Het roer in handen houden, dat is de kunst Jonge bedrijven in de groei Ondernemen is grenzen verleggen. Deze 'oerdrift' ontbreekt bij maar weinig ondernemers. Zeker bij jongere bedrijven is de expansiedrang groot. Dat is natuurlijk én gezond, vooropgesteld dat de rede een goed tegenwicht biedt tegen een overhaaste en ongebreidelde groeibehoefte. Groei vereist visie van de ondernemer. Een schatting van de mogelijkheden en onmogelijkheden, met goede en kwade kansen. Drie ondernemers vertellen hoe zij daarmee in de praktijk omgaan. Ondernemen heeft in de laatste jaren in Nederland gelukkig steeds meer waar dering gekregen. De belangstelling om een eigen bedrijf te beginnen is onmis kenbaar toegenomen. Strikt genomen is in de laatste twee jaar het aantal star ters iets gedaald, maar de kwaliteit er van en dus de levenskansen zijn bedui dend toegenomen, zodat het eindresul taat als zeer positief is aan te merken. Als dat het resultaat is van de inspan ningen die de voorlichtende instanties en banken zich getroost hebben, mogen we niet ontevreden zijn. Toch is de start maar een beperkte, eerste fase in de levenscyclus van het bedrijf. De grote vraag blijft daarna: hoe vergaat het de ondernemer na zijn start? Haakt hij na verloop van tijd af, of blijkt zijn bedrijf - ook op termijn succesvol met een gerede kans op ver dere expansie? De groei van ondernemingen is veelvul dig onderwerp van onderzoek geweest. En terecht, want als de succesbepalen- de factoren alle eenduidig bepaald zou den kunnen worden, dan is het voor spellen of een onderneming kans van slagen heeft heel wat makkelijker dan het in de praktijk blijkt te zijn. Aspirant ondernemers met een grote faalkans zouden vroegtijdig gewaarschuwd kun nen worden waardoor verlies van eigen en vreemd vermogen zou kunnen wor den voorkomen. Maar de praktijk is, dat een echt verfijnde meetlat niet voor operationele doeleinden kan worden ge construeerd. Daarvoor is het aantal vari abelen te groot en zijn de uitgangsposi ties van de ondernemingen te divers. Gelukkig kan uit onderzoek wel een aantal globale indicaties worden verkre gen, die in combinatie met een goede kennis omtrent de persoon van de on dernemer een redelijk voorspellende waarde blijken te bezitten. De ontwikkeling van een groeiende on derneming wordt gekenmerkt door een aantal stadia, die het bedrijf achtereen volgens doorloopt. Het Rabobankvignet - de opgaande lijn - is toevalligerwijs een heel aanschouwelijke presentatie van de ontwikkeling van een expande rende onderneming. Het eerste stijgende deel van de curve is de start, het stadium van de bestaans- opbouw. Het is een moeilijke, hectische periode, waarin de ondernemer alle moeite moet doen om het hoofd boven water te houden. Het komt er dan op aan te bewijzen dat de plannen van de starter voldoende realiteitswaarde bezit ten. Kan hij de orders nakomen, die hij heeft afgesloten, heeft hij voldoende fi nanciële middelen om de eerste, meestal verlieslatende periode door te komen? Heeft de onderneming de startfase doorstaan, dan volgt het tweede sta dium, dat van overleven. De wat gefor ceerde startperiode is achter de rug en het bedrijf heeft een stukje eigen markt kunnen opbouwen. De uitdaging is dan om de financiële verhoudingen in goede proporties te brengen: de inkomsten en uitgaven, de planning van kasstromen,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 24