25 Sleutel tot succes Gedrevenheid OdóAMiAf/er AJf\ftü /^^^6VüK^ MAAT aicb/é. Een innovatieve bank hoeft niet altijd en per definitie een revolutionaire bank te zijn. De hamburgers van Mc Donald's zijn allesbehalve revolutionair te noe men, toch is Mc Donald's een goed voorbeeld van een innovatieve onderne ming. Gekoppeld aan het op gang ge brachte proces van deregulering, waar mee ook het bankbedrijf geconfronteerd wordt, en een verdere vervaging van de branchegrenzen, zullen de mogelijkhe den tot het bedrijven van intern onder nemerschap juist op het gebied van pro duktvernieuwing sterk worden aan gesproken. Een tweede uitdaging ligt in de intro ductie van nieuwe technologie. De ver anderingen die besloten liggen in nieu we technologische processen oefenen niet alleen een grote invloed uit op de personeelsplanning, maar ook op geldstromen en de bancaire dienstverle ning. Door de nieuwe technologie kan de cliënt snel en effectief op zelfstandi ge wijze zijn geld plaatsen, daar waar de grootste voordelen te behalen zijn. In de bancaire dienstverlening biedt de nieu we technologie mogelijkheden op tal van terreinen als marketing (op termijn via de beeldbuis), marktonderzoek, klantenservice, financiële informatie, klantenbinding etcetera. Duidelijk is dat op grond van deze nieuwe technologi sche toepassingen, innovatief gedrag geboden is voor het ontwikkelen van andere marktbenaderingen waar de cliënt zich door aangesproken voelt. Ten slotte is het in toenemende mate een uitdaging om zich te verstaan met de turbulente economische ontwikke lingen, die onder andere tot uitdrukking komen in sterk schommelende koersen en rentestanden, in de ontwikkeling van financiële huishoudingen mede als ge volg van het voorgaande en in sterk ver anderende prijzen van grondstoffen. Er ontstaat een versterkte behoefte aan een grotere solvabiliteit en een stevige rentabiliteit, wat weer leidt tot gedrag gericht op vergroting van rente- en provisie-inkomsten, eerder dan tot uit breiding van marktaandelen. Ook hier zal innovatie, initiatief en intern onder nemerschap tot de nodige antwoorden moeten leiden. Om de geschetste bancaire uitdagingen op creatieve wijze op te pakken, is het nodig dat de mensen binnen het bank bedrijf up to date gevoed zijn met ken nis, ervaring en bekwaamheid. Investe ring door middel van opleiding zal mana gement en personeel op de vier strate gisch belangrijke terreinen van planning, marketing, financiële technieken en controlling in topconditie kunnen brengen. Uiteindelijk ligt de sleutel tot het succes van de onderneming voor een groot deel in de mate waarin deze topconditie - kwaliteit - zich vertaalt, en kan ver talen in creativiteit en intern onderne merschap. Dat juist ten aanzien van een goed verloop van dit vertaalproces een belangrijke rol is weggelegd voor het management, mag duidelijk zijn. Er zijn in het profiel van de ondernemende ma nager in het bankbedrijf een aantal ele menten te onderscheiden, die zeer we zenlijk zijn voor het vervullen van een dergelijke rol. In de eerste plaats zal hij de inhoudelijke kanten van de bancaire uitdagingen niet alleen met deskundig heid op het gebied van planning, marke ting, financiële technieken en control ling tegemoettreden, maar ook met ge drevenheid. Daarnaast is hij in staat me de de kwaliteit van de cultuur binnen het bedrijf te ontwikkelen en te verster ken. Last but not least, beheerst hij de kunst om ook zijn omgeving aan te zet ten tot ondernemende activiteiten. Waarin een 'ondernemende' manager zich in zijn karakter en mentaliteit on derscheidt, is al sinds jaar en dag onder werp van discussie binnen de weten schap. Binnen die discussie is zo'n ma nager in zijn/haar gedrag wel omschre ven als iemand die onder meer: zijn ideeën belangrijker vindt dan zijn baan, prioriteit geeft aan instructies, die stroken met zijn eigen ideeën, ondanks zijn taakomschrijving alles doet om zijn ideëen te verwezenlijken, mensen zoekt, die hem daarbij van dienst kunnen zijn, zijn intuïtie goed gebruikt bij het kie zen van zijn medewerkers en slechts met de besten wil werken, nooit op een race wedt, waarin hij zelf niet meeloopt, gemakkelijker om vergeving vraagt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 23