Driehonderdduizend Fort-kruiwagens gaan jaarlijks naar meer dan dertig landen 15 Metaalwarenfabriek 'Het Fort' b.v. is gevestigd in Hardinxveld-Giessendam. Het bedrijf dankt zijn naam aan een voormalig vestingwerk, dat op 'het ei land' ooit bijdroeg aan 's lands veilig heid. Delen van de zware funderingen van toen zijn vandaag nog functioneel als dragers van de erbovenop gebouw de, tonnen wegende staalpers, waarin dag in dag uit de stalen bakken voor de succesvolle Fort-kruiwagens worden gevormd. Die pers maakt deel uit van een bijna geheel geautomatiseerde produktielijn, die in belangrijke mate bepalend is geweest voor de snelle groei van een degelijk stuk vakwerk op zowel de binnenlandse- als de buiten landse markt. De prestaties over de grens leidden ertoe dat 'Fort' dit jaar de Exportprijs, ingesteld door de Neder landse Export Combinatie in Soest, uit handen van Z.K.H. Prins Bernhard in ontvangst mocht nemen. Oprichter/di recteur de heer A. Koorevaar vertelt graag over zijn Fort en de vele kruiwa gens die in de wereld rondrijden. ot op de dag van de prijsuit reiking - 10 juni 1986 - waren er vijf miljoen zeven honderd vijftigduizend stuks kruiwagens gefabriceerd. De eerste dateert uit 1950. De heer Koorevaar werkte gedu rende de tien jaren daarvoor op de werf 'De Merwede', als technisch tekenaar. Het eigen baas zijn was een jeugdig ideaal en de kruiwagen vormde een fascinerend houvast om de zelfstandige sprong te wagen. De hou ten kruiwagen werd te duur; de stalen versie leek een goede toekomst te heb ben. In een schuur werd in de eerste week met twee man een produktie van vijftien kruiwagens bereikt. Koorevaar heeft van meet af aan gezocht naar snelle en rationele produktiemethoden. Hij legt uit: 'Natuurlijk was er concur rentie. Naar mijn gevoel kon je die maar op één effectieve manier op afstand houden: door het leveren van een per fect produkt tegen een lagere prijs. Dus genoegen nemen met een kleine winst marge. Onze wagens sloegen eigenlijk direct goed aan. Veel vraag na verloop van betrekkelijk korte tijd, waardoor je wel gedwongen werd snel te produce ren. Alle machines die u nu in de fabriek aantreft zijn produkten van eigen vin dingrijkheid. De kruiwagens worden van top tot teen in eigen huis gefabriceerd. Alleen de rollager-asjes komen van bui ten, de rest is helemaal 'Fort'!' De eigen 'Fort-band en daarmee het wiel, is een verhaal apart. Als alternatief voor de luchtband ontwikkelde de heer Koorevaar een niet meer lek te krijgen band. Het binnenwerk bestaat uit poly- propyleen, de buitenband is gemaakt van polyurethaan. Het geheel is veer krachtig genoeg om de Fort-kruiwagen, redelijk beladen, een soepele weglig- ging te verschaffen. Belangrijk is de om standigheid dat de band niet lek en slap te krijgen is. 'Fort' heeft het wereldoc trooi op de vinding. Voor dit onderdeel is een separaat exporttraject opgezet. Fort groeide razendsnel. De creativiteit zorgde enerzijds voor steeds meer pro duktie, anderzijds vergden de uitbreidin gen van het machinepark forse investe ringen. De heer Koorevaar is er niet wei nig trots op te kunnen melden dat dat deel van het financiële beleid in eigen huis kon blijven: 'De samenwerking met de Rabobank ligt vooral op het export- vlak. Het buitenlandse chequeverkeer, de documentaire incassi, alle accreditie- ven en blanco betalingen lopen via de bank. We hebben een aantal Vreemde Valuta-rekeningen, onder andere in Duitse marken en Canadese dollars en sinds kort maken we ook gebruik van de Quick-Cheque-Service van de bank. Wij zijn in 1958 met ons produkt de grens over gegaan. En ook dat liep meteen erg goed. De Hannover Messe was onze eerste buitenlandse beurs. We sloten vooral prijstechnisch prima aan op de Duitse markt. Al na een paar dagen kwamen ze naar Nederland voor de eerste grote orders en wat nog belang rijker was: om het recht van alleenver koop voor hun land te verwerven. En zo ging dat in Oostenrijk, in Italië, België, Engeland. We hebben nu een prachtig netwerk van vaste klanten via onze agenten, in meer dan dertig landen tot in Canada, Noord-Amerika en Australië toe. Allemaal groothandelswerk. Bijna 85% van de totale produktie.' De heer Koorevaar: een perfect produkt tegen een lage prijs. 'Overzeetransporten gaan per container. Er gaan er, gemonteerd, precies 1000 in. Onze vrachtwagens kunnen er, ge demonteerd, 1500 per rit hebben. We hebben bij het ontwerpen goed reke ning gehouden met de vervoersmoge lijkheden. De heer Koorevaar zou zijn Fort-fabriek graag nog eens helemaal herinrichten. Het produktieproces laat dat eigenlijk niet toe. Ook de ontwikke lingen moeten doorgaan. Binnen afzien bare tijd zal een deel van de laadbakken uit een onverwoestbare soort kunststof worden vervaardigd. 'We zijn druk bezig met het zoeken naar de juiste produktie- balans', besluit de heer Koorevaar, die tevens sinds 1979 voorzitter van de Raad van Toezicht van de Rabobank Hardinxveld-Giessendam is. Zijn be langstelling gaat veel verder dan de te kentafel, die binnen handbereik op zijn kamer staat. Koorevaar over de bank: 'Een intensieve samenwerking met een breed georiënteerde bank is onmisbaar, want je kunt als kruiwagenfabrikant per slot niet alles weten.' Ook bescheidenheid siert deze succes volle fabrikant/exporteur. JO «ffiü

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 15