Driehonderdduizend Fort-kruiwagens gaan
jaarlijks naar meer dan dertig landen
15
Metaalwarenfabriek 'Het Fort' b.v. is
gevestigd in Hardinxveld-Giessendam.
Het bedrijf dankt zijn naam aan een
voormalig vestingwerk, dat op 'het ei
land' ooit bijdroeg aan 's lands veilig
heid. Delen van de zware funderingen
van toen zijn vandaag nog functioneel
als dragers van de erbovenop gebouw
de, tonnen wegende staalpers, waarin
dag in dag uit de stalen bakken voor de
succesvolle Fort-kruiwagens worden
gevormd. Die pers maakt deel uit van
een bijna geheel geautomatiseerde
produktielijn, die in belangrijke mate
bepalend is geweest voor de snelle
groei van een degelijk stuk vakwerk op
zowel de binnenlandse- als de buiten
landse markt. De prestaties over de
grens leidden ertoe dat 'Fort' dit jaar de
Exportprijs, ingesteld door de Neder
landse Export Combinatie in Soest, uit
handen van Z.K.H. Prins Bernhard in
ontvangst mocht nemen. Oprichter/di
recteur de heer A. Koorevaar vertelt
graag over zijn Fort en de vele kruiwa
gens die in de wereld rondrijden.
ot op de dag van de prijsuit
reiking - 10 juni 1986 -
waren er vijf miljoen zeven
honderd vijftigduizend stuks
kruiwagens gefabriceerd. De
eerste dateert uit 1950. De
heer Koorevaar werkte gedu
rende de tien jaren daarvoor
op de werf 'De Merwede', als technisch
tekenaar. Het eigen baas zijn was een
jeugdig ideaal en de kruiwagen vormde
een fascinerend houvast om de
zelfstandige sprong te wagen. De hou
ten kruiwagen werd te duur; de stalen
versie leek een goede toekomst te heb
ben. In een schuur werd in de eerste
week met twee man een produktie van
vijftien kruiwagens bereikt. Koorevaar
heeft van meet af aan gezocht naar
snelle en rationele produktiemethoden.
Hij legt uit: 'Natuurlijk was er concur
rentie. Naar mijn gevoel kon je die maar
op één effectieve manier op afstand
houden: door het leveren van een per
fect produkt tegen een lagere prijs. Dus
genoegen nemen met een kleine winst
marge. Onze wagens sloegen eigenlijk
direct goed aan. Veel vraag na verloop
van betrekkelijk korte tijd, waardoor je
wel gedwongen werd snel te produce
ren. Alle machines die u nu in de fabriek
aantreft zijn produkten van eigen vin
dingrijkheid. De kruiwagens worden van
top tot teen in eigen huis gefabriceerd.
Alleen de rollager-asjes komen van bui
ten, de rest is helemaal 'Fort'!'
De eigen 'Fort-band en daarmee het
wiel, is een verhaal apart. Als alternatief
voor de luchtband ontwikkelde de heer
Koorevaar een niet meer lek te krijgen
band. Het binnenwerk bestaat uit poly-
propyleen, de buitenband is gemaakt
van polyurethaan. Het geheel is veer
krachtig genoeg om de Fort-kruiwagen,
redelijk beladen, een soepele weglig-
ging te verschaffen. Belangrijk is de om
standigheid dat de band niet lek en slap
te krijgen is. 'Fort' heeft het wereldoc
trooi op de vinding. Voor dit onderdeel
is een separaat exporttraject opgezet.
Fort groeide razendsnel. De creativiteit
zorgde enerzijds voor steeds meer pro
duktie, anderzijds vergden de uitbreidin
gen van het machinepark forse investe
ringen. De heer Koorevaar is er niet wei
nig trots op te kunnen melden dat dat
deel van het financiële beleid in eigen
huis kon blijven: 'De samenwerking met
de Rabobank ligt vooral op het export-
vlak. Het buitenlandse chequeverkeer,
de documentaire incassi, alle accreditie-
ven en blanco betalingen lopen via de
bank. We hebben een aantal Vreemde
Valuta-rekeningen, onder andere in
Duitse marken en Canadese dollars en
sinds kort maken we ook gebruik van de
Quick-Cheque-Service van de bank. Wij
zijn in 1958 met ons produkt de grens
over gegaan. En ook dat liep meteen erg
goed. De Hannover Messe was onze
eerste buitenlandse beurs. We sloten
vooral prijstechnisch prima aan op de
Duitse markt. Al na een paar dagen
kwamen ze naar Nederland voor de
eerste grote orders en wat nog belang
rijker was: om het recht van alleenver
koop voor hun land te verwerven. En zo
ging dat in Oostenrijk, in Italië, België,
Engeland. We hebben nu een prachtig
netwerk van vaste klanten via onze
agenten, in meer dan dertig landen tot
in Canada, Noord-Amerika en Australië
toe. Allemaal groothandelswerk. Bijna
85% van de totale produktie.'
De heer Koorevaar: een perfect produkt
tegen een lage prijs.
'Overzeetransporten gaan per container.
Er gaan er, gemonteerd, precies 1000
in. Onze vrachtwagens kunnen er, ge
demonteerd, 1500 per rit hebben. We
hebben bij het ontwerpen goed reke
ning gehouden met de vervoersmoge
lijkheden. De heer Koorevaar zou zijn
Fort-fabriek graag nog eens helemaal
herinrichten. Het produktieproces laat
dat eigenlijk niet toe. Ook de ontwikke
lingen moeten doorgaan. Binnen afzien
bare tijd zal een deel van de laadbakken
uit een onverwoestbare soort kunststof
worden vervaardigd. 'We zijn druk bezig
met het zoeken naar de juiste produktie-
balans', besluit de heer Koorevaar, die
tevens sinds 1979 voorzitter van de
Raad van Toezicht van de Rabobank
Hardinxveld-Giessendam is. Zijn be
langstelling gaat veel verder dan de te
kentafel, die binnen handbereik op zijn
kamer staat. Koorevaar over de bank:
'Een intensieve samenwerking met een
breed georiënteerde bank is onmisbaar,
want je kunt als kruiwagenfabrikant per
slot niet alles weten.'
Ook bescheidenheid siert deze succes
volle fabrikant/exporteur.
JO
«ffiü