zien het respectabel aantal reisverko- pende collega's, een behoorlijke pene tratie. Bij de omzet van 700 000 reizen moet bedacht worden dat deze ieder jaar ge heel opnieuw gemaakt moet worden. Op 1 oktober begint de teller weer op nul. Daar komt nog bij dat de 'gemiddel de' reizenkoper maar eens in de vier ja ren een reis boekt, zodat de bank zich extra moet inspannen, om steeds ook de volgende boeking te mogen verzor gen. De 'automatische continuïteit' zit er door de grotere intervallen in vergelij king met andere bankdiensten veel min der in. Verkoop pakketreizen in opgaande lijn Het totaal van de 700 000 verkochte reizen bestaat voor een belangrijk, groeiend deel uit volledig verzorgde va kantiereizen: 65% van de omzet is af komstig van de reiscliënten, die kozen voor deze vorm van vakantie. De cate gorie vliegreizen nam 40% voor haar re kening, 20% had betrekking op busrei zen en 5% betrof een verzorgd arrange ment met boot of trein. Doelbewust is in de laatste jaren gestreefd naar het leggen van accenten op de verkoop van deze categorie pak ketreizen. En niet zonder resultaat: in deze groep van volledig verzorgde va kantiereizen werd in het afgelopen boe kingsseizoen een stijging van 8% be reikt (in omzet zelfs 10%) ten opzichte van de verkoop in de daaraan vooraf gaande periode. Gelet op de toename van de totale markt van 4% is dat een opmerkelijke prestatie van de reisverko- pende medewerkers van de aangesloten banken. Goede samenwerking met touroperator basis voor goed produkt De reizen die de Rabobankorganisatie aanbiedt, zijn het produkt van een (ta melijk) klein aantal touroperators. Op de Nederlandse markt zijn niet minder dan 80 touroperators actief. Met een twin tigtal daarvan werkt de Rabobank sa men. Gezamenlijk zijn deze touropera tors goed voor 70% van het reisaanbod op de markt. Het aantal touroperators is beperkt tot een gering aantal groteie reisorganisaties, aangevuld met enkele kleinschaliger, gespecialiseerde reisor ganisaties. Deze combinatie garandeert een breed assortiment én voldoende diepte. Door de beperking van het aantal tour operators kan de relatie tussen de Rabo bank en de 'producent' van de reis opti maal onderhouden worden. Niet in de laatste plaats heeft de cliënt daar baat bij. Goede afspraken kunnen worden gemaakt over de kwaliteit van dienstverlening. De Rabobankorganisa tie, die dicht bij de cliënt staat, kan de reisbehoeften in de markt in een vroeg stadium signaleren. En natuurlijk door leiden naar de touroperators, zodat daarmee in het reisaanbod rekening kan worden gehouden. Ook de eventuele onduidelijkheid van reisprogramma's en de ervaringen van vakantiegangers kun nen signalen opleveren die voor het toe komstig reizenaanbod van groot belang zijn. De Rabobank staat overigens niet alleen dichtbij de cliënt, maar ook achter de cliënt als het erom gaat zijn belangen te behartigen bij eventuele klachten. Pro blemen worden onmiddellijk zichtbaar, zodat afdoende maatregelen kunnen worden genomen. Het optreden van een klacht moet als signaal dienen om een volgende te voorkomen. Daarom hecht de Rabobankorganisatie groot be lang aan het werk van de interne afde ling Klachtenbegeleiding, waar getracht wordt bij moeilijk oplosbare reisproble- men te bemiddelen. Recentelijk heeft het euvel van 'over boeken' in de landelijke publiciteit de aandacht getrokken. In een dergelijk ge val werden meer reizen verkocht, dan de accommodatie toeliet. Een geringe mate van extra reservering wordt in de branche toelaatbaar geacht, omdat de praktijk uitwijst dat op elk kwantum rei zen een zeker percentage annuleringen voorkomt. Het lang van tevoren krap af passen van de reserveringen leidt tot het onbenut laten van de capaciteit van de accommodatie. Maar bedenkelijk wordt het, als de normen op dit punt overschreden worden. De problemen die onlangs de publiciteit hebben ge haald, zijn vooral toe te schrijven ge weest aan de praktijken van hoteliers, die op een laakbare wijze capaciteit dubbel hebben verkocht. Dergelijke ex treme vormen van overboeken zijn fnui kend voor het imago van de reissector. De Rabobankorganisatie houdt op dit punt dan ook de vinger aan de pols. Kwaliteitszorg voor adviesapparaat heeft hoge prioriteit Kwaliteit heeft de Rabobank hoog in het vaandel staan. Het verzorgen van va kantiereizen vormt daar geen uitzonde ring op. Op diverse fronten wordt er hard aan gewerkt om de hooggespan nen verwachtingen van de cliënt waar te maken. Reizen zijn ten slotte 'gevoeli ge' produkten, waarbij het afbreukrisico voor het imago van de verkopende orga nisatie groot is. Daarom zijn de tourope rators, voordat zij een samenwerking met de organisatie aangingen, kritisch onderzocht. Uitgebreid zijn de financiële soliditeit, de procedurele en administra tieve organisatie onder de loep geno men voordat een samenwerkingsover eenkomst werd aangegaan. Ook de kwaliteit van het aangeboden assortiment wordt nauwgezet gevolgd. Intensief overleg met de reisorganisa ties kan daar veel aan bijdragen. Daar om participeert de Rabobankorganisatie in een gezamenlijk marktonderzoek naar de wijze waarop de Nederlander met va kantie gaat. Doel daarvan is op continu basis een inzicht te krijgen in de behoef ten van de cliëntencategorieën, com pleet met de veranderingen die in de loop van de tijd in de voorkeuren te bespeuren zijn. Dat levert bovendien een beeld op van de waarschijnlijke va kantieverkopen in het volgend seizoen, zodat door de touroperators weloverwo gen kan worden ingekocht en de Rabo bankorganisatie aan de vraag van haar cliënten kan voldoen. De kwaliteit van dienstverlening wordt natuurlijk in belangrijke mate bepaald door de deskundigheid waarmee de reiscliënt wordt geadviseerd. Daarom investeert de Rabobankorganisatie jaar lijks 10 000 mensdagen om de reizen kennis eigen te maken én op peil te houden. Naast de basisopleiding, die onder staatstoezicht met het SEPR-examen wordt afgerond, zijn er diverse interne opleidingen en trainingen (meestal ge richt op de verkoop van bijzondere rei zen) waaraan jaarlijks vele honderden medewerkers deelnemen. Zo telt onze organisatie inmiddels niet minder dan 3200 vakbekwame adviseurs, die vol doen aan de eisen die de wet stelt. Ook het up-to-date houden van de deskun digheid en de kennis van het reisaanbod vraagt speciale aandacht. Jaarlijks wordt het reisseizoen geopend met lan delijke conferenties, waarin de nieuwe programma's centraal staan. Daarna volgen kleinschaliger bijeenkomsten, die meestal aan speciale thema's gewijd VERDELING OMZET REIZENVERKOOP verblijf vliegtuig alleen vervoer boot

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 32