Het tweede spoor Dutch Desk manager Stoops: 'Ja, dan kan men tijdig op de tafel kloppen' keer. Er zit beslist meer in. Maar dat is, denk ik, vooral ook een kwestie van de juiste PR. Niet alle aangesloten banken met cliënten die op België werken, zijn er op dit moment voldoende van door drongen dat wij hier met een Dutch Desk zitten en dat we zeer veel kunnen betekenen in termen van dienstverle ning, vooral vanuit de cliënt gezien. En juist dat moet zwaar tellen binnen een organisatie als de onze. Niet alleen kun nen wij meehelpen een antwoord te krij gen op allerlei vragen waarmee men ge confronteerd wordt, bijvoorbeeld als er een filiaal in België wordt opgezet, ook kunnen wij het betalingsverkeer tussen België en Nederland en vice versa enorm stroomlijnen en met onze exper tise assisteren wanneer er nieuwe acti viteiten op de Belgische markt onderno men gaan worden. De heer Stoops kan daar van alles over vertellen.' 'Antwerpen' timmert volop aan de weg om aan de mogelijkheden die haar Dutch Desk te bieden heeft ruchtbaar heid te geven naar de aangesloten ban ken toe. Niet alleen via het geschreven, d.m.v. brochures e.d., maar ook via het gesproken woord. Directeur Jansen zet zich daar vrij veelvuldig voor in: 'Zelf heb ik vrij veel contacten met mensen van de aangesloten banken, ook vanuit mijn achtergrond als directeur van de Rabobank Den Bosch. We geven na tuurlijk acte de presence op regiobijeen komsten die georganiseerd worden, waar de buitenlandse vestigingen zich nader bekend kunnen maken bij de aan gesloten banken. Ook is er bijvoorbeeld momenteel overleg met aangesloten banken uit het grensgebied, waaruit binnenkort een evaluatie zal volgen. Ver der word ik vanuit de Vereniging voor Directeuren van Rabobanken (VDR) weieens gevraagd voor het houden van een inleiding over het Kantoor. Allemaal goede gelegenheden om 'Antwerpen' te promoten. Gelegenheden die we graag te baat nemen, omdat het fenomeen Dutch Desk voor iedere Nederlandse ex- of importeur een zeer waardevol instru ment is.' Het tweede spoor dat uit de doelstellin gen voortvloeit, is het bewerken van de Belgische markt. In het verlengde van het werkgebied Bankzaken in Utrecht oefent Kantoor Antwerpen hiertoe na genoeg een volledig eigen bankbedrijf uit. Met name hier worden de resultaten geboekt, die het Kantoor nodig heeft om in operationele zin 'self-supporting' te zijn. Geen eenvoudige zaak wanneer men de concurrentieverhoudingen en de usances op de Belgische markt be ziet. De Rabobank in 'Antwerpen' is maar een van de 57 banken naar Bel gisch recht. Voorts zijn er nog zo'n 26 banken naar buitenlands recht. Deze banken hebben te zamen 3 680 vesti- ginggspunten, d.w.z. 37 per 100 000 inwoners. 20 Bankinstellingen zijn sterk gericht op retail, de overige 63 hebben de wholesale als specialisatie. Onder Na vijf jaar 'industrie' belandde Kari Stoops medio vorig jaar in het bankwe zen. Een hele verandering, voorat ook omdat het een buitenlandse bank be trof: de Rabobank. Als 'een vreemde eend in de Rabobijt' komt hij echter niet bepaald over. Een aantal stages, bijvoorbeeld kredietbeheer bij Rabo bank Roosendaal en relatiebeheer bij Rabobank Tilburg, gaven hem een kijk je in de keuken. Hij heeft er merkbaar zijn voordeel mee gedaan. Dat voordeel zet hij nu dagelijks in voor de Rabo- bankorganisatie, de aangesloten ban ken en hun cliënten, die op enigerlei wijze met België van doen hebben. De Dutch Desk is a/s het ware het voor portaal van het Antwerpse kantoor. Stoops is veelal de eerste persoon waarmee een aangesloten bank in con tact treedt. Hij geeft antwoord op kleine vragen, grote vragen, hij adviseert, be middelt, duikt in de problemen als het nodig is, en werkt toe naar een oplos sing. 