Ontdekkend Ontwaren Wijffels beet de spits af, onze CKV kreeg de eerste smaak al te pak ken, en ik, ik heb mezelf getrak teerd op een behoorlijk brok van onze zeer zorgvuldig toebereide interne lec tuur. Met rode oortjes ben ik er in ver diept geraakt, kwam zelfs aan schrijven niet toe, maar moet er nu toch wat van kwijt zien te raken. Op mij had deze brok een geestverrui mende werking. Je kreeg een verge zicht, soms heel scherp, maar meestal bij wijze van een contourenperspectief, op wat wij als Rabobank met 'elektro nisch bankieren' kunnen en moeten gaan doen. Was het trouwens wel een vérgezicht? Was het al niet dichterbij dan ik dachtIn ieder geval ik heb er in alle nuchterheid het besef - en een beetje inzicht - aan overgehouden, dat we in onze bankorganisatie in de ko mende tijd en jaren voor de zoveelste keer weer eens 'wat nieuws gaan bele ven'. Beter nog: gaan maken! Dat 'elektronisch bankieren'. Wat een prozaïsche term, maar hoe zeer raakt die over de techniek heen de relatie tus sen bank en cliënt! Wijffels spreekt niet voor niets in ons vorige nummer over de grote ontwikkelingen die hij voorziet in de elektronische distributie van diensten. Dat laatste woord 'diensten' kreeg van Wijffels het volle accent: wij willen onze dienstverlenende functies verdiepen en uitbreiden door ze look) langs elektronische weg beschikbaar te stellen. Op een andere wijze uitgedrukt, zoals ik het vond in mijn brok lectuur: 'Elektronisch bankieren is de ondersteu ning van de cliënt-bank/bank-cliënt rela tie door middel van elektronische hulp middelen'. Het gaat er om dat wij met behulp van de techniek alternatieve en deels nieuwe mogelijkheden in de ban caire dienstverlening binnen het bereik van de cliënt gaan brengen. Jammer dat ik over de details niet kan uitwijdenik zou mijn ruimte ver overschrijden. Alles beweegt zich echter op drie gebieden: informatieverstrekking, transactie-initia tie Ide cliënt zelf laat via elektronische weg iets bancairs gebeuren) en on dersteuning bij het nemen van beslissin gen tje krijgt je stand van zaken en an dere gegevens op het scherm). Voor de meer ingewijden gooi ik er een paar vak termen tegen aan: electronic banking, telebanking, homebanking, cash en treasury management. Maar de niet ingewijden hoeven voorlopig slechts twee woorden te onthouden: 'snel en eenvoudigKoppel ze aan de behoeften van cliënt en van de bank, en je hebt de Rabo-richting van dat elektronisch ban kieren al te pakken. Mijn vergezicht komt al heel dicht bij als het zich op het zogenaamde cash management richt. Daar zijn haast alle details al zichtbaar, want op dit terrein is het elektronisch bankieren niet alleen het verst doordacht, maar ook al in de praktijk gebracht. Dat laatste voornamelijk in Amerika, al zijn er ook in Europa en in ons land reeds belangrijke aanzetten tot praktische toepassing. Grote ondernemingen, en in toenemende mate ook reeds de middel grote, voeren een eigen middelende heer. Afgestemd op de aard van de on derneming is dat de taak van de treasu rer en/of cash manager. Van die zijde is naar de banken toe een heel complex aan nieuwe behoeften los gekomen, waar alleen langs elektronische weg aan kan worden voldaan. Een opsom ming daarvan zou hier maar een ver schraald beeld geven, te meer daar ik er toch niet dieper op in zou kunnen gaan. Jammer weer, want het is een boeiende materie. Voor dit moment is genoeg te

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 4