Computercentrum Zeist. Knooppunt van zorgvuldig beveiligde informatiestromen. staat wanneer door bewust of onbe wust handelen of nalaten van medewer kers van de bank informatie ter kennis komt van onbevoegden. Hiermee kan de cliënt eventueel, direct of indirect, pijn lijk worden geconfronteerd. Ook kunnen gegevens op het moment waarop ze worden gebruikt onjuist blijken, of irrele vant of onvolledig zijn voor het doel waarvoor zij worden gebruikt. In het ui terste geval kan een vertekend beeld ontstaan van de cliënt, op grond waar van ten onrechte voor hem/haar nadeli ge beslissingen kunnen worden genomen. Ter voorkoming van deze gevallen zijn beschermende maatregelen getroffen. Andere maatregelen voorkomen dat in formatie door medewerkers van de bank kan worden gebruikt voor ver strekking aan derden. Voorkomen privacy-schending Privacy-schending dient niet alleen in het directe belang van de cliënt voorko men te worden. Het spreekt vanzelf dat het ook voor de bank gevolgen heeft in dien dergelijke ongewenste situaties zich voordoen. Zo kan de cliënt bijvoor beeld de relatie met de bank verminde ren of beëindigen of de bank aansprake lijk stellen voor de geleden schade. Vooruitlopend op de privacy-wet wordt interbancair overlegd hoe e.e.a. in het bankwezen zou kunnen worden gere geld. Wellicht zal gebruik worden ge maakt van een regeling in de vorm van de door het wetsontwerp geboden mo gelijkheid van een gedragscode. Het wetsontwerp betreft zowel geautomati seerde als handmatige systemen. De Rabobankorganisatie past al sedert vele jaren uit eigen beweging een aantal verplichtingen toe, die uit het wetsont- 22 I werp voortvloeien. Binnen de organi satie geldt bijvoorbeeld dat een per soonsregistratie slechts aangelegd mag zijn voor een bepaald doel, waartoe het belang van de bank redelijkerwijs aanlei ding geeft. Ook dienen de gegevens op rechtmatige wijze te zijn verkregen, in overeenstemming te zijn met het doel en te allen tijde volledig en juist (dus ook up-to-date) te zijn. Ter beveiliging van persoonsgegevens tegen onbevoegde kennisneming, wijzi ging of verstrekking zijn de nodige voor zieningen van technische en organisato rische aard getroffen. Ongeautoriseerde toegang en ge ge vens vers trekking Ter bescherming van de cliëntgegevens tegen ongeautoriseerde toegang, res pectievelijk gegevensverstrekking aan andere medewerkers en derden, zijn geheimhoudings- en beveiligingsmaat regelen in de vorm van procedures en instructies van toepassing. Hiernaast valt ook te denken aan maatregelen te gen het door andere cliënten gewild of ongewild meeluisteren en meekijken in de bankhal (discretie), waarin sinds eni ge tijd wat beweging zit (minder 'open' balies, enige afstand tussen degene die geholpen wordt en de wachtende cliën ten). Dit laatste valt echter niet onder de nieuwe privacy-wet, want die handelt uitsluitend over gegevens in bestanden en het gebruik daarvan. Een juiste opstelling van balieterminals (nl. uit het zicht) valt hier dus weer wél onder. Voorbeelden van bovenbedoelde proce dures/instructies zijn: Cliëntinformatie mag nooit zonder toestemming van de cliënt buiten de bank worden gebracht, bijvoorbeeld door er direct of indirect over te spre ken met wie dan ook (hier geldt de ge heimhoudingsbepaling uit de collectie ve respectievelijk individuele arbeids overeenkomst). Gegevensverstrekking aan andere medewerkers binnen de bank is slechts toegestaan voorzover noodzakelijk voor het uitoefenen van de werk zaamheden. 0 Gegevensverstrekking aan derden vindt zonder verzoek of toestemming van de cliënt niet plaats. Hierop is slechts één uitzondering. Aan Fiscus en Justitie kunnen op hun uitdrukkelijk verzoek gegevens worden verstrekt voorzover daarvoor een wettelijke ver plichting is en dan nog onder bepaalde voorwaarden. Een en ander is nadruk kelijk vastgelegd in richtlijnen voor de medewerkers. Een voorbeeld hiervan is de gedetailleerde Fiscale Gedragscode tussen banken en fiscus, die in 1984 geheel herzien en in 1986 weer aange past is. 0 Gegevensdragers zoals fiatlijsten, dossiers, kaarten, diskettes, microfi ches enz., dienen na gebruik te worden opgeborgen achter slot. Gegevensdragers dienen bij verwij dering uit het bestand ook tegelijk ver nietigd te worden. Ontstaan vertekend beeld Om te voorkomen dat een vertekend beeld van de cliënt ontstaat, op grond waarvan ten onrechte voor hem/haar nadelige beslissingen zouden kunnen worden genomen, zijn de onderstaande maatregelen van belang: Procedures en instructies dienen te waarborgen dat de meestal op een for mulier en/of beeldscherm initieel vast te leggen gegevens relevant, volledig en juist zijn, alsmede op rechtmatige wijze verkregen worden. Interne controle- en beveiligings maatregelen dienen te waarborgen dat de initiële vastlegging juist en tijdig ge schiedt en dat verdere verwerking, transport, opslag, bewaring en ver strekking van gegevens volledig, even eens juist en tijdig geschiedt. Daarvoor dienen bijvoorbeeld opgehe ven achterstanden op rekeningen direct te worden doorgegeven aan de betrok ken functionarissen binnen de bank. Ook het Bureau Krediet Registratie in Tiel dient hiervan op de hoogte te wor den gesteld. Naleven privacy-maatregelen Om te bewerkstelligen dat bovenge- noemde maatregelen daadwerkelijk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 20