'Van alle markten thuis', is een goede typering voor deze duizendpoot. Toch moet hij met zijn brede takenpak ket als een specialist worden aan gemerkt. 'De aangesloten banken weten ons nog niet genoeg te vinden, is mijn indruk,' al dus Stoops, 'men wacht te lang met het leggen van contact. Allerlei zaken zou den gemakkelijker en efficiënter kunnen verlopen wanneer men ons in een vroeg stadium bij de zaak, wat het ook is, be trekt. Daar zijn we als Dutch Desk ten slotte op gericht. Voor veel aangesloten banken, en voor hun cliënten, zou er on getwijfeld een wereld van gemak open gaan. In goed overleg kunnen wij dan al lerlei faciliteiten, die bij ons paraat ge houden worden, inschakelen.' Stoops weet zijn verhaal te onderlijnen met een reeks voorbeelden. Op het ge bied van het betalingsverkeer bijvoor beeld, waar met een rekening-courant Rabo (België) - Rabo (Nederland) groot gemak en voordeel te behalen is, zowel voor betalingen van België naar Neder land als omgekeerd. Zo wordt daardoor de omweg via een correspondentbank afgesneden. Er kan via de interne post een snellere verwerking gerealiseerd worden, waarbij het bovendien niet no dig is via de Verrekenkamer te handelen. deze laatste heeft Kantoor Antwerpen zich geschaard. Directeur Jansen vertelt het een en an der over het reilen en zeilen op deze druk bezette markt. 'Ook op dit spoor zijn we eigenlijk met een zeer beschei den bezetting van 'nul' vertrokken. We begonnen anderhalf jaar geleden met een - Nederlandse - accountmana ger, Bart Groutars. Inmiddels heeft hij al Men krijgt de mogelijkheid van allocatie: tegoeden op het juiste moment daar te hebben waar ze het meeste rentevoor deel bieden. Provisie- en/of rentevoor deel treedt ook op wanneer de mogelijk heid van een 'collecting account' (ver zamelrekening) benut wordt. Meer in het algemeen kan gesteld worden, dat de communicatie met betrekking tot het betalingsverkeer efficiënter zal ver lopen (snelle informatie). Zo groeit een imposante lijst van voordelen, die nog verder gespecificeerd zou kunnen wor den. En er is meer. Op het gebied van fi nancieringen bijvoorbeeld, op zekerhe den in België, of indien het zeker heidsplaatje in België niet rond te krij gen is, aangevuld met Nederlandse ze kerheden. Dutch Desk zou Dutch Desk niet zijn, ais er niet tevens uitgebreide mogelijk heden voor handelsinformatie en -bemiddeling op België voorhanden zou den zijn. Manager Stoops: 'Het is voor ons natuurlijk een stuk gemakkelijker om vanuit hier werkend handelsinfor matie en -bemiddeling voor Nederland se Rabobankcliënten te verzorgen. Wij weten de weg, kennen de informatie bronnen en zijn op de hoogte van wat en waar Belgische ondernemingen wet telijk verplicht zijn aan gegevens te ver strekken. Ook zitten wij dicht bij het vuur, voor als er iets mis dreigt te gaan, of ai is gegaan met een vordering. Ja, dan kan men tijdig op de tafel kloppen.' Duidelijk is dat de Dutch Desk Antwer pen aangesloten banken en hun cliën ten op velerlei wijze van dienst kunnen zijn. Zoals directeur Jansen het uitdrukt: de mogelijkheden zijn schier onbeperkt. twee - Belgische - collega's, een der de hopen we binnenkort aan te trekken. Na de start werd het snel duidelijk dat de Belgische markt vraagt om een ge weldig intensieve bewerking. Met de agribusiness als voornaamste doelgroep zijn we in die beginperiode op basis van systematisch marktonderzoek bij de grote bedrijven aan de slag gegaan. Maar dat leverde niet direct de resulta-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 14