Zonder automatisering waren we topzwaar geworden. ring, dan stuitte je weer op een muur van onbegrip. Bij jullie bank is dat heel anders.' De plannen voor de nieuwbouw konden spoedig daarna worden uitgevoerd. De produktie werd in 1985 ondergebracht in een schone werkruimte met verlaagd plafond en goede verlichting. 'Dat hoort bij dit soort werk. Als je hoge kwaliteit eist, moet de ruimte waarin gewerkt wordt een bijpassende sfeer ademen', is de stelling van Van den Akker. De investeringsplannen hebben ook een verdere uitbreiding van de automatise ring omvat. Zowel produktietechnisch als administratief-organisatorisch. Alle orders worden strikt ingepland en de bestede tijd wordt vastgelegd, waar door een verfijnd inzicht kan worden verkregen in de feitelijke kostprijs. In een markt waarin de opdrachtgevers nogal eens de neiging hebben hun toe leverancier een prijs te dicteren is dat in zicht van groot belang. Bovendien werkt het een strakkere planning in de hand, waardoor de zekerheid omtrent het tijdstip van levering kan worden ver groot. 'Dat is voor grotere bedrijven een belangrijk punt van overweging bij de keuze van een toeleverancier', is de er varing van Van den Akker. De onderne ming telt nu 28 mensen waarvan slechts 2,5 in de overheadsfeer. Van den Akker vindt dat een prettige, over zienbare grootte voor dit type bedrijven. Zijn limiet is zo'n 30-35 man, gebaseerd op de toekomstverwachtingen van de markt. Zekerheid van continuïteit, dat telt voor Van den Akker en zijn mensen. Zojuist heeft het elektrotechnisch be drijf Hermans een nieuwe bedrijfshuis vesting betrokken in Diemen bij Amsterdam. Het is de bevestiging van een voorspoedige groei: resultaat van hard werken, een zakelijke opstelling en vakmanschap. De eerste dag dat Hermans (43) 'voor zichzelf' begonnen was, herinnert hij zich goed: 'De eerste nacht lag ik ge woon met hartkloppingen in bed. De spanning van de start van een eigen be drijf: een heel vreemde ervaring.' In de jaren daarvoor was Hermans werkzaam in een groot installatiebedrijf met 1800 man personeel. De starheid van zo'n grote organisatie begon hem steeds meer te knellen. Toen hij van een relatie wat geld kon lenen, heeft hij ze ven jaar geleden de sprong in het diepe gewaagd. Als eenmansbedrijf legde hij zich aanvankelijk uitsluitend toe op montage. Binnen een jaar kreeg hij de eerste grote order (waardoor een uit breiding met drie man noodzakelijk werd), weldra overtroffen door een op dracht van een tweetal stadsdeelraden, waarmee het personeelsbestand op 12 man kwam te staan. 'Door de drukte vergeet je dan al gauw je oude relaties te onderhouden. Toen de grote projec ten afliepen, had ik ook onvoldoende vervolgopdrachten, waardoor het be drijf terugzakte naar zeven a acht personen. Een toevallige ontmoeting met een ou de 'dienstmaat' die in dezelfde sfeer werkzaam was, had voor Hermans posi tieve effecten: hij kreeg er een bekwa me en toegewijde deelgenoot bij, die bovendien een aantal interessante rela ties meebracht. Tegen de conjuncturele verdrukking in ontwikkelde de onderne ming zich voorspoedig. 'Met onze meet- en regeltechniek had je in Amsterdam maar weining concurrentie', licht Her mans toe. 'En juist in die tijd waren de meeste grote airconditioning- en lucht behandelingsinstallaties, die kort na de introductie van het aardgas waren aan geschaft, aan vervanging toe door ener giebesparende apparatuur. Het meet- en regeltechnisch gedeelte daarvan is onze specialiteit.' De contacten met de Rabobank dateren van de eerste jaren van het bestaan van de onderneming. Een krediet in rekening-courant was toereikend om de normale kasstromen in evenwicht te brengen. Maar naarmate de groei door zette en zich de omvangrijke projecten aandienden, bleek het bestaande kre diet onvoldoende. 'Toen ik maar krediet bleef vragen begon de bank eerst steeds moeilijker te doen. Op zekere dag kregen we een brief van de bank met de boodschap dat we de groei maar wat moesten terugdraaien. Dat vonden we helemaal niet leuk', zegt Hermans met gevoel voor understatement. 'Achteraf kan ik dat wel verklaren, want in de be drijfstak ging het helemaal niet zo ge weldig goed. Op aanraden van de bank hebben we toen een accountant geno men, die ons bedrijf helemaal heeft doorgelicht. Onder andere op basis van zijn bevindingen zijn de kredietfacilitei ten verruimd. Als ondernemer kon het me toen niet snel genoeg gaan.' In 1984 werd de structuur van de een manszaak omgezet in de vorm van een BV, bestaande uit een holding met twee afzonderlijke werkmaatschappijen: Her mans Electra en Regeltechniek Her mans. Automatisering heeft in de ontwikkeling van de onderneming een belangrijke rol gespeeld. Eigenlijk is het altijd een hob by van Hermans geweest. Al in het vroege begin hadden we de administra tie op de computer gezet. Via de bank zijn we doorverwezen naar een automa tiseringsbureau, dat voor ons de com plete financiële, goederen- en orderad ministratie op de computer heeft gezet. Dank zij een CAD-systeem kon ook het tekenwerk aan de computer worden toevertrouwd, zodat het ontwerp voor schakelkasten en schema's snel en goedverzorgd kan worden uitgevoerd. 'Zonder die automatisering zouden er binnen het bedrijf zeker drie administra tieve medewerkers, drie tekenaars en een calculator extra nodig geweest zijn. Dan was je topzwaar geworden', aldus Hermans. Met de groei is ook de positie van de onderneming in de markt veranderd. 'Eerst moest een opdracht op een lage prijs binnengehaald worden. Toen wa ren de overheadkosten nog laag. Nu ligt dat anders: de prijs kan nu niet meer de laagste zijn, maar daar staat tegenover dat het bedrijf beter in staat is service te verlenen. Het werk kan beter begeleid worden en een opdrachtgever loopt niet het risico dat het bedrijf de opdracht

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 26