorderen. Precisie industrie Van den Akker heeft daar veel werk van gemaakt, vooral toen de onderneming na de overname moest toegroeien naar een nieuwe be drijfsfilosofie. Opmerkelijk is voorts dat de onderne mingen hoge prioriteit hebben gegeven aan de invoering van automatisering. Hermans geeft in dat verband aan dat hij zonder computer zeker 7 mensen meer nodig zou hebben. Op een totaal bestand van 38 mensen is dat niet zon der betekenis. Bij de geïnterviewde collega-ondernemers zijn soortgelijke geluiden te beluisteren: de computer is een onmisbaar instrument voor het ma nagement (planning en calculatie) ge worden. Dat is ook verklaarbaar, want met het groeien van de organisatie neemt ook de behoefte aan beheers baarheid toe. Een logisch gevolg is, dat de interne structuren wat formeler worden. Ook bij de feitelijke produktie heeft de computer haar plaats ingenomen. Com puter aided manufacturing en -design zijn begrippen die ook in jonge, groeien de ondernemingen worden toegepast. Deze bevindingen stroken met de resul taten van een onderzoek naar investe ringsdoelen binnen het midden- en kleinbedrijf, waar automatisering op de tweede plaats in de ranglijst staat. De aanwezigheid van financiële midde len en - als aanvulling daarop - de leencapaciteit zijn omstandigheden die voor de ontwikkeling van grote invloed zijn. 'Zonder jullie financiering op het goede ogenblik zat ik nu op een tiende van m'n huidige omzet,' merkte De Jong in dat verband op. Van belang is vooral de open relatie tussen cliënt en bank evenals de opstelling van de bank. Juist een coöperatieve bank blijkt dan grote voordelen te bieden. In de eerste plaats door haar primaire dienstverlenings doelstelling, waarbij het belang van de cliënt vooropstaat, en bovendien - als gevolg van haar unieke, gedecentrali seerde structuur door haar korte beslissingslijnen. De ontwikkelingsgeschiedenis van de drie beschreven ondernemingen toont deze voordelen in overtuigende mate. Niet in de laatste plaats zijn de manage mentkwaliteiten van de ondernemer als cruciale succesfactor aan te merken. In de loop van de jaren zal hij moeten aan tonen dat hij niet alleen vakinhoudelijk tot de top behoort. Bij de expansie van het bedrijf moet hij ook bewijzen dat hij de kunst verstaat van leiding geven: doelen zien op korte en lange termijn en de organisatie erop richten om die te be reiken. Het valt op dat de drie geïnterviewde managers de uitdagingen enthousiast hebben opgepakt. Zij ontwikkelden zich van specialistische vakman tot all round manager. Die evolutie hebben de onder nemers als boeiend ervaren. 'Moet ook wel, anders kom je er niet', merkte een hunner nuchter op. PdMM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 28