Silicon Valley Strategisch handelen Leren innoveren ten zien? Al jaren roepen bepaalde be leidsmakers in Nederland dat we meer kennisintensieve produkten moeten ma ken. 'Kennis loont.' Met andere woor den dat we meer know how in onze pro dukten moeten stoppen. Nederland zou een 'high tech state' moeten worden. Californië met Silicon Valley is een voor beeld van zo'n 'high tech state', waar de ontwikkeling van de micro-elektronica tot grote hoogte is gestegen. Inventieve en ondernemende kwaliteiten gaan daar perfect samen en trekken op hun beurt nieuwe talenten aan. De 'Silicon Valley fever' is vooral een 'technology fever'. ledereen is daar compleet computergek, zowel in de goede als in de slechte zin. Het nieuwste snufje is nog niet nieuw ge noeg; het kan altijd beter, sneller, kleiner of goedkoper. Het briljante produkt van de een, is de start van een nog briljanter produkt van de ander. Gelooft je baas niet in jouw idee, dan begin je prompt een eigen bedrijf om te laten zien dat jouw idee wel goed was. Kortom, een bruisende heksenketel. Ook met alle na delige effecten. Veel mensen hebben zich gebrand aan de hoge temperaturen van die 'ketel' of zijn uit de boot geval len, de zogenaamde 'burn outs'. Velen lijden aan stress door lange werkweken (120 uur per week is niet abnormaal) en de spanning tijdens het werk. Het echt scheidingspercentage in Califonië is dan ook extreem hoog en de praktijken van psychiaters overvol. Deze prijs is mis schien te hoog voor de Nederlandse sa menleving, waar we wat minder com petitief, individueel en op geld belust zijn. Toch kunnen we iets leren van Sili con Valley. Het beeld van het strategisch handelen van de innovatieve bedrijven toont het volgende: men is sterk toekomstgericht: je stapt vandaag naar de bank met je bril jante idee, terwijl je pas over drie a vier jaar kan gaan produceren; men maakt intensief gebruik van ex terne informatie. Niet alleen marktinfor matie, maar ook informatie over nieuwe technologieën (bijna allemaal hebben ze goede relaties met de omringende uni versiteiten), over bewegingen op de ar beidsmarkt of over het ontstaan van nieuwe en dus concurrerende bedrijven. Aan het opbouwen van die externe con tacten wordt zoveel aandacht besteed, dat er zelfs een apart werkwoord voor bestaat: 'networking'; intern worden de bedrijven geken merkt door een constant uitwisselen van informatie tussen afdelingen en mensen. Deze zogenaamde 'free flow of information' is de smeerolie van de innovatieve bedrijven. In principe is in formatie geen geheim bezit, maar het bezit van iedereen in het bedrijf. In som mige bedrijven zijn zelfs alle vergaderin gen toegankelijk voor iedereen; en in te genstelling tot Nederland leidt dat niet tot een oeverloze vergadercultuur. In te gendeel, men is zeer taakgericht. Je ziet ook veel overlappende taken en be voegdheden, want dan stroomt die in formatie pas echt lekker rond door het gehele bedrijf. Het is inderdaad soms wat chaotisch, maar wel een 'controlled chaos'; over het algemeen hebben de bedrij ven een helder beeld van wat ze willen worden in de toekomst en ook hoe ze dat willen bereiken. Deze missie van het bedrijf is voor alle medewerkers duide lijk en werkt als strategisch richtsnoer voor hun handelen; tot slot heerst in deze bedrijven een sterke teamgeest. De aanwezigheid van dominante entrepreneurs als Steven Jobs (voorheen Apple computers) of Nolan Bushnell (Atari) is natuurlijk be langrijk, maar het team is in principe de werkeenheid van dergelijke bedrijven. Met elkaar staan ze sterk en zullen ze anderen laten zien dat zij het veel beter kunnen. Dit beeld van de high tech industrie is wel heel wat anders dan het eerder ge schetste Nederlandse beeld. Waarmee geenszins gezegd is dat alle Nederland se bedrijven nu plotseling ook in compu ters, chips of biotechnologie moeten gaan doen. Integendeel zelfs. De meeste bedrijven zitten over het alge meen best redelijk in hun business. Al leen zou je willen dat ze iets oppikken van het innovatieve en kennisintensieve

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 17