Het eerste spoor Al eeuwenlang centrum van bedrijvigheid aan de monding van de Schelde. dels de 15 miljard Bfrs heeft over schreden, een mijlpaal die eerst op ter mijn van drie jaar was geprognosti ceerd. Het personeelsbestand groeide in die periode aan tot 24 medewerkers, in clusief de vier Nederlanders van het eerste uur. De doelstellingen die bij de oprichting van Kantoor Antwerpen voor ogen heb ben gestaan, zijn de leidende doelstel lingen die ten grondslag liggen aan het buitenlandse vestigingenbeleid van de Rabobankorganisatie. In de eerste plaats hebben de buitenlandse vestigin gen een wezenlijke functie in de interna tionale dienstverlening van Rabobank Nederland naar de aangesloten banken en hun cliënten toe. In de tweede plaats dienen de buitenlandse vestigingen een bijdrage te leveren aan de rendabele ontwikkeling van het bankbedrijf van Rabobank Nederland. Twee sporen dus in feite. Maar Jansen laat er geen twijfel over bestaan dat het eerste spoor, dat van de aangesloten banken en hun cliënten, het zwaarst weegt. Kantoor Antwerpen is, net als de overige buitenlandse vestigingen, in de eerste plaats een verlengstuk voor het buitenlandbedrijf van de aangeslo ten bank. Het gaat er uiteindelijk om de ex of importerende cliënten van de aan gesloten bank van dienst te zijn in hun relaties met en hun activiteiten in het buitenland, in dit geval België. 'Toen we hier begonnen/ zegt Jansen terugkijkend, 'zijn we wat terughou dend geweest met de personeelsbezet ting. Onze voorganger, Kantoor New York, startte van meet af aan met een z.g. 'Dutch Desk', als brandpunt voor de Nederlandse relaties. Wij hebben dat niet willen doen en verkozen dergelijke relaties via de accountmanager te laten lopen. Onze accountmanager van dat eerste uur, Bart Groutars, heeft het ge weten. Er kwam een grote hoeveelheid vragen op hem af, veelal met een over wegend informatief karakter. Ook van particulieren. Vanzelfsprekend vraagt een correcte beantwoording daarvan veel tijd en wanneer je dan met een krappe bezetting werkt, dreigt ander werk, waarvoor een accountmanager in eerste instantie verantwoordelijk is, er bij in te schieten.' Al na drie maanden werd ook in 'Ant werpen' besloten om een 'Dutch Desk' te creëren. Gezien het feit dat de aan gesloten banken zelf de kennis inzake de Nederlandse verhoudingen in huis hebben, werd hiervoor gezocht naar een Belg. Taalproblemen speelden immers geen rol, terwijl dan tegelijkertijd kennis over het Belgisch bankieren kan worden ingebracht. Het werd uiteindelijk Karl Stoops, die de functie nu alweer een dik jaar vervult. 'Op zich een beetje vreemd, zo'n 'Dutch Desk' hier in Antwerpen,' verklaart di recteur Jansen, 'op een steenworp van de Nederlandse grens. We hadden het anders kunnen noemen, maar het is ge beurd in navolging van New York. De term was al min of meer ingeburgerd binnen de organisatie. Wat voor naam je er ook opplakt, functioneel gezien voor ziet een dergelijk bureau duidelijk in een behoefte, daar gaat het om.' Om een zekere bekendheid met de orga nisatie te krijgen, liep de Dutch Desk manager van Kantoor Antwerpen diver se stages bij plaatselijke Rabobanken en bij Rabobank Nederland. Met name de feeling met de aangesloten bank en de problematiek zoals die daar speelt, is van cruciaal belang. De contacten met de aangesloten banken die via de Dutch Desk lopen, zijn bijzonder intensief ge worden. Niet zelden komen ze tot stand op initiatief van 'Antwerpen' zelf. Directeur Jansen: 'Naar mijn idee is het wel eens wat teveel eenrichtingsver- Het vertrouwde logo aan die brede, typisch Antwerpse Frankrijklei.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 13