a Deelnemers aan een studiereis: van groot nut bij de adequate advisering van de cliënt. zijn, zoals luchtvaart, verre reizen en wintersport/winterzon. Theorie én praktijk De informatie beperkt zich overigens niet tot de theorie, al maken audiovisue le hulpmiddelen de stof zeer aanschou welijk. Ook worden reismedewerkers re gelmatig in de gelegenheid gesteld om aan studiereizen deel te nemen. De me dewerkers worden in een behoorlijk tempo langs een groot aantal reis- bestemmingen geleid, zodat zij zich een beeld kunnen vormen van wat de cliënt te wachten staat. Uitgebreide rapporten worden opgesteld om de ervaringen met collega's te delen. De praktijk wijst uit dat de kennis die op deze wijze werd verkregen van groot nut is bij een ade quate advisering van de cliënt. Die veelheid van activiteiten werpt dui delijk vruchten af. De groei van de om zet wijst dat uit. Het voor de Rabobank positieve resultaat van een onderzoek door de Consumentenbond (1984) mag als een bevestiging van de kwaliteit van onze advieskracht worden gezien. Naast kwaliteit speelt de prijsstelling een rol. De Groot's visie daarop: 'Op het terrein van de reisbemiddeling willen wij ons niet als prijsbreker opstellen. We kunnen het eenvoudig niet omdat er al tijd wel marktpartijen zijn, die onder de laagste prijs duiken. En je haalt tegelijk veel onzekerheden in huis en dat is nou juist het laatste waar onze reiscliënten op zitten te wachten. Waar wij op mik ken is de verkoop van kwalitatief goede, betrouwbare dienstverlening tegen een redelijke prijs.' Efficiënte bedrijfsvoering dank zij informatica-ontwikkeüng Het verkoopvolume dat de Rabobankor ganisatie heeft gerealiseerd is zeer aan zienlijk. Het financiële resultaat ervan wordt uiteraard in belangrijke mate be paald door de kosten die met deze ser vice zijn gemoeid. In dat opzicht zijn de laatste jaren goede vorderingen ge maakt, waarin de informatica een domi nante rol heeft gespeeld. Zo liggen er di verse 'hot lines' naar de touroperators, die dank zij de ontwikkelingen op het gebied van informatica mogelijk zijn ge worden. In toenemende mate kan de reisadviseur daarvan gebruik maken om de cliënt op doeltreffende wijze van dienst te zijn. Via het interne videotext- systeem MIRA bijvoorbeeld kan de reis adviseur beschikken over een uitgebreid databestand waarin gedetailleerde in formatie is opgenomen over vrijwel alle bestemmingen waarnaar de Raboreizen kunnen voeren. Daarnaast is het mogelijk om door mid del van hetzelfde kanaal een kijkje te ne men in de voorraadbestanden van de touroperators om na te gaan of voor be paalde bestemmingen nog boekingsca- paciteit beschikbaar is. Vooral voor de 'last-minute' reizen is zo'n faciliteit van belang. Maar de techniek biedt meer mogelijk heden. In enkele gevallen is het zelfs al mogelijk vanuit de bank via elektroni sche wijze linea recta bij de reisorgani satie te boeken. Die ontwikkeling zal bij een toenemend aantal touroperators praktijk worden. Met alle kostenvoorde len van dien. Dat is een welkome ont wikkeling, want met name de admi nistratieve kosten dat is nooit een ge heim geweest - hebben lange tijd als een zware last op de organisatie ge drukt. Vereiste de administratieve pro cedure vroeger per boeking zo'n 1,5 a 2 uur, dank zij de automatisering is dat tijdsbeslag teruggebracht tot minder dan een half uur. Een niet geringe re ductie van tijd - dus kosten - en een veilige procedure: een verkochte reis is ook inderdaad met een 'druk op de knop' gereserveerd. Een aanwinst voor de cliënt - die ze kerheid eist - én de bank, die daar naast ook minimale kosten nastreeft. De reisbemiddeling heeft in de beginja ren met het euvel te kampen gehad, dat deze vorm van dienstverlening binnen het bancaire bedrijf als buitenbeentje werd beschouwd. Die kijk op de zaak is inmiddels verleden tijd. De verkoop van reizen is opgenomen in het servicecon cept dat met geïntegreerd relatiebeheer wordt aangeduid. Verantwoordelijk voor de marketing is de bankadviseur, die ook de overige bancaire dienstverlening behartigt. In bepaalde gevallen, waar sprake is van een omvangrijke afzet op een bepaald kantoor, kan de reisadvise- ring ondergebracht zijn in een gespecia liseerde reizenbalie. Zonnig perspectief Een georganiseerde reis bestaat uit het vervoer, de accommodatie met alles wat erbij hoort, en niet in de laatste plaats de organisatie van dat geheel. Door een pakketreis te kopen heb je dus een hele kopzorg minder. Geen cor respondentie of telefonades met hotels in het buitenland, geen onzekerheid over het onderkomen, geen improvisatie met vervoer. Integendeel, een pakket reis biedt meer gelegenheid aandacht te schenken aan alles wat je onderweg en ter plekke te zien krijgt. Daarom zal er altijd een grote markt bestaan voor deze vorm van vakantieverzorging. Een markt die nog niet verzadigd is en even min in rust. Steeds ontwikkelen zich nieuwe vakantiebehoeften. Winter sportvakanties zijn bijvoorbeeld duide lijk in opkomst. Veel Nederlanders zijn deze vakantie kennelijk als hoofdvakan tie gaan beschouwen. Daarnaast onder vinden de kortere vakanties in eigen land en het nabije buitenland een toene mende belangstelling. Dergelijke nieuwe ontwikkelingen vormen voor onze orga nisatie even zo vele uitdagingen. De grenzen van de groei zijn nog niet in zicht. PdMM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 33