700000 mensen via Rabobank met vakantie In seizoen 1985/86: Kwaliteit advieskracht doorslaggevend Reizen is een 'blij', een feestelijk produkt, is de onaangevochten stelling van Dick de Groot, hoofd van de afdeling Reizen van Rabobank Nederland. Hij heeft gelijk en wel in twee opzichten. Binnen het assortiment van bankdiensten is de reisbemiddeling een bijzonder produkt. Het roept beelden op van vrije tijd, plezier en ontspanning. Maar bovendien verloopt de afzet van deze dienstverlening op een wijze die de positieve stemming ondersteunt. 1T5. ven terug in de historie. In 1969 namen de toenmalige Raiffei- sen- en Boerenleenbankorgani saties het besluit om reisbe middeling aan het traditionele bankdienstenpakket toe te voe gen. Dit nieuwe produkt sloot immers direct aan bij de bestaande verkoop van buitenlands geld en reisverzekeringen. Bovendien be schikten de beide organisaties over een vestigingennet met een accent op de semi-stedelijke en plattelandsgebieden, waar de reizenverkoop in feite nog ont wikkeld moest worden. Het befaamde gat in de markt, want de traditionele reisagenten waren en zijn - voorna melijk in net echt stedelijke milieu te vinden. De geschiedenis heeft inmiddels wel geleerd dat die visie juist was: van de grond af begonnen in 1969, bedraagt de verkoop over het laatste seizoen 1985/86 700 000 reizen, met een om zet van circa f 300 miljoen per jaar. De toename over het laatste jaar is onge veer zo groot geweest als het hele ver koopvolume van een gemiddelde tour operator. Met die resultaten mag de organisatie best tevreden zijn. In een markt van ruim 5,5 miljoen reizen heeft zij, ge- Reizenverkoop bij de Rabobankorganisatie 1975-1985 (in aantallen personen) Aantal personen '76 '77 '78 '79 '80 81 j '82 '83

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 17